[QUOTE="a.p";22533048]Nimenomaan pidän vauvaa paljon sylissä tai sitten pötkötellään sohvalla/sängyllä vierekkäin

Ja vauva on ollut syntymästään saakka todella voimakastahtoinen ja temperamenttinen.
Mulla on ollu tähän asti suihkutissit, mutta poika on vaan tykänny kun maitoa on tullut oikein kunnolla

Nyt sitten vissiin suuttuu kun pitäs tehä itekki töitä, että sitä maitoa tulis.
Aloin miettimään, että oonkohan muistanu juoda tarpeeksi...
Toisekseen, mulla tais olla alkava rintatulehdus. Maanantai-iltana tunsin jo kun oikeaan rintaan oli maito pakkautunu, mutta en ajatellu sitä sen enempää, yöllä nousikin sitten kuume :/
Mutta sain pysäytettyä tulehduksen kaalinlehdillä ja ahkeralla imettämisellä, pari kertaa pumppasin rintoja vähän tyhjemmiksi.
Ei kai se alkava tulehdus voi vähentää maidontuloa?[/QUOTE]
Sulla on todennäköisesti ollut tiehyttukos, eli ei varsinaisesti tulehdus (infektio) vaan maidon pakkautumisesta johtuva tulehdusreaktio. Se voi heikentää maidontuloa hetkellisesti koska rinta on saanut signaalin, että maitoa on liikaa, määriä pitäisi vähentää. Muutamassa päivässä senkin kyllä pitäisi korjaantua.
Sun rintojen turvotuksen laskettua vauvan tosiaan pitää tehdä enemmän töitä maidon eteen, voi sitten kiukuta sitä

varsinkin jos on muutenkin ollut tempperamenttinen. Jos sulla nykyään heruu hankalemmin niin se selittää pumppuhavainnonkin, pumpulle ei moni heru ollenkaan vaikka maitoa kuinka riittäisi. Mä en enää herunu kunnolla n 5-6kk synnytyksen jälkeen, käsinlypsäen tuli paremmin, vaikka täysimetin lähes 6kk ikään, eli maitoa todellakin tuli päivässä runsaasti (8,5kg painoi lapsi 6kk iässä).
Vaikka maidontulo joskus vähän vaihtelisi, niin vauva ei 2-3 päivässä kärsi siitä mitenkään. Pitempiaikaiseen ongelmaan voi harkita lisämaitoja, mutta tällanen "vaihe" joka kestää muutaman päivän on todennäköisesti vain sitä tiheän imun kautta tai jotain muuta vauvan kehityksessä.