Apua! lasten nukutukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyttää

Vieras
Meillä 3ja 5 lapsi aloittanut yhtäkkiä ongelmat nukkumaan menossa/ nukkumisessa. Ei mennä nukkumaan omiin sänkyihin vaan pitää antaa mennä nukkumaan vanhempien sänkyyn. Ja ei aleta silloinkaan nukkua vaan nukkuttaminen kestää usean tunnin.. Kun lapset rupeavat nukkumaan viedään omiin sängyihin, mutta yöllä tullaan taas viereen ja reissataan ja ollaan hereillä..ym.. Laitettu ylimääräiset patjatkin omaan huoneeseemme , että voisivat siellä nukkua , kun heräävät.. sängyssä kun on aika ahdasta. Tämä ongelma on alkanut reilu viikko sitten. Sitä ennen ei mitään ongelmaa, lapset menivät kiltisti normaaliin aikaan nukkumaan ja nukkuivat siellä koko yön .. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja mitä voisi tehdä tilanteen korjaamiseksi ?

Miksi annatte mennä illalla vanhempien sänkyyn?? Pitäkää kiinni ja selittäkää, että omassa sängyssä nukutaan. Jos lapsi /lapset yöllä herää, tehkää selväksi, että he SAAVAT tulla herättämään vanhempia, mutta aina viekää takaisin omiin sänkyihin, peittely, pusut ja hyvän unen toivotukset. Vaatii vanhemmilta paljon, mutta eiköhän tuo ajan kanssa mene ohi.

En osaa sanoa, mitä meillä olisi, koska meillä molemmat lapset (nyt 4 v ja 1 v ) ovat aina nukkuneet vanhempien makuuhuoneessa.

Esikoinen alkuun mun vieressä parisängyssä, siitä sitten sujuvasti sivuvaunuun ja nyt nukkuu omassa lastensängyssä parivuoteen vieressä.

Kuopus alkuun vieressä ja siitä siirtyi noin puolivuotiaana lastensänkyyn, joka on toisella puolella parisänkyä, siis parisängyn ja seinän välissä.

Meillä lapsukaiset nukutetaan, kunnes unessa, sitten alkaa vanhempien oma aika olohuoneessa. Meillä nukahdetaan nopeasti eikä kukaan koskaan ravaile pois. Lapset eivät itse asiassa edes tiedä, että kun ovat nukahtaneet, mä en nukukaan siellä, vaan olen olohuoneessa keskimäärin 3-4 tuntia mieheni kanssa.

Sit mennään miehen kaa vuoteeseen. Jos lapset herää yöllä, ei tule mitään showta. Ne vain katsoo, että jaahas, kaikki hyvin, vanhemmat lähellä, laittaa pään tyynyyn hiljaa ja nukahtaa uudelleen. Tolla esikoisella oli tapana herätä aina 3,5 vuotiaaks muutamia kertoja yössä tarkistaa, että olin vieressä. Itse kärsin unettomuudesta ja yövalvomisista, niin satuin olemaan usein hereillä, ku esikoinen heräsi hiljaa ja siksi tiedän noi tarkastamiset.

Yritetty viedä normaalisti omiin sängyihin , mutta lapset itkevät ja pelkäävät (näkevät painajaisia ja eivät päivisinkään uskalla olla esim. yksin yläkerrassa) . Eivät pysy omissa sängyissä vaan tulevat heti perään. Meillä oli viimeviikonloppuna eräs tuttava perheen nuori hoitamassa ekaa kertaa lapsia(lapset menivät nukkumaan , ennekuin vahti tuli ja 3 vuotias oli herännyt keskellä yötä, mutta mennyt takaisin sänkyyn). Nyt jäänyt epäilevä olo, voisiko tuo ongelma johtua tuosta.

Alkuperäinen kirjoittaja väsyttää;24200499:
Yritetty viedä normaalisti omiin sängyihin , mutta lapset itkevät ja pelkäävät (näkevät painajaisia ja eivät päivisinkään uskalla olla esim. yksin yläkerrassa) . Eivät pysy omissa sängyissä vaan tulevat heti perään. Meillä oli viimeviikonloppuna eräs tuttava perheen nuori hoitamassa ekaa kertaa lapsia(lapset menivät nukkumaan , ennekuin vahti tuli ja 3 vuotias oli herännyt keskellä yötä, mutta mennyt takaisin sänkyyn). Nyt jäänyt epäilevä olo, voisiko tuo ongelma johtua tuosta.

Tiesivätkö lapset etukäteen, että te olette yöllä poissa kotoa ja heillä on lapsenvahti? Tuntevatko lapset ko. nuoren entuudestaan vai onko hän lapsille vieras henkilö?

Voihan se johtua tuosta hoitajasta. Mitä yöllä oli sit tapahtunu? Olitteko koko yön poissa? Onko lapset tähän mennessä (siis ennnen hoitajaa) nukkuneet ongelmitta?

Eivät tienneet, mutta tuttu hoitaja oli. Ajattelin että lapset nukkuvat koko yön , niinkuin yleensä.. ilmeiseti oli huono idea! Ja meillä kaksi vanhempaa lasta(10 ja 11) myös ja olivat kotona. Tultiin yöllä kotiin ja aamulla kaikki oli vielä ok. Tätä ennen lapsia hoitanut vain isovanhemmat. Jos ongelmat johtuu tuosta.. millähän saisin korjattua tilanteen ?

[QUOTE="vieras";24200522]Voihan se johtua tuosta hoitajasta. Mitä yöllä oli sit tapahtunu? Olitteko koko yön poissa? Onko lapset tähän mennessä (siis ennnen hoitajaa) nukkuneet ongelmitta?[/QUOTE]

Lapsi oli kysynyt vain missä isä ja äiti on ja mennyt sitten takaisin nukkumaan. Ja oltiin vain ihan naapurissa, joka on lapsille tuttu paikka. Ja ongelmia ei ollut tätä ennen.

Yhteistyössä