Apua! Joudunko sektioon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Pelottaa ihan hirveästi, että joudun sektioon. (nukutus kammo, neula kammo...)
Istukka oli vielä reilu 20 viikolla liian alhaalla ja väläyttelivät sektion mahdollisuutta. Uusi ultra muutaman viikon päästä, josko olis noussut ja alatiesynnytys onnistuis.

Nyt valvon yöllä ja mietin, kun niin pelkään tuota sektiota!

Nyt olen miettinyt, kun jotkut haluaa pelkosektion, ja toiset pelkää sektiota..

Sanokaa miksi se olis parempi kuin alakautta synnyttäminen? Miten saisin rauhoiteltua itseni?

Saat varmasti rauhoittavan esilääkityksen ennen toimenpidettä. Se on kuule yks punainen minuutti, kun ne on ottanu vauvan ulos. Ja otat tukihenkilön mukaan. Mä menisin mieluummin sektioon kun alatiesynnytykseen, johon nyt joudun menemään. :)

Itse jännitin/pelkäsin jonkin verran sektiota ja ennen kaikkea sitä katetrin laittoa. Mutta oma kokemukseni sektiosta oli niin hyvä, että olisin valmis saamaan kaikki lapseni leikkauksella.

Vaikka aina sanotaan, että sektiossa paraneminen kestää kauemmin kuin alatiesynnytyksessä, niin en kuitenkaan allekirjoittaisi väitettä.
Monet jotka ovat synnyttäneet alateitse ovat kärsineet alapään haavakivuista yms. kauemmin kuin sektiohaavan paranemisesta.

Joten jos joku on sinulle sanonut, että alatiesynnytys on kokemuksena parempi, niin se ehkä johtuu siitä, että alatiesynnytyksessä vauvan kanssa voi olla heti läsnä. Sektiossa näet vauvan nopeasti ja sitten kun palaat heräämöstä saat vauvan kunnolla vierihoitoon.
Eli alatiesynnytyksessä on enemmän ehkäpä sitä tunnetta mukana. Kovan uurtamisen jälkeen lapsi syntyy maailmaan ja se palkitaan mahtavalla tunteella.

Vaikka kyllä itse ainakin liikutuin sektiossa kun sain nähdä pikkutyttömme siinä leikkauspöydällä maatessani.

Ja saat kyllä ennen leikkausta rauhoittavaa esilääkitystä ja myöskin vielä sen jälkeen on mahdollisuus rauhoittaviin lääkkeisiin kun vauva on saatu mahasta pois ja haava ommellaan kiinni.

Joten älä ihmeessä murehdi sektiota, hyvin vähän koko toimenpiteeseen ja esivalmisteluihin kuuluu neuloja tms.

Tsemppiä!

Itselleni tehtiin sektio vaikka olisin mielummin synnyttänyt alakautta. Kaikki meni kuitenkin todella hyvin, niinkuin yleensäkin suunnitelluissa sektioissa. Jos sektio on suunniteltu, sinua ei nukuteta, vaan annetaan puudutus. Neulanpistoja taas tuskin voit välttää alateitsekaan synnyttäessäsi...

Mulla tosi hyvä kokemus sektiosta, kiireellinen sektio. Toivuin todella nopeasti! En ole ala kautta synnyttänyt, mutta luulisin, että "pääsin helpommalla" sektiolla kuin synnytyksessä.

Tsemppiä sinulle kovasti :hug:

hei!

Olen synnyttänyt kahdesti alakautta (viimeisimmässä alatiesynnytyksessä poikamme sai pahoja vaurioita ja menehtyi) ja nyt kolmas lapsemme syntyi sektiolla (sunnitellulla). Oli tosi hyvä kokemus. Katetrin laittoa pelkäsin minäkin, mutta se oli äkkiä ohi (kerro, että inhoat toimenpidettä, osaavat olla hienotunteisempia ja kertovat mitä tapahtuu) eikä sattunut. Katetrin laittoa vertaisin raskaudenaikaisiin sisätutkimuksiin, eivät satu, mutta tuntuvat helkkarin inhottavilta. Sektiosta parannuin TOSI! nopeasti, tasan viikon päästä tunsin olevani jo kunnossa (alatiesynnytyksistä parantuminen kesti pitkälti toista kuukautta). Piikit ja muut inhottavuudet ovat valitettava tosiasia SEKÄ alatiesynnytyksessä ETTÄ sektiossa, mutta mielestäni sektiossa niitä on paljon vähemmän. Älä turhaan pelkää sektiota, siinä olet todella hyvissä käsissä ja toimenpide suoritetaan ennakoidun käsikirjoituksen mukaan, alatiesynnytyksessä jokin voi mennä pahasti pieleen niin kuin meillä eikä "valmista käsikirjoitusta voi alatiesynnytyksessä noudattaa"

Yhteistyössä