APUA! Kumman valitsen sektio vai alatie?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sofia ja muksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sofia ja muksu

Vieras
Eli olin tänään neuvolassa ja pohdittiin kumman valitsen ison vauvan vuoksi? Kätilö kyllä ehdotti sektiota, mutta pelkään, että siihen tulee komplikaatio, kohdun menetys, verensiirto ym..
Vauvasta on tulossa lähes 5kg ja oma lantio ei ole läheskään niin iso. Ja kuulemma synnytys voi päättyä hätäsektioon jos ei tule-
En yhtään tiedä mitä tehdä?!
Kumpi vaihtoehto teidän mielestä olisi parempi?

Hurjan kokoinen :O
Jos on kerran sanottu, ettei vauva todennäköisesti mahdu alateitse syntymään, niin ehkä suunniteltu sektio voisi olla parempi vaihtoehto.
Tai en tiedä, miten sitä sitten itse valitsisi... Olisi varmaan mielessä juuri tuo sama pelko, että vauva joutuu alatiesynnytyksessä ahdinkoon ja sitten mennäänkin kiireelliseen tai hätäsektioon.
Toisaalta harmittais valita sektio vaan "varmuuden vuoksi", mutta sitten taas...

Jos sun lantio on katsottu että ei mahdu kunnolla niin ilman muuta sektio. Älä revitä itseäsi koska aika varmasti tulee imukuppisynnytys tai sektioo kuitenkin. Olet paremmassa turvassa sektiossa ja lapsesi ennen kaikkea on paremmassa turvassa sektiossa.

Ei noita komplikaatioita kannata miettiä, ne ovat aika harvinaisia nykyään, kun on kaikenmaailma laitteet ym.. Ja kohdun poisto on epätodennäköistä ekan lapsen jälkeen(mutta ei mahdoton)
Omat lapset on painanut 4,3kg ja 4,6kg ja ehdottomasti olen ottanut sektion!
Riskit kävi mielessä, mutta puhut vain niistä avoimesti neukussa, niin kyllä ne tekee kaikki sun puolesta. Sanoin, että jos kohtuun tulee joku, ette poista, teette kaikki mun etee.
TSEMPPIÄ

Mulle lääkäri ultras lasketun ajan tienoolla ja sanoi vauvan olevan 5 kg. Ei mitään mahdollisuutta alatieyritykseen, vaikka lantio normaalimittainen. Se oli suoraan sektioon. Vauva oli sit 4890 kg ja kaikkien mielestä lääkärin leikkauspäätös oli ehdottoman oikea. Alatie olisi voinut johtaa aivan kammottaviin seurauksiin. Eli noiden tietojen perusteella, jos vauva on arvioitu noin isoksi, niin et varmaan saa edes yrittää alatietä, vaan lääkäri määrää sut sektioon.

Ei noita komplikaatioita kannata miettiä, ne ovat aika harvinaisia nykyään, kun on kaikenmaailma laitteet ym.. Ja kohdun poisto on epätodennäköistä ekan lapsen jälkeen(mutta ei mahdoton)
Omat lapset on painanut 4,3kg ja 4,6kg ja ehdottomasti olen ottanut sektion!
Riskit kävi mielessä, mutta puhut vain niistä avoimesti neukussa, niin kyllä ne tekee kaikki sun puolesta. Sanoin, että jos kohtuun tulee joku, ette poista, teette kaikki mun etee.
TSEMPPIÄ

paskat sanon minä noille komplikaatioille että muka harvinaisia. Voi kiesus sentää. Onpa ruusunpunainen ajattelumaailma sinulla jos olet lapsesi maailmaan saattanut ilman ongelmia. Mut tosihan on,että paljon on isojen lapsien kohdalla ongelmia ja äiti saa pahoja repeytymiä.

joo ei tuo neuvolassa pohdinta kuulosta oikealta, koska lääkäri tekee arvion synnytystapa arvioinnissa jos kyseessä iso vauva. Silloin ultrataan ja tutkitaan lantio. Ei ne neuvolassa ala mitään esittelemään ennenkuin on lääkärssä ja ultrassa käyty selvittämässä asia.

4,2 kg lapsi ja alateitse synnytin. Tehtiin välilihan leikkaus ja lääkärikin oli paikalla, jos tulee imukuppisynnytys. Ei tullut. Itse pääsin helpolla ponnistusvaiheen ajan. Laittoivat vissiin jotain puudutetta ja lapsen syntymä ei enää lopussa tuntunut miltään. Vain se 23 tunnin supistelut olivat kamalat. Eli synnytyksen kokonaiskesto oli pitkä. Mulla ei ollut koko raskausaikana yhtään supistusta. Ja synnytys käynnistettiin. Mut sinun tilanteessa kuuntelisin lääkäriä.

Mulla ei oo ollu vielä stiä vitun arviointia, vaan alustavasti juteltiin, että jompikumpi pitää valita, lääkäri voi päättää että sektio, ni se siitä, mutta omapaha se on mun asia jos haluan koittaa alateitse

Jos lääkäri on sektion kannalla niin ehdottomasti sitten sektioon.

Oma esikoiseni painoi 4580g vaikka piti olla "reilusti alle nelikiloinen". Onneksi mahtui tulemaan, ongelmia oli vaan siinä että epiduraali oli sen verran "pielessä" etten tuntenut ponnistamisen tarvetta, vain kipua. Lopulta imukuppiulosautto ja poika kolmeksi tunniksi happikaappiin seurantaan.

Mulla ei oo ollu vielä stiä vitun arviointia, vaan alustavasti juteltiin, että jompikumpi pitää valita, lääkäri voi päättää että sektio, ni se siitä, mutta omapaha se on mun asia jos haluan koittaa alateitse

Miksi ihmeessä sä haluaisit riskeerata teidät molemmat varsinkin jos lääkäri suosittelee sektiota? Minkä ikäinen sä oikein olet?!

Ystäväni synnytti 5kiloisen vauvan ilman repeämiä tai muita komplikaatioita.
Jos lääkäri sanoo sen olevan mahdollista niin ehdottomasti alatie!

Eikös ap juuri kirjoittanut lantionsa olevan liian pieni suhteessa vauvaan. Ilman muuta sektio. Sektio riskit on paljon pienemmät kuin esim. se, että vauva jää hartioistaan kiinni synnytyskanavaan ja sitten sitä kiskotaan urakalla ulos niin että vauva saa neliraajahalvauksen ja kuolee muutaman päivän kuluttua (näinkin on käynyt, Suomessa).

Ehdottomasti sinun tapauksessasi sektio. En edes miettisi, vaikka PELKÄÄNKIN sektiota. Olen kokenut sen, että vastasyntynyt nostetaan syliini hengittämättömänä, joudutaan elvyttämään, viikko teholla, jännitetään tuliko mitään vaurioita...ei onneksi tullut, mutta..valitse sektio!

Eikös ap juuri kirjoittanut lantionsa olevan liian pieni suhteessa vauvaan. Ilman muuta sektio. Sektio riskit on paljon pienemmät kuin esim. se, että vauva jää hartioistaan kiinni synnytyskanavaan ja sitten sitä kiskotaan urakalla ulos niin että vauva saa neliraajahalvauksen ja kuolee muutaman päivän kuluttua (näinkin on käynyt, Suomessa).

Ahaa ymmärsin että joko ap veikkaa sen olevan liian ahdas(jos pienikokoinen tms) tai sitten lääkärit ovat vain pohtineet ääneen. Mutta jos siis ihan "virallisesti" sanottu että ei varmaankaan mahdu niin sitten se sektio. :(

perätilan vuoksi sektion kokeneena sanoisin, että mikäli lääkäri sen sinulle "määrää" tutkimusten jälkeen, ota se vastaan!! kokemuksena ei kammottava, vaikka ensin pelkäsin ite ihan per**leesti..
Mä olen ulospäin lantiostani ihan normaalin kokoinen nuori nainen,
ja lapsukaiseni oli pieni (47cm ja 3140g ) mutta olisi nipinnapin mahtunut tulemaan edes oikeinpäin.
Jos tilanne olisi ollut, että lapsi olisi ollut oikein päin mutta VIISI KILOINEN olisin TAKUULLA tehnyt saman valinnan :o

Yhteistyössä