apua että lapset syövät paljon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja sit vielä tuohon salaattiin palatakseni... Mie oisin kyllä niin julma äiti, että tarjoaisin sitä, vaikkei se niin maistuisikaan. Lautasmallia, lautasmallia ½ lautasellista salaattia... jos ei uppoa, niin ei oo kyllä nälkäkään tosissaan hirmuinen.
Ja laittaisin vielä lapsia itse tekemään sitä salaattia, niin se vois maistuakin paremmin.

Enkä mie nyt tarkoita, että pitäs pitää lapset nälkäisenä, mutta mietin sitäkin, että miten terveellistä on moisen ruokamäärän syöminen. Hirvittää minuakin, vaikka mie en yleensä hätkähdä jos joku sanoo ruokaa menneen "ämpäritolkulla".

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Lapset syövät ihan liikaa lihaa . Enemän kasviksia ja perunaa, riisiä tai pastaa.

Ihminenhän on luotu lihan syöjäksi

Ja ihminenhän on luotu SEKASYÖJÄKSI. EI siis lihansyöjäksi (vrt. leijona).

Eikä sitä näkkäriä nyt pakettia pidä antaa, vaan muutama pala., Jos on yhä nälkä, niin lisää porkkanoita ym. Ja HIDAS syöminen tärkeää. Samoin se, ettei ole kauheassa nälässä (tulee syötyä ähkyyn).

Kyllähän lomat aina ruokalaskua nostaa. Itsellä enää yksi murkku kotona.
Muistan aikoinaan kun oli ihan ongelma saada hilattua yksin kaupasta evästä kun isotkin kotona, ei ole autoa. Pyörällä toin monta kertaa viikkoon ruokaa ja pitkille pyhille sai tehdä useamman reissun.
Vihanneksi itsekin yritänb pojalle paljon ujuttaa mutta ei niin hirveesti välitä. Itse en voi raakana syödä allergian takia.

Juu, kyllä mäkin alkaisin tuossa vaiheessa vähän annostella! Kunnon aamupala (puuroa ja leipää), lounas (ja lautasmalli käyttöön ja ruis- tai näkkileipää lisukkeeksi), välipala (leipää ja jogurttia esim.), päivällinen ja taas kunnon iltapala pitäis kyllä riittää tuonkin ikäisille. Ja yhden välipalan voi lisätä tuohon jos ei riitä. Ja tosiaan salaattia vaan mukaan, jos on nälkä syövät kyllä senkin.

Alkuperäinen kirjoittaja sirkkeli:
Teillä taitaa olla syömistapa ihan persiillään...

Niin ehkä onkin vaan sit koulun terkkarit valittaa kun lapset alipainoisia että saako lapset tarpeeksi evästä.....nämä vaan kuluttaa niin mahottomasti kun liikkuvat koko ajan ulkona, mutta ei tälläistä syömistä vielä ennen ole ollut

Sama täällä. Kasvattaessaan lihasmassaa ja tullessaan isoiksi lapset toden totta syövät.

Minä luotan marjakiisseleihin ja sämpylöihin. Niitä pojat vetävät mihin aikaan päivästä miten paljon tahansa ilman kalliita makkaroita ilman minkäänlaista kyllästymisen merkkiä.

Toinen on ikihyvä jauhelihakeitto. Siihen paljon kasviksia ja lisää kasviksia ja yrttejä ja jotain makaroninkaltaista jauhelihan sekaan. Broilerikeitosta on tulossa yhtä suosittu.

Mahtaa teillä illalla olla ilmavaivasia :D . Mutta asiaan, jos tuo on ohimenevää kun ovat päässeet syömään äitin tekemää ruokaa kouluruoan sijasta. Lihamäärä minusta aika hurja 2 kaalikerälliseen ois riittäny 2 pakettia ja lisäksi vaikka porkkanaraastetta/ohrasuurimoita.

Alkuperäinen kirjoittaja kuinka ihmeessä :
Tota kyllä ihmettelen että syödään 3 lämmintä ateriaa päivässä?!? + vielä välipaloja :O ettehän te muuta tee kun syötte sitten?

ei me tehdäkään muuta. kun on yhden aterian jälkeen tiskit koneessa ja pöytä siistinä, menee varmaan puol tuntia niin huomaa, että seuraavaa pitäisi alkaa valmistella.

Alkuperäinen kirjoittaja kuinka ihmeessä :
Tota kyllä ihmettelen että syödään 3 lämmintä ateriaa päivässä?!? + vielä välipaloja :O ettehän te muuta tee kun syötte sitten?

Minä teen kaksi lämmintä ateriaa päivässä mutta (yleensä pojat) kaivelevat jostain aikaa päivästä edellisen päivän "tähteitä" kaapista ja lämmittävät sitä itselleen näin pojat syövät kolme lämmintä.
Talvella kun lapset koulussa meillä ei syödä kuin yksi lämmin ateria.

Mutta kyllä tää evään laitto oikeesti kauhistuttaa, kesälomareissu varsinkin jos nää syö tällälailla koko kesän

eilen illaksi tein 2l oma tekemää jogurttia, kaikki meni kera myslien ja marjojen ja leipää aikamoinen pino...
tänä aamuna meinasin keittää puuroa, pitäiskö keittää tuohon 10l:n kattilaan jos riittäis vähäksi aikaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eilen illaksi tein 2l oma tekemää jogurttia, kaikki meni kera myslien ja marjojen ja leipää aikamoinen pino...
tänä aamuna meinasin keittää puuroa, pitäiskö keittää tuohon 10l:n kattilaan jos riittäis vähäksi aikaa =)

Kokeile vaan 10 litran kattilaan, luulis riittävän :D
Miten muuten valmistat itse jogurttia?

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Kasvavat lapset... Meillä sama ilmiö.
Aamulla keitetään puuroa ja syödään voileipien kera, lounaalla koitetaan ujuttaa reilusti salaattia mukaan lautaselle, samoin päivällisellä.
Grilliaterialle aina myös salaattia...
Ostetaan halpaa ruokaa ja koitetaan selvitä.

Meillä kun eivät salaattia syö kuin vanhimmainen. tomaatin, kurkun syövät siltään, porkkanaa rutustelevat mutta ei raasteena....

salaatin syöntiinkin oppii...
Ja minä laitan usein ruan joukkoon sieniä, kasviksia tai tomaattimurskaa, papuja niin ei tartteliha niin paljon. Annosmäärät on pienempiä, kun opettelee salaatin ja leivän syöntiin. Leipää joka atetialla, keittopäivänä useampi. Aamuisin puuro autaa pitämään nälän pitkään poissa.

Tuon ikäiset lapset osaavat varmasti itse osallistua ruuanlaittoon.Ei sun yksin tarvitse olla koko aikaa hellan vieressä.Nyt vaan perunoita kuorimaan ja salaattia pilkkomaan.Eihän se koti mikään hotelli ole ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Kasvavat lapset... Meillä sama ilmiö.
Aamulla keitetään puuroa ja syödään voileipien kera, lounaalla koitetaan ujuttaa reilusti salaattia mukaan lautaselle, samoin päivällisellä.
Grilliaterialle aina myös salaattia...
Ostetaan halpaa ruokaa ja koitetaan selvitä.

Meillä kun eivät salaattia syö kuin vanhimmainen. tomaatin, kurkun syövät siltään, porkkanaa rutustelevat mutta ei raasteena....

salaatin syöntiinkin oppii...
Ja minä laitan usein ruan joukkoon sieniä, kasviksia tai tomaattimurskaa, papuja niin ei tartteliha niin paljon. Annosmäärät on pienempiä, kun opettelee salaatin ja leivän syöntiin. Leipää joka atetialla, keittopäivänä useampi. Aamuisin puuro autaa pitämään nälän pitkään poissa.

Tämä ei kyllä kaikkien kohdalla pidä paikkaansa.Olen monen kuullut sanovan, että kun syö esim ruisleipää aamupalalla, niin nälkä ei tule ennen aikojaan, mutta jos syö puuroa, niin nälkä yllättää.Omalla kohdallani on myös näin.

Yhteistyössä