APUA! Kaverini on tosi tarkka vauvastaan, en mielelläni vieraille siellä taaperoni kanssa... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi nyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi nyyh

Vieras
Minulla on todella hyvä ystävä... tai ennen olimme kuin paita ja peppu, mutta nykyään on toisin...

Minulla on 2v lapsi ja hänen lapsensa on 4kk. Kaveri on todella tarkka vauvastaan. Minun lapseni jos tulee lähelle, hän alkaa heti jo komentaa, että "ei saa koskea liisaan" tai jos lapseni koskee "liisan" tavaroihin, hän heti alkaa komentaa siitäkin. Jos kaveri on vauvan kanssa eri huoneessa ja lapseni menee toiseen huoneeseen, missä on vauvan tavaroita, kaveri huutaa jo siitäkin perään "ei kai se vaan mene koskemaan liisan tavaroihin". Tai jos "liisa" on jonkun muun sylissä eri huoneessa ja kaveri kuulee toiseen huoneeseen asti kun minä ja lapseni juttelemme "liisalle", tulee hän heti paikalle katsomaan, ettei lapseni vain koske "liisaan"...

Ymmärrän toki, ettei 2v aina tajua välttämättä esim. silittävänsä liian kovasti tms. mutta voisi asiasta jotankin mukavamminkin sanoa, tai vaikka opastaa, miten vauvaa kosketaa. Lapseno on selvästi kiinnostunut ja mielissään vauvasta, ei varmasti tarkoita pahaa...

ystävyys on alkanut rakoilla tämän takia... :(

Noin välillä käy varsinkin pienen esikoisen vanhemmille. Kaverin taapero vaikuttaa hirveältä jättiläiseltä, joka saattaa hetkenä minä hyvänsä koskea puhtaaseen pieneen kullannuppuun "likaisilla" käsillään tai "saastuttaa" palleroisen tavarat pelkästään menemällä niiden lähelle. :(
Kaverisi ei ollenkaan käsitä, että sinunkin lapsesi on vielä ihan pieni.

Voi olla että oman vauvansa kasvaessa hän huomaa sinunkin lapsesi olevan pieni (eikä mikään hirviö, joka likaa vauvan ja tämän tavarat pelkällä olemassaolollaan ) tai sitten sinun lapsesi on aina se iso ja hänen pieni. Se voi kyllä kuolettaa ystävyyden.
Yritä keskustella ystäväsi kanssa siitä miten nopeasti lapset kasvavat, mutta ovat kuitenkin pitkään vielä ihan pieniä, vaikka eivät enää vauvoja olekaan.

Mulla on hyvinkin samanlainen juttu.
Vanha ystäväni on kovin tarkka lähes kaikesta ja heillä vierailu on aika rasittavaa 2 ja 3 vuotiaiden poikien kanssa.
Heillä kun vielä sattuu olemaan uusi talo ja 3 vee TYTTÖ.

Poikia saa lyödä, jos tulee liian lähelle yms.

Tuntuu pahalta omien puolesta ja siksi hyvin harvoin koko porukalla vieraillaankaan heillä. Usein käydään vaan me aikuiset esim. synttäreillä.
:|

Niin, ja ite selittäisin heti lapselle, miksi toinen täti määräilee kummasti. Siis sillainkin että se kaveri kuulee ihan hyvin.

Ehkä jos äiti sanoo, että "ei saa koskea liisaan" niin kysyisin, että kyllä kai nätisti saa koskea tai silittää.

Alkuperäinen kirjoittaja slp:
Noin välillä käy varsinkin pienen esikoisen vanhemmille. Kaverin taapero vaikuttaa hirveältä jättiläiseltä, joka saattaa hetkenä minä hyvänsä koskea puhtaaseen pieneen kullannuppuun "likaisilla" käsillään tai "saastuttaa" palleroisen tavarat pelkästään menemällä niiden lähelle. :(
Kaverisi ei ollenkaan käsitä, että sinunkin lapsesi on vielä ihan pieni.

Voi olla että oman vauvansa kasvaessa hän huomaa sinunkin lapsesi olevan pieni (eikä mikään hirviö, joka likaa vauvan ja tämän tavarat pelkällä olemassaolollaan ) tai sitten sinun lapsesi on aina se iso ja hänen pieni. Se voi kyllä kuolettaa ystävyyden.
Yritä keskustella ystäväsi kanssa siitä miten nopeasti lapset kasvavat, mutta ovat kuitenkin pitkään vielä ihan pieniä, vaikka eivät enää vauvoja olekaan.

Juuri näin!

Koita jaksaa ja ymmärtää. Tai jos tuntuu vaikealta niin pidä taukoa tapailussa. Hän taitaa tehdä sitä ihan ajattelemattomuuttaan.. :/ Sitten kun "liisakin" kasvaa niin ajattelee varmasti toisin ja lapsistanne voi tulla ystävät. :)

Mitä jos kosket liisan äitineen teille kylään? Älä mee sinne kylään, jos isellä ei kerta saa ees hengittää. Tuollanenhan on tosi arasittavaa, jos koko ajan on jotain huutelemassa lapselle jne, kun eihän siinä voi miätän puhua. Kuitenki nlapsesi varmaan liikkuu aika paljon, niin eihän tuollaista jaksa. Tai en minä ainakaan jaksais, koska koko ajan keskustelutkin katkeutuisivat.

Eli kutsu heidät teille kylään, varmaan pahin helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, ja ite selittäisin heti lapselle, miksi toinen täti määräilee kummasti. Siis sillainkin että se kaveri kuulee ihan hyvin.

Ehkä jos äiti sanoo, että "ei saa koskea liisaan" niin kysyisin, että kyllä kai nätisti saa koskea tai silittää.

tätä olen yrittänyt, mutta kaveri vaan jatkaa määräilyään... :( ja olen kyllä ihan suoraan sanonutkin, että 2v saattaa vahingossa koskea liian kovasti ja pitää olla tarkkana... mutta en nyt sentään pidä oikeana tapana kieltää kokonaan koskemasta tai menemästä lähelle.

Minäkin vierailen mieluummin yksin heillä, en lapsen kanssa.

Tuossa kannattaisi varmaan sanoa ihan suoraan kaverille, että kannattaakohan teijän tulla edes käymään kun mitään ei lapsi saa tehdä. siis tuon ikäisellehän on luonnollista että tutkii, mutta ymmärrän kyllä toisaalta tuon kaverinkin jollakin tasolla. En minäkään pidä siitä että tuttujen lapset menee tonkimaan meijän makkaria tai kaappeja, mut minun mielestä se on vanhempien tehtävä paimentaa enkä minä mene niitä komentelemaan. Ja jotkut 2-vuotiaat voivat olla tosi kovakouraisia vauvan suhteen. Vaikka tuo hysterisointi kuulostaa jo kyllä liioittelulta ettei koskea saisi ollenkaan. Eipä se tilanne maha siitä muuttua kuin suoraan sanomalla tai pysymällä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mitä jos kosket liisan äitineen teille kylään? Älä mee sinne kylään, jos isellä ei kerta saa ees hengittää. Tuollanenhan on tosi arasittavaa, jos koko ajan on jotain huutelemassa lapselle jne, kun eihän siinä voi miätän puhua. Kuitenki nlapsesi varmaan liikkuu aika paljon, niin eihän tuollaista jaksa. Tai en minä ainakaan jaksais, koska koko ajan keskustelutkin katkeutuisivat.

kyllä vierailevat meilläkin, mutta sama peli jatkuu. Hän esim. laittaa vauvansa lattialle ja määräilee sitten lastani, ettei saa tulla leluineen lähelle ja pitää leikkiä kauempana. Joskus tekisi mieli sanoa, että älä edes laita sitä lasta siihen lattialle. Kai oma lapseni saa omassa kodissaan leikkiä omilla leluillaan missä haluaa... :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:

kyllä vierailevat meilläkin, mutta sama peli jatkuu. Hän esim. laittaa vauvansa lattialle ja määräilee sitten lastani, ettei saa tulla leluineen lähelle ja pitää leikkiä kauempana. Joskus tekisi mieli sanoa, että älä edes laita sitä lasta siihen lattialle. Kai oma lapseni saa omassa kodissaan leikkiä omilla leluillaan missä haluaa... :/

No miksi et sano? Jos se on oikeesti hyväkin kaveri ollut niin kyllä sillon voi sanoa että anteeks mutta meijän tyttö leikkii kotonaan siinä missä haluaa ja vieraat pysyy lestissään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tätä olen yrittänyt, mutta kaveri vaan jatkaa määräilyään... :( ja olen kyllä ihan suoraan sanonutkin, että 2v saattaa vahingossa koskea liian kovasti ja pitää olla tarkkana... mutta en nyt sentään pidä oikeana tapana kieltää kokonaan koskemasta tai menemästä lähelle.

Minäkin vierailen mieluummin yksin heillä, en lapsen kanssa.

No kyllä minä sitten ihan suoraan sanoisin että mitä himputtia, että vähän turhan paljon kyllä komentelet nyt. Siis keskustelisin kunnolla.

Mun lapseni ainakaan tarvisi tuollaista kärsiä kyläillessä, tai joutua jäämään kotiin sen takia.

Jos menee kaveruus sen takia että ottaa asian puheeksi niin saa mennäkin.

Kuulostaa tutulle... Meillä ystäväni kanssa on tytöt, joilla ikäeroa vuosi. Tuo samantapainen varjelu alkoi silloin vauvana ja JATKUU VIELÄKIN, vaikka tytöt ovat jo 5- ja 6-vuotiaat... Ihan kuin meidän tyttö olis jotenkin paha hirviö, joka koko ajan yrittää satuttaa hänen pienokaistaan. Ja huvittavinta on se, että tytöt viihtyy älyttömän hyvin yhdessä, leikit sujuu eikä riitoja koskaan ole.

Itse olen ollut aika loukkaantunut tuosta varjelusta ja siksipä keksinkin jos jonkinlaista tekosyytä, kun haluaa tavata meitä. Pitäis varmaan joskus sanoa suoraan, mikä mua nyppii...

täytyy vielä sanoa, että ymmärrän toki itsekin jollain tapaa myös kaveriani, ei kai kukaan halua vauvalleen tapahtuvan pahaa... hän on vaan niin ylisuojelevainen... Silloin kun oma lapseni oli vauva niin kyllä meillä vieraili/me vierailimme paikoissa joissa oli vähän isompia lapsia. Ja annoin kyllä heidän koskea ja katsoa vauvaa. Lasten vanhemmat tunsivat tietty lapsensa paremmin, ja sanoivat, jos on syytä varoa esim, että alkaa tökkiä silmiä tms (eräällä lapsella oli sellainen tapa). En silti tuonkaan takia lähtenyt kaikilta kieltämään vauvan koskettelua.

Mulla on kans kaveri, joka vahtii koko ajan, että vauva ei saa pöpöjä. Esim. mulla on tapana pestä kädet aina, kun menen vauvapaikkoihin. Se on siis itsestäänselvyys, silti ystäväni kysyy lukemattomia kertoja, olenko pessyt kädet. Kerran heillä oli levitetty pieni peitto sohvan päälle, jonka päällä vauva kelli. Istahdin sitten sohvalle, osittain myös peiton päälle, niin ystäväni pyysi siirtymään ja sanoi, että "me ollaan sovittu mun miehen kanssa, että vain vauva saa olla peitolla" ja pyysi siirtymään. Niin, ei puhettakaan, että saisin vauvan syliini tms. :D

Onpa ärsyttävä ..en tajua tuollasta touhua ..ihminen sekin on vaikka pieni onki ..ei se rikki mene koskettamisesta! Höh..miten jaksaa jotkut vouhottaa noin, ottais vaan rennommin sen äitiyden.. En nää mitään hyvää siinäkään et jos äiti LIIIIIIIIAN paljo takertuu siihen vauvaan ja asettaa jonku "suojamuurin" vauvan ympärille.. höh..koittakaa pärjätä.
Terv. myös kokemusta tuollaisesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Mulla on kans kaveri, joka vahtii koko ajan, että vauva ei saa pöpöjä. Esim. mulla on tapana pestä kädet aina, kun menen vauvapaikkoihin. Se on siis itsestäänselvyys, silti ystäväni kysyy lukemattomia kertoja, olenko pessyt kädet. Kerran heillä oli levitetty pieni peitto sohvan päälle, jonka päällä vauva kelli. Istahdin sitten sohvalle, osittain myös peiton päälle, niin ystäväni pyysi siirtymään ja sanoi, että "me ollaan sovittu mun miehen kanssa, että vain vauva saa olla peitolla" ja pyysi siirtymään. Niin, ei puhettakaan, että saisin vauvan syliini tms. :D

:laugh: Tuo oli hauska tuo peitolta siirtyminen! Hauska, mutta jos olisi omalle kohdalle käynyt olisi kyllä myös ärsyttänyt suunnattomasti ja ehkä olisi ollut pakko vihjaista, että oletteko ihan varmoja että ette yhtään liioittele.

Mistähän se johtuu että toiset ovat niin raivostuttavan ylihuolehtivia ja toiset osaavat ottaa homman maalaisjärjellä alusta asti jo ekan lapsen kanssa. Onko ne yliherkät jotenkin epävarmoja äitiydestään ja omastakin osaamisesta että tuolla tavalla toimivat, vai mikä sen saa aikaan että aikasemmin täysjärkisistä ihmisistä tulee tommosia hermoheikkoja.

Yhteistyössä