Apua, auttakaa!! Verta pyllystä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt oikeasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt oikeasti

Vieras
Kävin aamulla kakalla. Uloste oli todella kovaa ja ulostaminen kävi kipeää. Nyt pyllystä tulee verta. Verta ei ollut ulosteessa, mutta pyyhkiessä sitä tuli runsaasti ja äsken kun kävin pissalla, tuli pari tippaa taas.

Auttakaa, onko tämä vakavaa? Täällä on terveysasema kiinni ja en pääse sinne.

Itken täällä hysteerisenä:(:(

No mullakin on joskus noin ollut kovan ulosteen seurauksena. Kävin lääkärissä, ei ollut mitään ongelmaa. Sain lääkäriltä reseptin rasvaan, jota piti laittaa siihen reiän suulle. Siitä oli se iho rikkoutunut kovan kikistämisen seuraksena.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimi:
No mullakin on joskus noin ollut kovan ulosteen seurauksena. Kävin lääkärissä, ei ollut mitään ongelmaa. Sain lääkäriltä reseptin rasvaan, jota piti laittaa siihen reiän suulle. Siitä oli se iho rikkoutunut kovan kikistämisen seuraksena.

Tuliko sinulla sitä vielä ulostamisen jälkeenkin? Juuri tuolleen vaikka vessassa käynnin yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimi:

Tuliko sinulla sitä vielä ulostamisen jälkeenkin? Juuri tuolleen vaikka vessassa käynnin yhteydessä.

Hmm, sitä verta tuli siinä pyyhkiessä siis, ei mitenkään tiputellut pönttöön tms. Sitten kun menin uudestaan ulostamaan (jos oli kova vatsa), niin taas ripsahteli sieltä jotain rikki ja pyyhkiessä tuli verta. Se oli myös niin kipeä, ettei saanut oikein pötköä ulos. Sitten se lääkäri kokeili sormella sitä peräsuolta eikä siellä mitään vakavaa ollut.

Jos veri tulee peräaukosta punainen veri merkitsee että se tulee läheltä peräaukkoa eli peräsuolesta tai paksusuolesta.
Jos veri on mustaa se tulee pidempää eli joko vatsalaukusta tai ohutsuolesta.

Veri ulosteessa on aina vakava merkki. Se on esimerkiksi peräsuolisyövän yksi ensi oireista tai sitten kyse on haavaumasta, elikkä suolen seinämään on tullut repeämä.

Tulehdus sekä syövän riski on suuri. Joten nyt ei auta muu kuin mennä ja lujaa lääkäriin sillä tulehdusta etkä varsinkaan syöpää et voi hoitaa itse.

Tuttu vaiva tuo on, mulla tulee aina jos on kovalla maha. Sulla on ihan selvästi vaan haavauma tai pukama siellä, hae apteekista tarkoitukseen soveltuvaa voidetta ja kaupasta kuivattuja luumuja, ala syömään kuituja, puuroa jne. Jos ei noilla keinoilla mene ohi niin sit lääkäriin. Mut ei vielä mitään hätää!

Mielestäni on ihmeellistä , että täällä annetaan diagnooseja noin vain. Verenvuoto peräaukosta on mielestäni aina lääkärin selvitettävä. Esim. Läheiselläni todettiin peräaukon syöpä ja avanne laitettiin, hänkin oli ihmetellyt miksi joskus wc paperiin tulee pyyhkiessä muutama tippa verta. En halua herättää pelkoa, mutta lääkäriin..... , niin minäkin tein diag.peräpukamat helpotti kuin ei pitänyt enää arvailla.

Jos nyt kerran tulee verta takapuolesta, kun vatsa on ollut kovalla ja ulostaminen vaikeaa, niin tuskin siinä on kyse syövästä. Haavaumista tulee helposti paljonkin kirkasta verta, pukamista puhumattakaan. Pukamat voivat olla myös sisäisiä.

Kehotankin nyt seuraamaan tilannetta. Jos verenvuoto ei ota loppuakseen alkuviikkoon mennessä, kannattaa käydä lääkärissä. Jos verenvuoto lisääntyyrunsaasti tai sinulla on kovia kipuja, ota yhteyttä lääkäriin jo aiemmin.

Olen 13.v ja minuloa on nyt ekat kuukautiset näiden aikana minulla on tullut pepusta verta onko se vakavaa veri on kirkkaan punaista enkä uskalla kertoa äidilleni p.s. minulla on usein unmetusta ja kovavatsa

Mulla kans joskus tulee kun pukama menee rikki. Käsittääkseni jos veri on tuoretta ja kirkasta ei kyse ole vakavasta, jos taas tummaa, silloin kävisin lääkärissä.

Mul on ollu nyt viikon sillee et aina ku mä käyn paskal ni sitä paskaa ei näy siin paperis vaa se paperi on vaa täynnä verta. Tiiättekö mist johtuu tai mitä pitäs tehä?

Yhteistyössä