APUA, kohdun laskeuma vai kasvain tms???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikissa

Vieras
Synnytin alateitse 6 viikkoa sitten.
Eilen huomasin että emättimen "perukoilla" on jokin möykky, jota siellä ei ennen ole ollut!
Jälkitarkastus on onneksi ensi viikolla.

Onko tää kohdun/virtsarakon laskeuma vai jotain vielä vakavampaa? :(

Mulle ei sanottu jälkitarkastuksessa mitään, vaikka sama vaiva kuin sinulla. Huomasin asian vasta jälkitarkastuksen jälkeen ja olen ajatellut mennä gynelle vielä käymään. Otaksun itselläni olevan jonkun laskeuman (mitä todennäköisimmin emättimen takaseinämän tai peräsuolen, en usko kohdallani kohdunlaskeumaan).

Säikähdin kuollakseni kun suihkussa tein tuon "löydön". Nyt en ole uskaltanut koskeakaan sinne enää. Ei siis ole kipeä tai mitään, mutta pelottaa sairaasti. Viime yö meni itkiessä että jääkö nää kaksi pientä nyt ilman äitiä :,(
Esikoinen syntyi sektiolla, siitä ei jäänyt mitään "muistoja" alapäähän.

Jos kyseessä nyt on laskeuma, niin mitä sille tehdään?

Mulla synnytyksestä 2,5v ja vieläki suihkussa hirvittää miltä alapää tuntuu. Joku möykky ja välillä tuntuu että sillä möykyllä on "hampaat", sellanen röpelö, yäk. En oo uskaltanu kattoo jos vaikka järkytyn...
Sanoin jo sillon jälkitar. lekurille että tuntuu hirveelle - mitä siell on - ni totes että kaikki ok.

Eli ei pitäs olla mitään vialla - mut ei se samalta tunnu. Ei kyllä seksiä oo haitannu eikä mies mitään huomannu, eroa siis.

Miksi tällaisista asioista ei puhuta? :(
Toki tiedän ettei alapää useinkaan ole entisellään synnytyksen jälkeen, mutta en nyt odottanut mitään ulokkeita tai möykkyjä sieltä löytäväni..
Kunpa tää nyt sit olisi jotain vaaratonta kuitenkin. Seksiä en uskalla edes miettiäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla synnytyksestä 2,5v ja vieläki suihkussa hirvittää miltä alapää tuntuu. Joku möykky ja välillä tuntuu että sillä möykyllä on "hampaat", sellanen röpelö, yäk. En oo uskaltanu kattoo jos vaikka järkytyn...
Sanoin jo sillon jälkitar. lekurille että tuntuu hirveelle - mitä siell on - ni totes että kaikki ok.

Eli ei pitäs olla mitään vialla - mut ei se samalta tunnu. Ei kyllä seksiä oo haitannu eikä mies mitään huomannu, eroa siis.

Möykky on just toi "kohdunnapukka" ja "hampaat" on luultavasti kohdunsuu. Synnyttäneellä kohdunsuu tuntuu röpelöiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:

Möykky on just toi "kohdunnapukka" ja "hampaat" on luultavasti kohdunsuu. Synnyttäneellä kohdunsuu tuntuu röpelöiseltä.

Nii kai kun lekuri sanoi että ok on. Samaa mieltä silti ap.n kanssa että miksi ei puhuta - tajusinhan ja tajuanhan minäkin ettei se samanlainen voi olla mutta tällanen pullottava alapää hampaineen on hirvitys. Miten käy jos toisen uskaltaa tehdä - pelkää että se möykky hampaineen on jo ulkona...yääääääk.

ap..miun kohdunsuu juurikin tuollainen "alhaalla ja röpelöinen", vaikka en synnyttänytkään elävää lasta-keskenmeno rv7..siun paikat kyllä siitä palautuu, kunhan hetki aikaa mennyt:)..

Älä siis turhia huoli, kaikki varmasti kunnossa-Paljon onnea pienestä!!:heart:

Ps. Jos kohdun/virtsarakon laskeuma, ei lieviä tapauksia tarvitse hoitaa, ne paranee itsestään.

Nii kai kun lekuri sanoi että ok on. Samaa mieltä silti ap.n kanssa että miksi ei puhuta - tajusinhan ja tajuanhan minäkin ettei se samanlainen voi olla mutta tällanen pullottava alapää hampaineen on hirvitys. Miten käy jos toisen uskaltaa tehdä - pelkää että se möykky hampaineen on jo ulkona...yääääääk.

Siksi ei puhuta, kun "kaikki" äidit, joilla tätä vaivaa on, rupeaisivat peräämään oikeuksiaan korjausleikkaukseen (kunnallisella puolella) ja tietäisi rahanmenoa siis. Mun mielestä kyllä jokainen vaurioitunut nainen/äiti pitäisi leikata tämän niin halutessa.

Siksi ei puhuta, kun "kaikki" äidit, joilla tätä vaivaa on, rupeaisivat peräämään oikeuksiaan korjausleikkaukseen (kunnallisella puolella) ja tietäisi rahanmenoa siis. Mun mielestä kyllä jokainen vaurioitunut nainen/äiti pitäisi leikata tämän niin halutessa.

Apua, mie oon siis oikeesti vaurioitunut??? sen pitäisi siis palautua ja mulla ei oo "noussu" ennalleen:(

Alkuperäinen kirjoittaja mur-mur:
ap..miun kohdunsuu juurikin tuollainen "alhaalla ja röpelöinen", vaikka en synnyttänytkään elävää lasta-keskenmeno rv7..siun paikat kyllä siitä palautuu, kunhan hetki aikaa mennyt:)..

Älä siis turhia huoli, kaikki varmasti kunnossa-Paljon onnea pienestä!!:heart:

Kiitos. Ensimmäinen raskaus (+yksi keskenmeno) ei jättänyt mitään jälkiä.

Mistä tää sitten johtuu? Ponnistusvaiheesta? Vai vauvan painamisesta lantionpohjan lihaksiin? Olenko tehnyt jotain väärin? En ole urheillut tai mitään synnytyksen jälkeen.

Se on kohdun napukka. Mää löysin sen ekan kerran, kun laitoin jotain emätinpuikkoa. Sellanen kova mötykkä. Kuukautiskierron eri vaiheessa se tuntuu erilaiselta ja on joko alempana tai ylempänä. Älä panikoi. Sulla on synnytyksestä vasta niin vähän aikaa, ettet ole vielä edes palautunut. Kyllä se siitä vielä muuttuu "normaalimmaksi"

ap Nou hätä, kaikki hyvin :) ..jokainen raskaus on omanlaisensa ja jättää jälkensä meidän vartaloomme, myös "alakertaan" ;) ..ja siun synnytyksestä tosiaan vain hetki aikaa, joten palautumista vielä tapahtuu..toki voit asian ottaa puheeksi neuvolassa(jälkitarkastus) ja kyllä lääkäri osaa sinua paremmin inffoneerata kun me täällä :wave:

Mukavaa aurinkoista talvipäivää&tulevaa ystävänpäivää 14.2!!:heart:

Apua, mie oon siis oikeesti vaurioitunut??? sen pitäisi siis palautua ja mulla ei oo "noussu" ennalleen:(

En mä voi toisen puolesta tietää, ootko vai et. Sen tietää vaan gyne ja yleensä ne sanoo, että normaalia. Aika järkky alakerta saa olla, ennen kun ne mihinkään puuttuu. Näin oon kuullu. Eli, mikä on "normaalia"? Tilanne ennen synnytystä vai sen jälkeen?

Ootte ihania =)

Muutenkin mieli vielä herkillä, ja sitten sitä alkaa pelätä...

Onneksi tosiaan on se lääkäri ensi viikolla. En vain ole ikinä kuullut kenenkään ystävän/sukulaisen puhuvan tällaisesta, vaikka muuten intiimejä juttuja tikeistä tms. olisikin puhuttu. Hyvä kuulla että on "normaalia" enkä ole ainut.

Tässä kohtaa kyl särähtää.
Eiköhän jokainen äiti ota ihan tietoisesti sen riskin että alapää muuttuu raskausaikana ja synnytyksessä.
Siis kun toihan on nyt ihan normaalia,eikä se tarkoita et sinne jäis ne "hampaat" ja röpelöt ja pallukat..ja ja ja..Ihan normia.
Sieltä alapäästä kun on tullut vauva,niin ei voi olettaa et paikat ois yhtä silosii ku ennen raskautta.
Multa esimn leikattiin väliliha,ja tikit ommeltiin väärin sain korjausleikkauksen.Muhkuihin ja röpelöihin alapäässä auttoi aika.

Minä säikähdin myös samaa... menin gynelle, kun itse epäilin, että mulle on tullut kohdunlaskeuma. No gyne sit vaan totesi, että ihan normaalilta synnyttäneen naisen alapäältä näyttää... Mutta mistäs sen olis voinut tietää..

Peräsuolen laskeuma se mulla sitten on.

Eli ei todellakaan mitään "normaalia" synnytyksen jälkeistä alapään röpelöisyyttä :(

Olen tietysti valtavan helpottunut, että kyseessä ei ole mikään kasvain tms. mitä jo ehdin pelätä. Mutta en tiedä pystyykö tämänkään kanssa ns.normaalia elämää viettämään??
Olin sen verran harmissani ja itkuinen lääkärillä (ja paikalla vielä opiskelijakin ), että en tajunnut kysellä lääkäriltä juurikaan mitään.

Sain lähetteen fysioterapeutille lantionpohjajumppaa varten, mitään muuta ei kuulemma ole tehtävissä. Leikkaushoito mahdollisesti joskus tulevaisuudessa.

Todellakin olisin halunnut synnyttää toisenkin lapseni sektiolla jos olisin tiennyt että tällainen vammautuminen on edessä alasynnytyksessä :kieh:

Missä sulla se möykky?
Mullakin on joku epämääräinen juttu, sijaitsee heti tossa sisäpuolella, ylhäällä eli häpyluun puolella. Onkohan sekin laskeuma, virtsarakon?

Alkuperäinen kirjoittaja ap kävi lääkärissä:
Peräsuolen laskeuma se mulla sitten on.

Eli ei todellakaan mitään "normaalia" synnytyksen jälkeistä alapään röpelöisyyttä :(

Olen tietysti valtavan helpottunut, että kyseessä ei ole mikään kasvain tms. mitä jo ehdin pelätä. Mutta en tiedä pystyykö tämänkään kanssa ns.normaalia elämää viettämään??
Olin sen verran harmissani ja itkuinen lääkärillä (ja paikalla vielä opiskelijakin ), että en tajunnut kysellä lääkäriltä juurikaan mitään.

Sain lähetteen fysioterapeutille lantionpohjajumppaa varten, mitään muuta ei kuulemma ole tehtävissä. Leikkaushoito mahdollisesti joskus tulevaisuudessa.

Todellakin olisin halunnut synnyttää toisenkin lapseni sektiolla jos olisin tiennyt että tällainen vammautuminen on edessä alasynnytyksessä :kieh:

Halauksia! Se ei kuitenkaan ole katastrofi. Olin itsekkin todella maassa kun synnytyksen jälkeen aloin havaita kummallisia pullistumia ja olin todella itkuinen asian kanssa. Olin varma ettei elämä tule koskaan olemaan enää normaalia.

Minulla todettiin virtsarakon laskeuma ja sain myös lähetteen lääkärille, josta sain sitten lähetteen fysioterapialle. Ja se on oikeasti auttanut, ja myös aika. Nyt on synnytyksestä 8kk ja paikat tuntuvat jo lähes normaaleilta, asiaa ei edes välillä enää muista. Kannattaa vaan jumpata ahkerasti ja ohjeiden mukaan ja olla positiivisella mielellä. En tietty voi luvata että asiat palautuvat ennalleen, tuskin minullakaan, mutta asian kanssa oppii elämään. Sinulla on tosi vähän aikaa synnytyksestä ja palautumista tapahtuu varmasti vielä.

Tulevaisuudessa minullakin varmaan leikkaus edessä, mutta vasta kun lapset on tehty. Tsemppiä kovasti!!!

Yhteistyössä