APUA? 9 kk ikäinen ei suostu syömään??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut Äiti

Vieras
Nyt jo kuudes päivä kun ei ruoka maistu:/ Aamulla menee puuroa n. 3 lusikallista, päivällä sosetta saan pakolla annettua pari lusikallista, välipalaa hedelmä tai marjasosetta ei juuri mitään, iltapäivällä taas pakolla pari lusikallista ja illalla syö puuron joka maistuu vähän paremmin, sitä menee n. 1dl ja maitoa n.500-600ml/vrk. Mitä tehtävissä? Pitäiskö soittaa neuvolaan vai voiko näin pitkät syömälakot olla ihan normaaleja?? Minä alan olla tosissani huolissaan! Entäs kannattaako tarjota ruokaa vähän väliä vai normaaleina ruoka-aikoina? Niin ja sekin hassua kun poika on yleensä ollut hyvä syömään ja varsinkin hedelmä/marjasoseet ovat olleet suurta herkkua, nyt ei syö niitäkään yhtään vaan suu pysyy tiukassa supussa.

Voisiko pojalle olla hampaita tulossa? Meillä hampaiden tulo on aina aiheuttanut parin viikon syömättömyyden, välillä myös kuumetta ja vatsaoireita.
En ole pakottanut syömään (niin kuin en muutenkaan tee) vaan antanut enemmän maitoa ja kylmiä soseita. Meilä jääkaappikylmät hedelmämössöt ovat jossain vaiheessa alkaneet maistua.
Tietäähän sitä itsekin, että jos hammasta särkee ei kyllä tee mieli syödä...

Niin ja vielä tuli mieleen, että lapsi kyllä itse tietää miten paljon pitää syödä, yksikään lapsi ei kuole nälkään jos vain ruokaa tarjoillaan säännöllisesti. Eli ei kannata väkisin tuputtaa vaan pitää kiinni säännstä että vanhemmat päättävät mitä syödään ja lapsi päättää kuinka paljon syödään.

taitaa olla tavallista. Pidä ruoka-ajoista kiinni, jos ehtis sit tulla ilman välipaloja kunnon nälkä seuraavaan ruoka-aikaan mennessä: Jos koko ajan saa annettua vähän väliä jotain vaikkakin pieniä määriä niin ne vie ruokahalun sit oikealta ruualta. Toi on raivostuttavaa mutta luota lapseesi, kyllä se syö sitten kun vaihe on ohi, kunhan tarjoat . Ite en myöskään alkanu vaihtamaan ruokalajia samalla ruokailukerralla periaatteella että kelpaako tämä tai tämä vaan jos se ruoka mitä ekaksi annoin ei uponnu ni sai olla syömättä.

Kiitos vastauksista:) Vähän jo helpottu olo kun kerta voi olla normaalia. Ja hyvinkin voi olla hampaita tulossa, ikää siis tänään tasan 9kk eikä yhtään legoa vielä suussa. Taitaa olla tosiaan parempi tuo, että antaa oikeana ruoka-aikana ruoan ja jos ei syö niin sit taas uudestaan vasta seuraavalla ruokailulla. Kun minä olen paniikissa vähän väliä tuputtanut jotain (ajatuksena josko nyt maistuis ja pakkohan se on syödä) ja kokeillut kaikki mahdolliset purnukat läpi:)

Yhteistyössä