Apua herpes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija28

Vieras
En tiedä missä olen ollut terveystiedon tunnit, mutta oikeasti vasta tänään luin, että herpes voi tarttua myös oireettomassa vaiheessa:0 tunnen itseni todella älykääpiöksi! Minulla on siis ollut huuliherpes lähes koko ikäni ja olen aina tuntenut, kun herpes alkaa tulla ja tällöin pidättäytynyt suuseksistä heti, kunnes rakkulat ovat hävinneet. Edellisessä pitkässä suhteessa mies ei saanut koskaan oireita, luulin huolellisuuteni riittääneen. Nyt vasta tajusin, että olen silti voinut sen häneen tartuttaa ja hän sitä levittää nyt oireettomana, joku muu sen sitten saada oireisena häneltä minun takiani.. :(
Eniten ahdistaa kuitenkin nyt se, että olen uudessa suhteessa ja nyt hölmö tämän tajusin, että koko ajan voin tartuttaa. Muutama päivä sitten pelästyin pahasti, kun ensi kertaa herpes puhkesikin äkillisesti. Olin edellispäivänä antanut suuseksiä ja googlailin tarttuvuudesta ja mikä häpeä iski kun luin että olen sitä voinut levittää jo vuosia oireettomanakin, muillekin! Nyt kauhulla odotan tuleeko viestiä, että mitähän vit*** ja pääsen selittelemään tyhmyyttäni :(...

Tämä ei olisi niin suuri ongelma jos tietämättäni kantajana tartuttaisin. En vaan todellakaan kehtaa nyt monen kuukauden jälkeen kertoa nykyiselle, etten tätä tiennyt! Olen todella ahdistunut. Kamalaa tajuta ettei koskaan voi antaa riskittömästi suuseksiä, vaikka olen huuiherpeksestäni aina tiennyt, olen luullut olleeni vastuullinen, enkä olekaan ollut. Nyt pitäisi sitten kertoa varmaan nykyiselleni tästä riskistä. En osaa enkä pysty, mutten voi suuseksistäkään yhtäkkiä puhumatta pidättäytyä, kun tässä alkuvaiheessa se on kaikenlisäksi lähes päivittäistä. Estolääkityskään ilmeisesti ei ole varma, joten vaihtoehdoiksi jää pidättäytyminen tai riskin otto. Todella epäreilua kumpikin-siis miehelle. Minä kyllä kestän. Todella noloa etten tiennyt herpeksen olevan näin iso juttu. Meille suuseksi on tärkeää, vaikka tiedän ettei herpes itsessään ole maailman loppu. Jos laitan miehen valitsemaan, pelkään että hän valitsee eron, sillä suhde on tuore. Kaiken sinkutteluni jälkeen voin sanoa, ettei toista hänenlaistaan ihan heti tulisi vastaan ja olisin todella hajalla. Vaikka meillä kemiat kohtaa, on meillä ollut ihan tarpeeksi käytännön ongelmia suhteessamme jo nyt ja pelkään että tämä olisi viimeinen niitti hänelle. Tosi rakkaus kyllä kestää juu juu, mutta ei ehkä näin alussa kaikkea.. :( Turhaan maalaan jo eropiruja seinille, mutta välitän hänestä enemmän kuin koskaan kenestäkään. :(

Anteeksi pitkä jorina.....

En tiedä missä olen ollut terveystiedon tunnit, mutta oikeasti vasta tänään luin, että herpes voi tarttua myös oireettomassa vaiheessa:0 tunnen itseni todella älykääpiöksi! Minulla on siis ollut huuliherpes lähes koko ikäni ja olen aina tuntenut, kun herpes alkaa tulla ja tällöin pidättäytynyt suuseksistä heti, kunnes rakkulat ovat hävinneet. Edellisessä pitkässä suhteessa mies ei saanut koskaan oireita, luulin huolellisuuteni riittääneen. Nyt vasta tajusin, että olen silti voinut sen häneen tartuttaa ja hän sitä levittää nyt oireettomana, joku muu sen sitten saada oireisena häneltä minun takiani.. :(
Eniten ahdistaa kuitenkin nyt se, että olen uudessa suhteessa ja nyt hölmö tämän tajusin, että koko ajan voin tartuttaa. Muutama päivä sitten pelästyin pahasti, kun ensi kertaa herpes puhkesikin äkillisesti. Olin edellispäivänä antanut suuseksiä ja googlailin tarttuvuudesta ja mikä häpeä iski kun luin että olen sitä voinut levittää jo vuosia oireettomanakin, muillekin! Nyt kauhulla odotan tuleeko viestiä, että mitähän vit*** ja pääsen selittelemään tyhmyyttäni :(...

Tämä ei olisi niin suuri ongelma jos tietämättäni kantajana tartuttaisin. En vaan todellakaan kehtaa nyt monen kuukauden jälkeen kertoa nykyiselle, etten tätä tiennyt! Olen todella ahdistunut. Kamalaa tajuta ettei koskaan voi antaa riskittömästi suuseksiä, vaikka olen huuiherpeksestäni aina tiennyt, olen luullut olleeni vastuullinen, enkä olekaan ollut. Nyt pitäisi sitten kertoa varmaan nykyiselleni tästä riskistä. En osaa enkä pysty, mutten voi suuseksistäkään yhtäkkiä puhumatta pidättäytyä, kun tässä alkuvaiheessa se on kaikenlisäksi lähes päivittäistä. Estolääkityskään ilmeisesti ei ole varma, joten vaihtoehdoiksi jää pidättäytyminen tai riskin otto. Todella epäreilua kumpikin-siis miehelle. Minä kyllä kestän. Todella noloa etten tiennyt herpeksen olevan näin iso juttu. Meille suuseksi on tärkeää, vaikka tiedän ettei herpes itsessään ole maailman loppu. Jos laitan miehen valitsemaan, pelkään että hän valitsee eron, sillä suhde on tuore. Kaiken sinkutteluni jälkeen voin sanoa, ettei toista hänenlaistaan ihan heti tulisi vastaan ja olisin todella hajalla. Vaikka meillä kemiat kohtaa, on meillä ollut ihan tarpeeksi käytännön ongelmia suhteessamme jo nyt ja pelkään että tämä olisi viimeinen niitti hänelle. Tosi rakkaus kyllä kestää juu juu, mutta ei ehkä näin alussa kaikkea.. :( Turhaan maalaan jo eropiruja seinille, mutta välitän hänestä enemmän kuin koskaan kenestäkään. :(

Rauhoitupas nyt. Yleensä se on eri virus, kuin huuliherpes, joka genitaaleihin tarttuu.

Yleensä ei nyt valitettavasti hirveästi lohduta, kun kerta molemmat voivat tarttua molempiin päihin ristiin rastiin limakalvokontaktissa, jopa silmiin jos hyvin käy :(

Kamalaa jos tartuttaisi genitaaleihin tämmöisen rakkaalle ihmiselle :( ...Ei suojaa kondomi, ei estolääkkeet, voi vaurioittaa myös vakavasti vastasyntynyttä (ei miehen ongelma suoraan), tarttuu oireettomanakin, herkästi tarttuva virus, ei poistu elimistöstä koskaan, myös piilevänä, laukeaa varsinkin stressitilanteessa joten mikäs sen rentouttavampaa, kivulias, kamalan näköinen, minimissään viikon toipuminen aina puhjettuaan, veemäinen kaikenkaikkiaan, kuitenkin myös suht yleinen, varsinkin oireeton kantajuus, ei kiva. :( Inhottavaa miettiä...

Aika harmiton sairaus se huuliherpes on loppujen lopuksi. Puhkeaa useimmilla harvoin (voi olla jopa vuosia välissä) ja nopeasti se pieni haavauma suun pielessä paranee.

Aika harmiton sairaus se huuliherpes on loppujen lopuksi. Puhkeaa useimmilla harvoin (voi olla jopa vuosia välissä) ja nopeasti se pieni haavauma suun pielessä paranee.
HARMITON????? Kaikkea muuta.
Päivitä tietosi siitä, mitä pahimmillaan se voi aiheuttaa. Kyse siis vain "yskänrokosta". Tällä sinun asenteella moni saa vakavia vaurioita, kun eivät pidä herpestä vakavasti otettavana viruksena. :mad:

Ap kerää rohkeutesi ja kerro asiasta kumppanillesi. Vahingolle ei mahda mitään ja jatkossa varovaisuutta. Onneksi olet ymmärtänyt asian vakan puolen (y)

HARMITON????? Kaikkea muuta.
Päivitä tietosi siitä, mitä pahimmillaan se voi aiheuttaa. Kyse siis vain "yskänrokosta". Tällä sinun asenteella moni saa vakavia vaurioita, kun eivät pidä herpestä vakavasti otettavana viruksena. :mad:

Ap kerää rohkeutesi ja kerro asiasta kumppanillesi. Vahingolle ei mahda mitään ja jatkossa varovaisuutta. Onneksi olet ymmärtänyt asian vakan puolen (y)

De facto huuliherpes on useimmille ihmisille hyvin pitkälle harmiton. Ja kyseinen virushan on todella yleinen. Se ei ole ihan pieni prosenttiluku ihmisistä jotka sitä kantavat.

Minä olen ilmeisesti immuuni. Tai siis mulle ei koskaan tule mitään oireita. Olen ottanut nuorena tupakasta jämät henkilöltä, jolla on ollut rakkulavaihe päällä. Juonut samasta astiasta, eikä siltikään ole tullut reaktiota. Kun puolestaan herpes on äidilläni (jonka kanssa olen vauvana jakanut saman lusikan) ja veljelläni myös. Muilla sisaruksilla ei ole koskaan ollut oireita ja ovat tasan saaneet ruokansa samasta lusikasta herpeksen kantajan kanssa, eikä isällänikään ole oireita. Muuten, kariesaltistuksesta huolimatta toisella veljelläni ei ole koskaan ollut suussa reikiä, lähes 4-kymppinen on. Toiset vaan ovat teflonista?

En tiedä missä olen ollut terveystiedon tunnit, mutta oikeasti vasta tänään luin, että herpes voi tarttua myös oireettomassa vaiheessa:0 tunnen itseni todella älykääpiöksi! Minulla on siis ollut huuliherpes lähes koko ikäni ja olen aina tuntenut, kun herpes alkaa tulla ja tällöin pidättäytynyt suuseksistä heti, kunnes rakkulat ovat hävinneet. Edellisessä pitkässä suhteessa mies ei saanut koskaan oireita, luulin huolellisuuteni riittääneen. Nyt vasta tajusin, että olen silti voinut sen häneen tartuttaa ja hän sitä levittää nyt oireettomana, joku muu sen sitten saada oireisena häneltä minun takiani..
Eniten ahdistaa kuitenkin nyt se, että olen uudessa suhteessa ja nyt hölmö tämän tajusin, että koko ajan voin tartuttaa. Muutama päivä sitten pelästyin pahasti, kun ensi kertaa herpes puhkesikin äkillisesti. Olin edellispäivänä antanut suuseksiä ja googlailin tarttuvuudesta ja mikä häpeä iski kun luin että olen sitä voinut levittää jo vuosia oireettomanakin, muillekin! Nyt kauhulla odotan tuleeko viestiä, että mitähän vit*** ja pääsen selittelemään tyhmyyttäni ...

Tämä ei olisi niin suuri ongelma jos tietämättäni kantajana tartuttaisin. En vaan todellakaan kehtaa nyt monen kuukauden jälkeen kertoa nykyiselle, etten tätä tiennyt! Olen todella ahdistunut. Kamalaa tajuta ettei koskaan voi antaa riskittömästi suuseksiä, vaikka olen huuiherpeksestäni aina tiennyt, olen luullut olleeni vastuullinen, enkä olekaan ollut. Nyt pitäisi sitten kertoa varmaan nykyiselleni tästä riskistä. En osaa enkä pysty, mutten voi suuseksistäkään yhtäkkiä puhumatta pidättäytyä, kun tässä alkuvaiheessa se on kaikenlisäksi lähes päivittäistä. Estolääkityskään ilmeisesti ei ole varma, joten vaihtoehdoiksi jää pidättäytyminen tai riskin otto. Todella epäreilua kumpikin-siis miehelle. Minä kyllä kestän. Todella noloa etten tiennyt herpeksen olevan näin iso juttu. Meille suuseksi on tärkeää, vaikka tiedän ettei herpes https://medilux.fi/herpes/ itsessään ole maailman loppu. Jos laitan miehen valitsemaan, pelkään että hän valitsee eron, sillä suhde on tuore. Kaiken sinkutteluni jälkeen voin sanoa, ettei toista hänenlaistaan ihan heti tulisi vastaan ja olisin todella hajalla. Vaikka meillä kemiat kohtaa, on meillä ollut ihan tarpeeksi käytännön ongelmia suhteessamme jo nyt ja pelkään että tämä olisi viimeinen niitti hänelle. Tosi rakkaus kyllä kestää juu juu, mutta ei ehkä näin alussa kaikkea.. Turhaan maalaan jo eropiruja seinille, mutta välitän hänestä enemmän kuin koskaan kenestäkään.

Ymmärrän tosi hyvin sun tunteet – monelle tulee ihan yllätyksenä se, että herpes voi tarttua myös silloin, kun näkyviä oireita ei ole. Et todellakaan ole yksin tuon tiedon kanssa, ja ihan samanlaisia “herätyksiä” on tullut monille aikuisillekin. Tärkeintä on muistaa, että vaikka riskiä ei voi täysin poistaa, sen kanssa voi oppia elämään. Monessa suhteessa avoimuus on ollut lopulta helpottavaa, vaikka se aluksi tuntuukin mahdottomalta askeleelta. Jos kumppani välittää susta aidosti, tämä ei yksinään ole syy lähteä – pikemminkin se voi osoittaa, että uskallat luottaa ja kertoa vaikeistakin asioista. Ja vaikka estolääkitys ei anna sataprosenttista suojaa, se kuitenkin pienentää riskiä, samoin kuin tietoisuus tilanteesta. Älä syytä itseäsi siitä, että et tiennyt kaikkea aiemmin – nyt tiedät ja voit tehdä päätöksiä sen pohjalta. Ja usein juuri tällaiset keskustelut, vaikka vaikeita, voivat tuoda suhteen vielä lähemmäksi.

Yhteistyössä