Apua koirarodun valintaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiraa etsimässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiraa etsimässä

Vieras
Koirakuume vaivaa. Aiemmin nuoruudessa minulla ollut australianterrierejä. Nyt haussa olisi hieman isompi (kuitenkin maks. keskikokoinen) ja ei niin haukkuherkkärotu. Ei olla metsästäjiä, eikä missään nimessä koiranäyttelyihmisiä. Liikutaan luonnossa ja uiva koira olisi plussaa. Lenkkeilyyn käytettävissä perusarkena n puoli tuntia aamulla, tunti illasta. Turkki mieluummin trimmattava kuin kovasti karvoja pudottava. Pitäisi olla helppo koulutettava, pehmeä rotu, miehellä ei aiempia koiria. Kaksi leikki-ikäistä lasta, jotka kyllä lähipiirissä tottuneet koiriin. Asutaan omakotitalossa, tilaa on ja sisäkoiraa siis etsitään. Walesinspringerspanielia olen vähän katsellut, mutta turkki ja mahdollinen metsästysvietti vähän arveluttavat. Ehdotuksia otetaan ilolla vastaan.

Espanjan vesikoira tulee ekana mieleen. Lapsirakas kuulemma, tykkäää uida, on keskikokoinen, trimmattava, ei tiputa karvoja. Jaksaa liikkua maastossa pitkiäkin lenkkejä.

italian vesikoira. trimmattava turkki, ei lähde karvoja, sopii allergikoillekin. keskikokoinen. tykkää uida. aktiivinen. varmaan hyvin koulutettuna voisi olla ok kriteriien puolesta

Minulle myös tuo espanjanvesikoira tuli ensimmäisenä mieleen. Ainakin täälläpäin nykyään suosittu ja niitä tulee jatkuvasti lenkillä vastaan :) walesia en kyllä suosittele, juurikin metsästysvietin takia ja olen kuullut että taipumusta eroahdistukseen, toki en yleistä.

Mä oon täällä tätä meidän koiran rotua monesti jo aiemminkin suositellu ja suosittelen taas :D Eli barbet (ranskan vesikoira). Luonteeltaan iloinen ja sosiaalinen (tulee toimeen sekä kaikkien koirien, että ihmisten kanssa), rohkea ja helppo kouluttaa. Trimmattava, keskikokoinen, uiva, aktiivinen liikkuessa niin kauan kuin liikettä riittää, sisätiloissa rauhallinen lötköttelijä, ei hössötä, ei yritä koko ajan miellyttää vaan viihtyy omissa oloissaankin. Irti ollessaan pysyy lähellä, eli kiintyy perheeseen (ei pelkästään yhteen omistajaan). Haukulla ilmoittaa ainoastaan saapuvista vieraista ja joskus haukahtaa leikkiin kutsuessaan. Kiltti kuin mikä, aivan idyllinen lapsiperheen rotu.

Ei ehkä ihan sprinkkua kannata hankkia. On teidän tarpeisiin liian aktiivinen rotu ja minun mutu on se, että ovat aika kovia, eli eivät todellakaan pehmeitä koiria.

Hankala avittaa tuossa rotuasiassa, kun itselläkin on vähän hakusessa, että mikä se olisi. Oletko tutustunut suomenlapinkoiraan? Siinä on yleisesti aika helppo rotu, pehmeyttä löytyy myös. Itsellä se rotu olisi hiukan harkinnassa, mutta mies ei lämpene sille ollenkaan. Karva siinä toki aiheuttaa hieman päänvaivaa, mutta pääosin se pudottaa karvansa kai karvanlähtöaikaan.

Viimeksi muokattu:
Minulta löytyy walesinspringerspanieli ja parempaa rotua saa etsiä! Ihanan leikkisä ja energisä, mutta osaa myös rauhoittua sisällä. Metsästysviettiä on, mutta ei näy normaali arjessa. Lähinnä jos haluat harrastaa jälkeä tms, niin potentiaalia löytyy. Pysyy irti ja lähellä, ei karkaile, tottelee, jättää linnut ja muut metsän eläimet rauhaa. Tykkää uida ja metsässä riekkua.

Lapsia rakastaa. Ei hauku tai murise. Aika höselö muuten, sellainen hyvän tahtoinen touhuaja. Pehmeä luonne, mutta vaatii kyllä jämäkän peruskasvatuksen. Helppo kouluttaa ja motivoida. Noutaa mielellään. Ja todella ihmisrakas!

Turkki on helppo hoitoinen. Kun et kerran näyttelyitä harrasta, niin kotitrimmi riittää hyvin.

Paljon ehdotuksia. Tuo barbet vaikuttais muuten kivalta sekä luonteen että turkin puolesta, mutta koko alkaa olla ehkä jo turhankin suuri. Lapinkoira ei jotenkin nappaa. Noita terrierejä pitää vielä tutkia, tuo kerry mielyttäis myös silmää. Mutta nämä vesikoirat tuli itselle ihan uutena tuttavuutena. Tosiaan onhan se loogista, että vesikoirat ui:D Kesä eletään siis rannalla ja veneillää, joten edellisten vettä pelkäävien aussien jälkeen uimakaveri olis kiva.

Minulta löytyy walesinspringerspanieli ja parempaa rotua saa etsiä! Ihanan leikkisä ja energisä, mutta osaa myös rauhoittua sisällä. Metsästysviettiä on, mutta ei näy normaali arjessa. Lähinnä jos haluat harrastaa jälkeä tms, niin potentiaalia löytyy. Pysyy irti ja lähellä, ei karkaile, tottelee, jättää linnut ja muut metsän eläimet rauhaa. Tykkää uida ja metsässä riekkua.

Lapsia rakastaa. Ei hauku tai murise. Aika höselö muuten, sellainen hyvän tahtoinen touhuaja. Pehmeä luonne, mutta vaatii kyllä jämäkän peruskasvatuksen. Helppo kouluttaa ja motivoida. Noutaa mielellään. Ja todella ihmisrakas!

Turkki on helppo hoitoinen. Kun et kerran näyttelyitä harrasta, niin kotitrimmi riittää hyvin.

Kiitos! Nimenomaan sitä tietoa kaipaan, että koulutettuna pysyy esim marjassa lähellä ja mökilla omalla reviirillä eikä lähde joka pupun ja oravan perässä naapuriin. Riittäiskö sille arkena se 1,5h lenkkiä, päiväpissan lisäksi?

Mulla ei springereistä ole omakohtaista kokemusta, mutta täälläpäin asustelee kaksi. Molemmat täysiä sekoboltseja, kun lenkillä tulee vastaan. Kauhea häsääminen ja vetäminen. En tiedä kummassa päässä hihnaa on vika, mutta itse en ainakaan kyseistä rotua ottaisi.

Westietä voin kyllä suositella lämmöllä <3

Suosittelen villakoiraa koska
a) ovat trimmattavia, eikä niistä lähde karvaa
B) ovat "helppoja" kouluttaa ja sopivat myös kouluikäisten lasten lenkitettäväksi
C) ovat aktiivisia ja jaksavat pitkiäkin lenkkejä, mutta eivät omaa metsästysviettiä

Villakoirat ovat fiksuja ja iloisia. Suosittelen tutustumaan :)

Walesi on todella aktiivinen rotu ja tarvitsee lenkkien lisäksi muutakin aktivointia. Niillä on todella korkea energiataso. Suosittelen cockeria :)

No cockeriko ei muka ole korkean energiatason koirarotu? Taitaa mennä samaan kategoriaan noiden walesejen kanssa. Sitä paitsi, ap:sta saa sen kuvan, että rotu on jo päätettynä. Toivon vaan, etteivät hätiköisi, koska tuo rotu, mitä ne oikeasti pohtii, on todella aktiivinen ja voi sitten turhautua noin vähällä liikunta- ja aktiviteettimäärällä, mitä ap suunnittelee.

B) ovat "helppoja" kouluttaa ja sopivat myös kouluikäisten lasten lenkitettäväksi
C) ovat aktiivisia ja jaksavat pitkiäkin lenkkejä, mutta eivät omaa metsästysviettiä

Taas puutun... TÄH? Villakoira on metsästyrotu myös ja sillä todellakin voi olla riistaviettiä.

No cockeriko ei muka ole korkean energiatason koirarotu? Taitaa mennä samaan kategoriaan noiden walesejen kanssa. Sitä paitsi, ap:sta saa sen kuvan, että rotu on jo päätettynä. Toivon vaan, etteivät hätiköisi, koska tuo rotu, mitä ne oikeasti pohtii, on todella aktiivinen ja voi sitten turhautua noin vähällä liikunta- ja aktiviteettimäärällä, mitä ap suunnittelee.

Ei olla päätetty mitään, koska kyseessä iso päätös ja myös koiran pitää olla tyytyväinen omistajaan eikä vain toisinpäin:)

Riittää 1,5h arkena, jos sisältää vapaana temmellystä. Itse käyn päivittäin heittelemässä puolisen tuntia keppiä/palloa, joka purkaa energiat ihan kivasti. Kotona voi tehdä erilaisia aktiviteetteja, piilotella makupaloja jne.

Itsellänikin oli mielikuvat kunnon energiapakkauksesta. Ainahan tuo on menossa mukana ja touhukas, mutta osaa siis todellakin rauhoittua käskystä ja sisällä. Toki tätä on harjoiteltu pennusta asti ja pääsee joka päivä myös vapaana juoksemaan. Ja hihnassa ei kyllä tämä eikä muutkaan tuntemani yksilöt vedä :)

Springer on kyllä oiva valinta, jos kasvattaja osaa valita teille sellaisen pennun, joka ei ole ihan energisimmästä päästä. Puolitoista tuntia lenkkeilyä päivässä riittää kyllä, jos koira saa touhuta muuten kotona. Eikä sen aktiviteetin tarvitse välttämättä olla mitään koulutusta tms., kunhan koira saa höseltää mukana.
Meillä on ESS, ja vaikka metsästysviettiä löytyy, rotu on niin miellyttämishaluinen että koira pysyy kyllä hyvin kurissa ja sitä viettiä on helppo suunnata muihin asioihin. Ei ole niin kuin terrierit tai beagle (molemmista kokemusta), että saattaa lähteä huitelemaan omille reissuilleen vainun saadessaan. Karvanlähtö on keväällä runsasta mutta ei mitenkään älytöntä, syksyllä pudottelee hyvin vähän. Tunnustan kyllä, että meillä vetää aluksi hihnassa jos mennään uuteen paikkaan, mutta muistaa äkkiä hyvät tavat ja rauhoittuu. Ensimmäiseksi koiraksi en suosittelisi, mutta muuten springerien "vaikeutta" mielestäni hieman liioitellaan. Ja tykkää uida, pienimmätkin mutalammikot on testattava :D

Minulla on hakusessa kans uusi rotu entisen palveluskoiran tilalle. Elämässä ei enää ole aikaa samalla tavalla kuin nuorena harrastaa pk-lajeja ja nyt enemmänkin toiveena olisi löytää kaveri lenkeille ja lapselle.

Vesikoiria olen katsellut mielenkiinnolla ja vuosien takaa onkin yksi lyhytaikainen kokemus Portugalinvesikoirasta. Oli ihana koira kyllä.

Aiemmin reilu 30kg koira saisi vaihtua sellaiseen enintään 20 kg kokoiseen koiraan, joka mahtuisi paremmin kulkemaan mukana matkassa ja ehkä päästämään vähän vähemmän karvaa.

Kiitos kaikista vinkeistä, joita tähän on tullut. Taidan tutustua vesikoiriin enemmänkin :)

Ja minusta 1,5h arkena on oikein hyvä määrä liikuntaa pissatusten lisäksi :)

Vain 1,5h päivässä ulkoilutusta? Miten olisi lelukoira?

Palsta ei petä koskaan:) Tiedän kyllä mitä koiran omistaminen vaatii ja tiedän myös sen, että aika monelle rodulle 1,5h reipasta uokoilua on hyvinkin riittävä. Mitään bokseria en ole hankkimassakaan. Ulkoilua tulee kyllä omakotitalossa enemmän ja sillä haluaisinkin pihassa pysyvän rodun. Hyvää päivän jatkoa sinne!

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti

Kiitti, hyviä perusteluja kaikki! Villakoiria olen vähän katellutkin, mutta miten tuo turkkipuoli? Ainakin itsellä elää hyvin tiukassa se, että turkki olis isohoitoinen. Pitääkö sitä kovin pestä ja föönätä?

Kiitti, hyviä perusteluja kaikki! Villakoiria olen vähän katellutkin, mutta miten tuo turkkipuoli? Ainakin itsellä elää hyvin tiukassa se, että turkki olis isohoitoinen. Pitääkö sitä kovin pestä ja föönätä?

Villakoirankin turkkia voi pitää lyhyenä. Kerran sellaiseen törmäsin, enkä ois hoksannut minkä rodun edustaja on ellei ympärillä olisi ollut näyttelyturkissa olevia kavereita.

Isovillakoira on tosi mageen näköinen lyhyessä turkissa :)
Ymmärtääkseni nämä vesikoirat (villakoira kans) on alun perin metsästyskoiria, joten metsästysvaistoja saattaa olla jonkin verran enemmän kuin esim. paimenkoirilla, mutta veikkaan että esim. villiksen saa helposti koulutettua. Tosi fiksujahan ne ovat, joissain maissa palveluskoirina siinä missä sakemannit ja belgitkin.

Yhteistyössä