Apua! Flunssaiset sukulaiset vauvani lähellä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minnamaria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minnamaria"

Vieras
Miehen sukulaisten luona vierailut on alkanut tuntua epämukavilta, kun tietyt ihmiset ovat aina flunssassa ja eivät tajua pysyä erossa vauvasta, vaan koskevat pesemättömin käsin vauvan käsiin ja ottavat syliin. Minä en vauvaani anna suoraan syliin kenellekään vähänkään flunssaiselle ihmiselle, mutta anopillani on tapana ottaa vauva syliin kun tullaan ja lopulta alkaa kierrättää vauvaa sylistä syliin (ja juuri niiden flunssaisten syliin).

Ongelmana on flunssaisuuden rajaveto, esim minulla kynnys on aika matalalla, mutta tuntuu, että anopilla ja miehelläni kynnys on korkeammalla. Mielestäni ei ole ok, että aikuinen mieheni sukulainen, joka on joka käynnillä flunssassa (nuhainen, köhäinen, röhäinen ja yskii) pitää räkäpaperia mukanaan, johon aina salaa niistää ja sitten tarttuu käsiä pesemättä vauvan käsiin. Tai toinen tapaus sattui juuri viime viikolla, anoppini oli istuttanut vauvani ko. flunnsaisen henkilön syliin, joka sitten yskäisi SUORAAN KÄTEENSÄ TIETENKIN, ja lynttäsi saman käden sitten vauvani paidan etumukseen rintakehän kohdalle. Kyllä ahdisti!

Onko neuvoja miten saisin anopille hienovaraisesti sanottua etten halua vauvaani kierrätettävän sylistä syliin, vaan haluan itse arvioida kenelle annan vauvan syliin. Sylistä syliin metodilla minulta katoaa mahdollisuus ja oikeus päättää asiasta. Ahdistaa ja kiukuttaa ja sitten saa 2-3pvää jännittää iskeeekö vauvalle tauti. Kurjaa pienelle sairastaa, kun nenä on tukkoisena ja heräilee useita kertoaja yössä ja on paniikissa kun hengitys ei kulje normaalisti :(

Olemme menossa neuvolaan, jossa aion ottaa asian puheeksi, haluan mieheni kuulevan myös ammattilaisen näkemyksen asiasta.

On kyllä inhottavaa. Mulle ainakin kun olin sukulaisen luona kylässä ja halusin ottaa vauvan syliin, vanhemmat ei antaneet koska olin ollut flunssassa hiljattain. Ymmärsin täysin. Asiallisesti sanoivat.

Tuota noin, tietysti voit ystävälliseen mutta napakkaan sävyyn todeta että jos on flunssa niin vauvan sylissä pito ei ole suotavaa. Anopillekin voi sanoa joskus vastaan, tuskin tuosta kupsahtaa. Flunssapöpöt eivat onneksi toistaiseksi imeydy vauvan paidan lävitse, kyllä ne pöpöt liikkuvat ihan kosketus- ja pisaratartuntana. Emme vlitettavasti voi suojella lapsiamme kaikilta maailman räkätaudeilta eikä niin kannatakkaan, jostain se vastustuskyky on revittävä. Ymmärrän huolesi koska kyseessä on pienehkö vauva, mutta pääset helpommalla (ja lapsikin vaistoaa paniikkisi), jos vähän relaat näiden tunteiden kanssa. Voimia vanhemmuuteen!

Entäpä jos kyseinen henkilö onkin allergikko/astmaatikko ja on nuhainen tämän takia? Jos vaikka anoppilassa on jotain mikä saa nuo flunssan oireet aikaan...Itse jo ainakin huomauttaisin asiasta, kannattaisi oireiden syy selvittää lääkärin toimesta.

Muistan saman fiiliksen omalta kohdaltani ekan vauvan kanssa, nyt pikkusiskon kanssa onkin ihan eri tyyli kun vanhempi tuo joka tapauksessa päiväkodista kaikki mahdolliset ja mahdottomat pöpöt kotiin.

Mutta tosiaan, ekan kanssa sitä oltiin varmasti enemmän keskenämme, ilman ulkopuolisia tyyppejä erilaisine bakteerikantoineen. Harmitti aina kun joku kehtasikin tulla nuhaisena kylään :) Kyllähän ne pöpöt tulee jos on tullakseen, siis nuo flunssaiset tyypit jättää jälkensä joka ovenkahvaan ja sohvatyynyyn johon koskee pesemättömillä käsillä, lähes kokonaan ne saisi karsittua vain desinfioimalla vieraat ovella tai pysymällä kotona koko vauvaiän.

Ehkä ainakin omassa kotona voisi pitää käsidesiä esillä ja ihan ääneen toivoa sen käyttöä (miehen voi ihan hyvin pakottaa sanomaan asiasta omille sukulaisilleen jotta vältytään anopin ja miniän väliseltä kiistalta), yleensäkin tuo "molemmat sanoo vähemmän mukavat asiat omille vanhemmilleen ja sukulaisilleen" toimii mun mielestä parhaiten koska oman lapsen sanomiset otetaan ihan eri lailla kuin puolivieraan sukuun tulleen.

Ukko hommiin siis.

Voi mä niin muistan tuon tunteen :D Paitsi minäpäs olin niin hysteerinen, etten ottanut nuhaisia vieraita meille ollenkaan kun vauva oli alle 4 kk. Vauvan kasvaessa nuo pelot (kaikki sairastumis- ja kuolemanpelot) laantuivat.

Olen myös sitä mieltä, että laitat miehesi sanomaan asiasta sukulaisilleen.

hysteerinen.

Tiedän etten voi ikuisesti suojata lastani tartunnoilta, mutta en vain ymmärrä sitä miksi räkäisillä likaisilla käsillä pitää koskea vauvan käsiin ja tieten tahtoen tartuttaa pöpöt pieneen vauvaan. Kyllä työpaikoillakin opastetaan olemaan kättelemättä ja kannustetaan hyvään käsihygieniaan flunssakausina. Miksei samaa voida noudattaa vauvojenkin suhteen, jotka ovat vielä pieniä ihmisen alkuja

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja hoitaja;24986439:
Tuota noin, tietysti voit ystävälliseen mutta napakkaan sävyyn todeta että jos on flunssa niin vauvan sylissä pito ei ole suotavaa. Anopillekin voi sanoa joskus vastaan, tuskin tuosta kupsahtaa. Flunssapöpöt eivat onneksi toistaiseksi imeydy vauvan paidan lävitse, kyllä ne pöpöt liikkuvat ihan kosketus- ja pisaratartuntana. Emme vlitettavasti voi suojella lapsiamme kaikilta maailman räkätaudeilta eikä niin kannatakkaan, jostain se vastustuskyky on revittävä. Ymmärrän huolesi koska kyseessä on pienehkö vauva, mutta pääset helpommalla (ja lapsikin vaistoaa paniikkisi), jos vähän relaat näiden tunteiden kanssa. Voimia vanhemmuuteen!

Mutta en ymmärrä tuota tietentahtoista tarvetta koskea pesemättömillä räkäpaperia käsitellyillä käsillä vauvan käsiin, jotka tietenkin menevät sitten suuhun. Ja tuo sylistä syliin. Kaupassahan tälläistä ei tapahdu, ei kukaan lääpi vauvan käsiä kun käyt kaupoissa, ostoskeskuksissa, busseissa yms, eli suurin ongelma on mielestäni juuri se, että taudit tulee miltei tahallisesti tartutettuna lähisukulaisilta (huonon käsihygienian yms takia).

Ja tosiaan eikai ole tarkoitus, että pieni vauva joutuu sairastamaan läpi koko suvun flunssat ja räkätaudit. Eivät ne aikuisetkaan koske flunssaisten aikuisten käsiä tai työnnä naamaansa kiinni flunssaisen ihmisen naamaan, niin miksi pitää pieni vauva siihen altistaa..?

Ei mitään kiertelyjä ja kaarteluita, vaan suu auki ja sanot suoraan niin kauan, että menee kalloon. Olet äiti nyt eli aikuinen nainen, etkä nurkassa hihittelevä ujo tyttö, joka ei halua ikinä sanoa mitään vastaan. Kun on lapsia, niin on velvollisuuksia heitä kohtaan ja pitää opetella sanomaan asioita. Sanot, että meillä on käytäntö, että kädet pestään ennen kuin kosketaan vauvaan ja marssitat sitten ihmisiä pesulle. Laitat vaikka käsidesipullon vielä pöytään.Jos eivät tottele, niin eipä tarvitse tulla enää käymään.

[QUOTE="vieras";24986775]Ei mitään kiertelyjä ja kaarteluita, vaan suu auki ja sanot suoraan niin kauan, että menee kalloon. Olet äiti nyt eli aikuinen nainen, etkä nurkassa hihittelevä ujo tyttö, joka ei halua ikinä sanoa mitään vastaan. Kun on lapsia, niin on velvollisuuksia heitä kohtaan ja pitää opetella sanomaan asioita. Sanot, että meillä on käytäntö, että kädet pestään ennen kuin kosketaan vauvaan ja marssitat sitten ihmisiä pesulle. Laitat vaikka käsidesipullon vielä pöytään.Jos eivät tottele, niin eipä tarvitse tulla enää käymään.[/QUOTE]
Ja en ymmärrä miksi sinulla on pakkomielle olla niin helkkarin kohtelias, jos näillä moukilla ei ole mitään käytöstapoja. Ei tarvitse tosiaan ujostella sanomisten kanssa. Leijonaemovaihde päälle, kun tulevat vierailulle ja ota vastaan vaan pienempi määrä vieraita vastaisuudessa. Ei vauva-aikana tarvitse mitään sukukokouksia pitää.

aivastuksessa ulos pakenevan ilman nopeus on noin 120km/h. vaikka ihminen aivastaisi mihin niin ne pöpöt leviää järkyttävällä nopeudella kaikkialle. sen lisäksi ne leviää koko asuntoon, kaikille hiivatin pinnoille. miten sä oikeasti siltä suojaudut? no okei hanskat ja hengityssuojaimet, aina vierailun jälkeen kaikki vaatteet ja tavarat pesu ja desinfiointi.

vastasyntyneellä vauvalla ja hänen äidillään on vahvempi vastustuskyky, varsinkin imetyksen ajan. yleensä lapset alkaa sairastella vasta vuoden iästä, tai imetyksen päätyttyä...

pienenä sairastetut taudit lisää vastustuskykyä, IHAN OIKEASTI. ihan pienenä sairastetut flunssat ehkäisee tutkimusten mukaan JOPA SYÖPÄÄ, koska monet syövät tarvitsevat lauetakseen virustartunnan.. ja pienenä sairastetut taudit parantaa vastustuskykyä.

pikku ihmisten KUULUU SAIRASTAA, se on olennaista. syy miksi nykyään on niin paljon allergioita ja astmaa on ylihygienia, aivan täysin, käsidesit pahimmasta päästä. ne ovat paikallaan vain sairaaloissa.

ihmisen kehossa on ikään kuin kaksi linjaa, tulehduslinja ja allergialinja. jos keho ei saa jatkuvasti pientä virus ja bakteeri ja pöpö kuormitusta, sen täytyy keksiä tekemistä ts. hyökätä vaarattomia aineita vastaan (->allergiat, astma)....

pöpöjen pelkääminen ja pakoilu ensinnäkin on todella raskasta, täysin turhaa (koska se ei onnistu jos ette jää ikuisesti neljän seinän sisään ja pakota miestäkin pois työelämästä), hysterisoivaa ja vie lapselta paljon ihania ihmiskontakteja.

• Tykkää
Reactions: Pinki
[QUOTE="vieras";24986806]Ja en ymmärrä miksi sinulla on pakkomielle olla niin helkkarin kohtelias, jos näillä moukilla ei ole mitään käytöstapoja. Ei tarvitse tosiaan ujostella sanomisten kanssa. Leijonaemovaihde päälle, kun tulevat vierailulle ja ota vastaan vaan pienempi määrä vieraita vastaisuudessa. Ei vauva-aikana tarvitse mitään sukukokouksia pitää.[/QUOTE]

missä vaiheessa ihmiset lakkasi elämästä ja vetäytyivät peiton alle piiloon kun lapsia syntyi...

[QUOTE="vieras";24987091]Ei kyse ole sadan vuoden takaisista perinteistä, vaan siitä mitä kukin kotonaan sietää. Jos ei tunnu hyvältä, että puskee puoli sukua kylään, syystä tai toisesta, niin sitten pitää ne vierailut estää. Ei siinä ole mitään kummallista.[/QUOTE]

Eli tilanne tapahtuu aina anopin luona. Hän pistää vauvamme, pienen 7kk poikamme kiertoon. Tuntuu pahalta! Käydään siellä melko harvakseltaan, joten puoli sukua on aina kutsuttana. Ei silloin tajuta jäädä tulematta jos ollaan flunssaisena. Se on tosi kurjaa. Ja tuo käsiin koskeminen ja sylistä syliin. Huono käsihygienia, aivastelu ja yskiminen suoraan kämenselkään ja sitten vauvan käsien koskettelu.. Syvä huokaus!

Anoppi ja suku on itsessään ihan ok, tai enemmänkin kuin ok, mutta käytäntö ja toimintamallit miten toimitaan vauvan suhteen ja lähellä puuttuu kokonaan. Sehän tässä rankkaa onkin kun pitää lähteä uudisraivaamaan käyttäytymistä ja pelkään että matkan varrella tulee ihmetyksiä ja loukkaantumisia miehen suvun kesken (arkaluontoisempaa maaperää kun liikutaan toisen suvun maaperällä). Jos ymmärrätte mitä tarkoitan..

Mikään muu ei auta kuin sanoa asiasta ihan suoraan. Jotkut ihmiset ei muuten tajua. Mä on taistellut tuon saman asian kanssa ja ymmärrän täysin sun huolen. Tuo on oikeasti tosi ärsyttävää. Mä kyllä pistin aikanani miehen sanomaan äidilleen, kun itselläni ei tainnut rohkeus riittää. Mutta nykyään sanoisin kyllä itse.
Tosin anoppi pussailee edelleen flunssaisena lapsiani. Kertoo, kuinka huono olo on ja särkylääkkeitä on pitänyt syödä että jaksoi lähteä liikkeelle ja sitten pussailee lapsia! Eli ilman sanomista jotkut ihmiset ei koskaan tajua tällaisia asioita. Vitsi kun rupes ärsyttämään kun tätä asiaa ajattelee!

Pitää sanoa. Vauvan terveys menee kohteliaisuuden edelle. Joiltakin ei voi olettaa perusasioiden tajuamista, kun on esim. koulutustaso tai älykkyys tai ihan mikä vaan alhaista tasoa. Silloin se on omalla vastuulla.

nähtävästi sairas ja tukkoinen vauva on joidenkin mielestä oikein kiva homma ja nyt viittaan näihin vastauksiin täällä! minun mielestäni ei ole mitenkään hysteeristä pyrkiä estämään sitä ettei vauva ja koko muu perhe sairastu! ei taida vauva-aika olla kaikilla muistissa! se on tarpeeksi rankkaa ilman flunssaa ja pelkoa siitä että hengittääkö vauva ja paljonko kuumetta ja tuleekohan jälkitauteja!

Lapsen ollessa vastasyntynyt sanottiin ihan suoraan että nuhaisena ei tarvi tulla ja ohjattiin ihmiset vessan tai käsidesin kauutta vauvan luo. Jos on niin urpo ettei tsjua, se on voi voi. Ihan suoraan sanottiin, kyllä aikusten ihmisten pitää tämmönen asia tajuta.

Tietysti kun vauva on isompi ei oltu ihan niin tarkkoja jos vaikka hiukan nenä vuotaa ja monen sadan km päästä tulee vauvaa katsomaan. Allergiset ym sitten erikseen. Ei olla hysteerisiä, mutta kyllähän sen nyt maalaisjärki pitäis sanoa ettei sairaana käpälöidä vauvaa. Eikä se kuulkaa niinkään mene että no lasten nyt kuuluu sairastaa, alle vuoden ikäinen on vielä vauva, ne on taaperot ja leikki—ikäiset sitten jotka enemmän sairastaa.

Ap sun tai miehesi kuuluu sanoa asiasta. Ei se niin ihmeellistä ole. Jos anoppi valittaa flunssaa niin siihenhän voi sanoa että voi onpa ikävää kun olet sairas, no eiköhän ole sitten parempi että NN pysyykin vähän kauempana kun nuo taudit on NIIIN ikäviä näillä pienillä.

[QUOTE="vieras";24988716]Pitää sanoa. Vauvan terveys menee kohteliaisuuden edelle. Joiltakin ei voi olettaa perusasioiden tajuamista, kun on esim. koulutustaso tai älykkyys tai ihan mikä vaan alhaista tasoa. Silloin se on omalla vastuulla.[/QUOTE]

Ja tosiaan tuohon sylistä syliin leikkiin osallistuvat juuri nuo miehen sisarukset (nuorempia), joilla ilm kestoflunssa päällä, kun aina on nuhainen, köhäinen ja tukkoinen, kun nähdään. Minulle tulee jo ennakkoon kurja fiilis, kun tiedän että ollaan näkemässä, kun henkilö on joka kerran eriasteisessa flunssassa. Kyseessä nuori aikuinen, jolla ei ole omia lapsia. Hän ei varmaankaan tajua, että tauti voi olla vauvalle tosi kurja jopa vakava. Itse kun on tottunut siihen, että on miltei 24/7 flunssassa.

Ja tuo sylistä syliin meneekin sitten niin, että innokkaimmat ovat juuri nämä flunssaiset sisarukset ja nuoret serkut, jotka aina puolikuntoisina. Nyt kun olen asiaa miettinyt, niin miehen sukulaisista todella harva aikuinen osallistuu tähän sylistä syliin leikkiin. He varmaan tajuavat ettei se ole äidin mielestä kiva asia.. Mutta mistä juontuu se anopin tarve kierrättää vauvaa?? Onko ylpeyden sokaisema?? Mielestäni vauva ei ole mikään esittelykapistus tai lelu vaan ihminen, jolla tulisi olla mahdollisuus omaan tilaansa. Eihän aikuisetkaan tunge flunssaisen ihmisen syliin.

[QUOTE="minnamaria";24993647]Ja tosiaan tuohon sylistä syliin leikkiin osallistuvat juuri nuo miehen sisarukset (nuorempia), joilla ilm kestoflunssa päällä, kun aina on nuhainen, köhäinen ja tukkoinen, kun nähdään. Minulle tulee jo ennakkoon kurja fiilis, kun tiedän että ollaan näkemässä, kun henkilö on joka kerran eriasteisessa flunssassa. Kyseessä nuori aikuinen, jolla ei ole omia lapsia. Hän ei varmaankaan tajua, että tauti voi olla vauvalle tosi kurja jopa vakava. Itse kun on tottunut siihen, että on miltei 24/7 flunssassa.

Ja tuo sylistä syliin meneekin sitten niin, että innokkaimmat ovat juuri nämä flunssaiset sisarukset ja nuoret serkut, jotka aina puolikuntoisina. Nyt kun olen asiaa miettinyt, niin miehen sukulaisista todella harva aikuinen osallistuu tähän sylistä syliin leikkiin. He varmaan tajuavat ettei se ole äidin mielestä kiva asia.. Mutta mistä juontuu se anopin tarve kierrättää vauvaa?? Onko ylpeyden sokaisema?? Mielestäni vauva ei ole mikään esittelykapistus tai lelu vaan ihminen, jolla tulisi olla mahdollisuus omaan tilaansa. Eihän aikuisetkaan tunge flunssaisen ihmisen syliin.[/QUOTE]

No voi apua, anna nyt muidenkin pitää lasta sylissä! Ei sa lapsi siitä rikki mene jos hän käy monen ihmisen sylissä, olet vissin vain kateellinen... Vauva kyllä aikalailla on esittelykapistus, parempi sunkin vaan tottua siihen. Ja todella hyvä vertaus tuo "Eihän aikuisetkaan tunge flunssaisen ihmisen syliin" :)

[QUOTE="vieras";24993690]No voi apua, anna nyt muidenkin pitää lasta sylissä! Ei sa lapsi siitä rikki mene jos hän käy monen ihmisen sylissä, olet vissin vain kateellinen... Vauva kyllä aikalailla on esittelykapistus, parempi sunkin vaan tottua siihen. Ja todella hyvä vertaus tuo "Eihän aikuisetkaan tunge flunssaisen ihmisen syliin" :)[/QUOTE]

Mieluusti annan vauvani muiden syliin, jotka siis ovat terveitä. Sehän on vaan vauvalle ja äidille kiva juttu. Nämä nuhaiset, tukkoiset ja köhäiset ihmiset minua ahdistavat, kun ottavat vauvan syliin ja käpälöivät vauvan käsiä, jotka seuraavaksi menevät sitten vauvan suuhun.

Ja mitä näillä pesemättömillä käsillä onkaan tehty, koskettu jokaiseen ovenkahvaan kaupoissa ja niistetty räkäpapereita (suvussa ei siis käytäntöä, että kädet pestään kun ulkoa tullaan kotiin tai kylään). Nämä tilanteet käy siis aina anopin luona. Helpompihan sitä olisi omassa talossa määrätä säännöt kuin anoppilassa..

[QUOTE="minnamaria";24993764]Mieluusti annan vauvani muiden syliin, jotka siis ovat terveitä. Sehän on vaan vauvalle ja äidille kiva juttu. Nämä nuhaiset, tukkoiset ja köhäiset ihmiset minua ahdistavat, kun ottavat vauvan syliin ja käpälöivät vauvan käsiä, jotka seuraavaksi menevät sitten vauvan suuhun.

Ja mitä näillä pesemättömillä käsillä onkaan tehty, koskettu jokaiseen ovenkahvaan kaupoissa ja niistetty räkäpapereita (suvussa ei siis käytäntöä, että kädet pestään kun ulkoa tullaan kotiin tai kylään). Nämä tilanteet käy siis aina anopin luona. Helpompihan sitä olisi omassa talossa määrätä säännöt kuin anoppilassa..[/QUOTE]

Pitäisköhän sun kesustella lääkärin kanssa tuosta, ei kuulosta ihan normaalilta olla noin huolissaan. Varmaan joku ahdistuneisuushäiriö, ei tuo ole enää normaalia.

Mä en ottanut kummankaan lapsen vauva-aikana flunssaisia ihmisiä kylään.

JA, vaikka ihmiset olisivat terveinäkin tulleet niin oletin automaattisesti että pesevät kätensä ennen vauvaan koskemista (siis kun tulevat ovesta sisään).

Saatiin me niitä flunssia muutenkin, en tosiaan olis otanut yhtäkään flunssaa enempää siihen. Pieni vauva joka ei saa kunnolla hengitettyä yöllä, on tosi kamalaa :(

Yhteistyössä