Apua! Keskinäinen testamentti pariskunnan välillä, mistä sen löytää????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isoakin suurempi stressi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isoakin suurempi stressi

Vieras
Mistä voisin löytää tuon tai miten viranomainen saa selville, että on tehty keskinäinen testamentti? Puoliso 1. kuollut yli 15-vuotta sitten ja puoliso 2. kuollut nyt. Puoliso 1. tehnyt keskinäisen testamentin, jossa koko omaisuus leskelle. Onko asunto-osakkeen osakkeet vain keskinäisen testamentin saajan hallussa/nimissä vai voiko olla muuten? Täytyykö tuon keskinäisen testamentin todentamiseen löytää mikä/mitkä paperit? Miten saa kyseisen asian todistettua viranomaisille?

Monet tekee noita juristien kanssa. Pankistakin voi kysyä.

Periaatteessa se taho, jolla testamennti on, niin sen kuuluis ilmoittautua testamentin kanssa. Onko kuolema ollut jo julkisesti tiedotettuna esim. lehdessä?
Luulisi, että perunkirjoitukseen ainakin tulis asianomainen paikalle, jos sellainen testamentti on olemassa.

ootko sinä itse sitten kuka tässä asiassa, sukua ekaks tai tokaks kuolleelle? ja ei tuo keskinäinen testamentti estä kuitenkaan lakiosan vaatimista, sen voi vaatia jos on lakiosaan oikeus.....

Kyseessä siis, että leski nyt kuollut ja hänen testamentti toimitettu juristille. Eli nyt kuolleen testamentti löytynyt. Juristi vaan sanoi, että sen mukaan puolet menee 15-vuotta sitten kuolleen sukulaisille(keskinäisestä testamentistä ei tuolloin tietoa, mutta nyt kuulin sellaisen tehdyn). Nyt kuultu, että tehty keskinäinen testamentti heidän keskenään silloin 15-vuotta sitten ja leski perinyt kaiken. Lapseton pariskunta. Nyt testamentti tehty vain viimeksi kuolleen sukuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
ootko sinä itse sitten kuka tässä asiassa, sukua ekaks tai tokaks kuolleelle? ja ei tuo keskinäinen testamentti estä kuitenkaan lakiosan vaatimista, sen voi vaatia jos on lakiosaan oikeus.....

Kummallakaan ei ole lapsia.
Olen viimeksi kuolleen lähisukulainen.

Vielä kysyn sinulta jos tietäisit. Onko 1.kuolleen sisaruksilla oikeus lakiosaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyseessä siis, että leski nyt kuollut ja hänen testamentti toimitettu juristille. Eli nyt kuolleen testamentti löytynyt. Juristi vaan sanoi, että sen mukaan puolet menee 15-vuotta sitten kuolleen sukulaisille(keskinäisestä testamentistä ei tuolloin tietoa, mutta nyt kuulin sellaisen tehdyn). Nyt kuultu, että tehty keskinäinen testamentti heidän keskenään silloin 15-vuotta sitten ja leski perinyt kaiken. Lapseton pariskunta. Nyt testamentti tehty vain viimeksi kuolleen sukuun.

Mä en ymmärtänyt vieläkään...

Alkuperäinen kirjoittaja ???:

Mä en ymmärtänyt vieläkään...

Viimeiseksi kuolleen testamentti juristilla.
Hänen ja 15-vuotta sitten kuolleen puolison välinen keskinäinen testamentti ei löydetty, mutta tiedetään sellaisen tehdyn.

Alkuperäinen kirjoittaja isoakin suurempi stressi:
Mistä voisin löytää tuon tai miten viranomainen saa selville, että on tehty keskinäinen testamentti? Puoliso 1. kuollut yli 15-vuotta sitten ja puoliso 2. kuollut nyt. Puoliso 1. tehnyt keskinäisen testamentin, jossa koko omaisuus leskelle. Onko asunto-osakkeen osakkeet vain keskinäisen testamentin saajan hallussa/nimissä vai voiko olla muuten? Täytyykö tuon keskinäisen testamentin todentamiseen löytää mikä/mitkä paperit? Miten saa kyseisen asian todistettua viranomaisille?

Riippuu sittä, oliko kyseessä hallinta- vai omistusoikeustestamentti. Keskinäinen testamentti on aina molempien puolisoiden tekemä. Muutoin se ei ole keskinäinen. Mutta tuo on sivuseikka.
Tilaa ensin kuolleen puolison perukirjakopio KAIKKINE LIITTEINEEN sen käräjäoikeuden arkistosta, jossa paikassa ensin kuollut puoliso oli viimeksi kirjoilla ennen kuolemaansa. Testamentin pitäisi olla KO:lla perukirjan liitteenä. Pk:ssa on ainakin maininta testamentista, jos ei muuta.

Se, kenen nimissä asunto-osake on osakekirjan mukaan, ei välttämättä kerro koko totuutta (testamentissa voi olla toissijaismääräyksiä).

Ennenkaikkea: HANKI LAKIMIES, älä ala hoitamaan asiaa itse!!!

Alkuperäinen kirjoittaja lakimies:

Suosittelen samaa. Vaikka se maksaisi mutta et ainakaan saa itse sössittyä isoa vahinkoa ja muotoseikat hoituvat rutiinilla ja menee ainakin oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja lakimies:

Riippuu sittä, oliko kyseessä hallinta- vai omistusoikeustestamentti. Keskinäinen testamentti on aina molempien puolisoiden tekemä. Muutoin se ei ole keskinäinen. Mutta tuo on sivuseikka.
Tilaa ensin kuolleen puolison perukirjakopio KAIKKINE LIITTEINEEN sen käräjäoikeuden arkistosta, jossa paikassa ensin kuollut puoliso oli viimeksi kirjoilla ennen kuolemaansa. Testamentin pitäisi olla KO:lla perukirjan liitteenä. Pk:ssa on ainakin maininta testamentista, jos ei muuta.

Se, kenen nimissä asunto-osake on osakekirjan mukaan, ei välttämättä kerro koko totuutta (testamentissa voi olla toissijaismääräyksiä).

En hoida tätä itse. Isäni hoisi lakimiehen, mutta sepä on vaan juoksuttanut isääni hakemassa eri papereita. Ei ole itse tilannut mitään ja sanoi tuonkin, että puolet menee toiseen sukuun.

minusta jos heillä on ollut keskinäinen testamentti niin puoliso2 on perinyt koko omaisuuden silloin kun puoliso on 1 on kuollut.
eli koko omaisuus kuuluu puoliso2 ja näin ollen hänen perillisilleen.
(oletusta kaikki. voisithan vaikka soittaa oikeusapu toimistoon ja kysyä asiaa.)

tiedän erään tapauksen jossa puolisoilla oli keskinäinen testamentti ja kun puoliso 1 kuoli sai puoliso 2 kaiken ja lapset eivät mitään.
puoliso 2 on myynyt ja käyttänyt koko omaisuuden ja lapset tuskin tulevat saamaankaan muuta kuin huonekalut.

Vielä kysyn sinulta jos tietäisit. Onko 1.kuolleen sisaruksilla oikeus lakiosaan?

jos ei ole lapsia niin silloin on oikeus lakiosaa. tässä aika hyvää infoa =)

http://www.actas.fi/fi/keskinainen_testamentti/

lähinnä taitaa olla tuossa keskinäisessä testamentissa kyse henkilöiden viimeisestä tahdosta, ja jos lapset yms muut perilliset sitä kunnioittavat niin hyvä. sitten kun toinenkin keskinäisen testamentin tekijöistä kuolee, ensiksi kuolleen sukulaiselle periytyy hänen osuus omaisuudesta / hänen omaisuus. esimerksi asuntoasiassa voi mennä niin, että lapset eivät vaadi lakiosaa, ja leski saa pitää sen / asua siinä (saisi siis muutenkin mutta tää nyt esimerkkinä) sitten kun tää leskikin kuolee, ni puolet siitä periytyy ekaksi kuolleen sukulaisille

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minusta jos heillä on ollut keskinäinen testamentti niin puoliso2 on perinyt koko omaisuuden silloin kun puoliso on 1 on kuollut.
eli koko omaisuus kuuluu puoliso2 ja näin ollen hänen perillisilleen.
(oletusta kaikki. voisithan vaikka soittaa oikeusapu toimistoon ja kysyä asiaa.)

ei mee noin, puolisot eivät peri toisiaan. ja ku puoliso 2 kuolee, ei se omaisuus kuulu hänen perillisillee, vaan ekaksi kuolleen puolison perillisille kuuluu ekaksi kuolleen osuus.

se on vaan just sitä viimestä tahtoa siitä, miten omaisuuden kanssa menetellään kuoleman jälkeen... sit ku leski on kuollut, ni sit se omaisuus jaetaan normaalisti molempien perillisten kesken

jos ei ole lapsia niin silloin on oikeus lakiosaa. tässä aika hyvää infoa =)

http://www.actas.fi/fi/keskinainen_testamentti/

Rintaperillisillä eli lapsilla on oikeus lakiosaan.

Tuo testamentti tulee olla perunkirjoituksessa joka tapauksessa esillä. Kyllä sen pitäisi jostain löytyä. Parhaiten asiassa neuvovat lakimiehet, tietävät mistä nämä asiakirjat löytää. Jos tuo testamentti on tehty ns. oikein niin se löytyy kyllä!!

Meillä oli äidin kuoltua ainakin pankista ihmiset hoitamassa asioita. Meidän äidillä ja isällä oli keskinäinen testamentti ja me lapset saimme päättää haluammeko lakiosan vai emme.

Voi apua, mitä kaikkia "neuvoja" ihmisiltä löytyykään! No oli siellä yksi oikeakin eli testamentti tosiaan löytyy perukirjan liitteeistä.

Jos on ollut keskinäinen OMISTUSoikeustestamentti, on nyt kuollut puoliso perinyt kaiken. Hänen kuoltuaan menee perintö hänen perillisilleen tai henkilölelle, jonka hyväksi hän on testamentin tehnyt. Lakiosaan on oikeus vain rintaperillisillä, siis lapsilla.

Jos taas kyseessä on ollut vain HALLINTAoikeustestamentti, sinulla voi vielä olla mahdollisuuksia perintöön... ei kuitenkaan lakiosan kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Huh huuh:
Voi apua, mitä kaikkia "neuvoja" ihmisiltä löytyykään! No oli siellä yksi oikeakin eli testamentti tosiaan löytyy perukirjan liitteeistä.

Jos on ollut keskinäinen OMISTUSoikeustestamentti, on nyt kuollut puoliso perinyt kaiken. Hänen kuoltuaan menee perintö hänen perillisilleen tai henkilölelle, jonka hyväksi hän on testamentin tehnyt. Lakiosaan on oikeus vain rintaperillisillä, siis lapsilla.

Jos taas kyseessä on ollut vain HALLINTAoikeustestamentti, sinulla voi vielä olla mahdollisuuksia perintöön... ei kuitenkaan lakiosan kautta.

Voi olla, että oli oikea neuvo, koska olen tosiaan itse lakimies...

Viilaan pilkkua; keskinäisessä omistusoikeustestamentissakin voi olla toissijaismääräyksiä, eli puolisolle määrätty omaisuus voi olla määrätty jäljellä ollessaan menemään puolison kuoleman jälkeen jollekin tietylle henkilölle. Siksi, kannattaa kuunnella lakimiestä. Ja luottaa häneen. Hän tietää mitä tekee. Isäsi lakimies "juoksuttaa" isääsi hakemassa papereita ihan vain siksi, että hän joutuisi laskuttamaan niiden hankinnan isältäsi, jos hän itse haalisi paperit kasaan. Ja paperit on oltava kasassa, jotta asia saadaan hoidettua oikein loppuun.

Yhteistyössä