APUA KIINTEIDEN SYÖMISEEN!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ma-mi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ma-mi

Jäsen
09.05.2005
351
0
16
Tonne toiseen ketjuun jo kirjoitinkin, mutta nyt alkaa neuvot olemaan vähissä. Ja mun voimat myös. Konkreettisesti tekis mieli heittää lusikka nurkkaan.

Tyttö ei enää edes avaa suutaan jos annan muuta kuin hedelmäsosetta. Ihan vitunmoinen tappelu joka kerta ja sotku keittiössä on senmukainen. Mä oon niin poikki tähän hommaan, että tekis mieli antaa periks ja antaa pelkkää maitoa ja hedelmiä, mutta se ei pidemmän päälle kannata. Sen päätin, että hedelmää en anna enää ennenkuin vihannekset menee, mutta miten hitossa mä saan tungettua ne ipanan suuhun?! Oon yrittäny hyvällä ja pahalla. Väkisinkään en enää saa tungettua kun tyttö puskee kielellä niin paljon vastan, että lusikka ei kertakaikkiaan mene. Ja jos laitan ruuan suuhun kun tyttö huutaa, hän vetää sen nieluun niin että kaikki tulee yökkien ulos. Yhden lääkärin kanssakin jo asiasta puhuin, mutta hän antoi vaan neuvoksi, että ei kannata antaa heti kasviksen perään hedelmää, koska näinkin pieni (4kk) oppii sen, että jos huutaa oikein kovasti, niin ei tarvitse syödä kasviksia, mutta kuitenkin saa hedelmäsosetta. Siis hedelmät ja kasvikset eri aterioilla. Enkä periaatteessa viittis lähteä sotkemaan esim. pääryynää parsaporkkanan sekaan. Ja olen yrittänyt myös sitä, että heti hedelmän jälkeen huijaan suuhun porkkanaa, mutta siitä se sota sitten taas alkaakin. Miten voi olla 4kk:n ikäisellä tollanen tahto? Isäänsä tullut ;)

Minusta kuulostaa siltä, että tyttösi ei vielä ole valmis syömään kiinteitä ruokia.

Miksi et voisi vain antaa sitä hedelmää, jos se kerran kelpaa? Pelko siitä, että vauva oppii vain makealle, ei ole realistinen siinä mielessä, että jo maito (äidinmaito tai korvikekin) on jo valmiiksi makeaa. Samoin lapsivesi on vauvan suussa makeaa. Makea on siis se maku, johon vauva on tottunut. Voi olla helpompaa aloittaa sillä, kun koostumus on eri, ja kun vauva tottuu koostumukseen, niin sitten alkaa tarjota muita makuja. Hiljaa hyvä tulee :)

Jos ruokailusta tulee taistelua, voivat seuraukset olla arvaamattomat. Mutta sinä toki tunnet lapsesi parhaiten, ja etenet sen mukaan, eikö vain.

eikö edes peruna porkkana maistu?se oli meidän miehen eka sose ja se meni hyvin alas.
sehän kun on aika makean makuista.
meillä juotiin tissimaitoa 5-6kk asti ennen kuin oli tarve antaa vielä mitään muuta.neuvolan ohjeiden mukaan menty.nyt 9kk poika.

Mitä jos pitäisitte hetken taukoa kiinteiden syömisestä kokonaan? Tai sitten tuli mieleen että jos kokeilisit antaa esim. porkkanavelliä? En tiedä mitä neuvolassa sanovat noista velleistä mutta siinä tulis ainakin kasvisten makua tosin vähän eri muodossa. Me annetaan 4kk:n ikäiselle iltasin maissivelliä ennen nukkumaanmenoa ja päivällä syö yhden kasvissoseaterian ja yhden hedelmäsoseaterian. Hedelmäsose (päärynä tai luumu) menee paremmin, mutta kasvissoseetkin (maissi tai porkkana) kun vaan on nälkä. Väkisin ei varmaan kannata lusikkaa suuhun tunkea siitä ei tule kuin kammo lusikkaa kohtaan, mutta kaikenlainen huomion harhauttaminen jollain leluilla yms. vois ehkä onnistua... Ootte kyllä varmaan jo kokeilleetkin jos jonkinlaiset jekut.

Meillä on nyt kolmena päivänä koitettu antaa perunaa 5 päivää vajaa 3 kk ikäiselle. Lusikalla ei oikein onnistu, aiheuttaa hirveän sotkun jne...Tänään keksin kokeilla tutilla ja sillähän sitä sai hyvin menemään suuhun ja nielemistapahtumakin käynnistyi luonnollisesti. Me yritetään ensin totuttaa näihin "karun makuisiin" perunoihin ja porkkanoihin sekä muihin kasviksiin ja sitten vasta noihin herkkuhedelmiin...
Tuo NUKin "neliönmallinen" tutti käy hyvin lusikan korvikkeesta. Suosittelen kokeilemaan.

Kyllä meikäläinen ainakin antoi kylmästi perunaa persikalla höystettynä ja että jumpe, kun oli hyväää! :whistle: Mitä enemmän syötiin perunaa, sitä vähemmälle pikkuhiljaa jätin sen persikan osuuden ja siltikin maistui.. Ja kuinka pahaa peruna yksinään on... :x

Aikaisemmilla lapsilla kyllä aloitin ihan perunalla, mutta tämä kolmas taitaakin olla allerginen tapaus ja hänellä jouduin valitsemaan tuon persikan aloitukseen, kun muut tulivat ylös.. Ja sittemmin lopetin toistaiseksi taas tuon perunankin annon... :/

Kyse ei siis käsittääkseni ole tuossa vauvan "kypsymättömyydestä" syömiseen, vaan halusta syödä vaan makeaa, on kai ne hedelmät paljon parempia...

Mutta väkisin en kyllä kanssa tuota hommaa suosittele tekemään... Kokeilepa nyt höystää se peruna alkuunsa täällä totutulla hedelmällä ja vähennät sitten sen osuutta pikkuhiljaa siinä sapuskassa.

Olisin vähän samoilla linjoilla kuin Milka, siinä mielessä että miksei sitä hedelmää voi pelkästään antaa...mä en usko että vauva ei halua muuta syödä myöhemmin. Makuaisti kehittyy ajan kanssa ja sittenhän voi kokeilla vähän myöhemmin omena-porkkanayhdistelmää ja lisätä aina vähän porkkanan määrää, joka on kuiten makeampaa. Minusta tuo taistelu on kaikista pahinta ja voi viedä kyllä ruokailusta innon pitkäksi aikaa. Mulla on yksi jo lähes aikuinen lapsi vauvan lisäksi ja tämä esikoinen oli ns.kronkeli ruuan suhteen, mutta aloin vain tekemään sellaisia ruokia joita söi hyvällämielihalulla ja pikkusen aina kannustin vanhempana maistamaan ( en pakottanut ) eri ( huumori, palkkiot joskus, luovuus vrt.KippariKalle syö pinaattia ) keinoilla uutta. Ajattelin kuitenkin, että tärkeintä että ruokailusta ei tule hänelle jotain kauheaa ja oikein olen tehnyt...nyt syö lähes kaikkea ja ihan omaan tahtiinsa on innostunut maistamaan ja alkanut tykkäämään ruokalajeista. Eikä ole syömiseen mitenkään vinoutunut suhde.

Eli minusta voit ihan hyvin antaa vain sitä mitä tyttösi syö halulla, pääasia että ruokailuhetki on mukava yhdessäolon ja mielihyvän tuoja molemmille.

tsemppiä! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Kyllä meikäläinen ainakin antoi kylmästi perunaa persikalla höystettynä ja että jumpe, kun oli hyväää! :whistle: Mitä enemmän syötiin perunaa, sitä vähemmälle pikkuhiljaa jätin sen persikan osuuden ja siltikin maistui.. Ja kuinka pahaa peruna yksinään on... :x

Aikaisemmilla lapsilla kyllä aloitin ihan perunalla, mutta tämä kolmas taitaakin olla allerginen tapaus ja hänellä jouduin valitsemaan tuon persikan aloitukseen, kun muut tulivat ylös.. Ja sittemmin lopetin toistaiseksi taas tuon perunankin annon... :/

Vähän tähän tyyliin meilläkin mennään. Jos vauva jotain makua vierastaa niin laitan herkkua mukaan lautaselle niin johan maistuu..Tänään esim lohiruokiin tutusteltiin ja lautasella kaverina oli banaani-persikka-pilttiä eli ykkösherkkua. ensin piti olla lusikassa aina piltti mukana mutta jo aterian lopussa meni peruna -lohi jne.ihan reteesti vaan. Ja koko lautasellisen söi.

Ollaan siis tää lohi-allergia-testaus tehty jo aiemmin eli aloteltu lusikka kerrallaan. Kaveri vaan ei tykkää kalasta yhtään (kuten ei äitinsäkään) :ashamed:

Samoilla linjoilla täälläkin... Meillä 4 v.tyttö joka kasvoi ekat kaksi vuotta peruna-porkkana-possu sapuskalla + mangosose. Muuta ei huolinut ilman taisteluja. Nykyään kaikkiruokainen ja varsinkin hedelmät ja vihannekset herkkua. Kerroinkin tuolla eräässä ketjussa kun muiden lapset huutaa karkkihyllyllä niin meidän neiti raahaa porkkanapussia!!!
Nyt olisi taasen vauva 2kk ja samoin aion tämänkin kanssa ruokailla,ollaan jo itseasiassa aloitettukkin, kun korviketta tuppasi mennä vähän liikaa ja muutenkin neiti isokokoinen...

Meillä täällä vähän samanlaisia ongelmia kun ma-milla. Poika, 5,5 kk, ei suostu syömään kiinteitä oikeastaan ollenkaan. Ainut mikä menee jotenkuten on peruna-kukkakaali ja peruna-parsakaali. Porkkanasta tulee heti oksennusrefleksi, samoin maissista ja bataatista. Oon yrittänyt antaa sekä itse tehtyjä että kaupan valmiita, mutta kummatkaan ei kelpaa. Hedelmäsoseetkaan ei oikein maistu, ainut mistä poika tuntuu tykkäävän on ruusunmarja. Myös puuroja oon antanut, mut nekään ei mee. Nyt ajattelin kokeilla tuota perunavelliä, jossa sen sais meneen tuttipullosta. Ja tarvis varmaan kokeilla tuota kasvis-hedelmäsose sekoitustakin, jos vaikka sais pojun syömään. =)

Eihän 4 kk ikäiselle edes tarvitse vielä kiinteitä antaa, joten mitäpä sitä kiirehtimään, kannataa pitää viikko-pari taukoa nyt ainakin ja kokeilla sitten uudestaan. Suositushan on aloittaa 6 kk iässä kiinteät, joten miksi sitä pitäisi jo 4 kk iässä alkaa väkisin soseita vauvalle tuputtamaan, en tajua.

Kirsikka83: Täällä neuvolassa ainakin sanotaan, jos paino ei kehity heidän pykälien mukaan niin soseita ja ylipäätään kiinteitä aletaan opetella jo 3kk lähtien.

Meillä alettiin opetella kiinteitä reilun 3 kk vanhana. Aluksi just peruna-porkkanalla. Sitten lisäsin erimakuja. Meillä kiinteät aloitettiin nuin aikasten, kun neuvolasta saatiin vinkki, kun tyttö oli niin itkuinen eikä tullut kylläiseksi pelkästä korvikkeesta. Meillä autto siihen itkuisuuteen
=)
Toki vieläkin on päiviä jolloin soseet ei maistu. Toisinaan menee purkillinen kerrallaan. Tyttö on nyt vähän yli 6kk. Silti olen sitä mieltä, että vielä tässä keretään soseiden syöntiä opetella ihan rauhassa. Kaverin vauva on päivää vanhmpi kuin meidän tyttö niin hän syö jo monta purkkia päivässä. En silti vedä stressiä, jokainen on oma yksilö.

Eli kyllä se siitä harjoittelemalla alkaa sujua. Kyllähän se ottaa välillä päähän, kun vauva vaan pelleilee ruoan kanssa, mutta kärsivällisyyttä oppii itsekin siinä samalla ;)

Yhteistyössä