Appiukolla liikaa lapsenlapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen äiti_

Vieras
Vietimme tuossa taannoin perheemme (6 v, 4 v lapset + vauva) kanssa 2 yötä anoppilassa. Appiukolla oli selvästi joku vitutus taas päällä. Jo aiemmin hän on antanut ymmärtää, että lastenlasten tulo alkaa hänelle jo riittää, kun hän "ei jaksa" enää. Lapsenlapsiahan hänellä on kokonaiset viisi ja tuskin tulee enää kovin montaa.

Kerran hän sanoi jopa suoraan, että kunhan ette tee enää enempää lapsia. Sitten hän totesi eräästä tuttavastaan, että tämä mies se on onnenpekka, kun hän ei suostu hoitamaan lapsenlapsiaan. Ja eräästä lapsenlapsia kaipaavasta sukulaisestaan hän totesi, että hänelle niitä lapsia ei onneksi tule kuin yhdeltä tenavalta (sukulaisella vain yksi aikuinen poika).

Ymmärtäisin nuo puheet täysin, jos hoidattaisimme tenavia appivanhemmilla ja me itse vaikka maattaisiin sängyn pohjalla. Appiukko on tasan kerran joutunut olemaan meillä anopin kanssa lapsenvahtina, kun haimme kuopustamme laitokselta. Ja nytkin kun olimme yötä heillä, osallistuin itsekin koko ajan lastenhoitoon. No, tietysti vauva vei suurimman osan ajasta.

Mieheni soitti appiukolle ja sanoi, että tuollaiset lapsilukuvitsit ym. eivät naurata meitä ollenkaan. Mieheni totesi vielä, että erityisesti lasten kuullen on idioottia vihjailla, että meillä on liikaa lapsia. Appiukko kuittasi puheensa, että sehän oli vain vitsi. Ettekö te nyt huumoria ymmärrä! Kun me molemmat kuulimme noita pikkunäppäriä reunahuomautuksia, niissä ei ollut kyllä mielestämme vitsin häivääkään.

No, palataan asiaan anoppilassa aikaisintaan ensi jouluna, jos silloinkaan... Harmi tietysti lasten mummon kannalta, joka aidosti toivoo meitä aina kylään.

Mulla on tosi paha mieli, kun tänä aamuna kävin lukemassa esim. mummeliisan blogia. Hän on niin innoissaan ja iloinen jokaisesta uudesta lapsenlapsesta eikä anna ymmärtää, että he olisivat elämässä esteenä. Omat vanhempani asuvat tosi kaukana ja ovat vielä kauan työelämässä. Tämä siis estää aktiivisemman mummuttamisen heidän osaltaan ainakin toistaiseksi, vaikka he ovat aivan hulluna pienokaisiimme. Voi kun löytyisi jostakin varavaari ja -mummu. Olisi tehnyt mieli sanoa appiukolle, että kenet sitten olisit valmis antamaan pois näistä lapsenlapsista?

Kurjaa varsinkin tuo lasten kuullen kommentointi. Vaikka kyllä mua ottaa päähän myös oman äitini käytös. Muille kyllä tuntuu hehkuttavan mummouttaan (6 lastenlasta) ja pitävän yllä kiiltokuvamummoimagoaan. Mutta sitten tekee kuitenkin ohareita, kun pitäisi tulla lapsenlapsiaan katsomaan tai meillä ollessaan on niin kiireinen, että viipyy vain hetken ja hössöttää muita menojaan.

siis miten voit kotona hoitaa muutkin lapsesi jos aikasi mummoalassa menee vauvaan? kyllähän ne isommat kakarat on hoidettava, heissähän se työ on kasvattamisessa, eikä vauvassa.

No kyllä tuon kokoinen porukka kylässä päiviä alkaa häiritä itse kutakin. Ota itse kotiisi tuollainen viisihenkinen perhe ja kokeile miten mukavaa se on, etenkin jos perheen äiti vaan keskittyy siihen vauvaan.

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="vieras";26860401]No kyllä tuon kokoinen porukka kylässä päiviä alkaa häiritä itse kutakin. Ota itse kotiisi tuollainen viisihenkinen perhe ja kokeile miten mukavaa se on, etenkin jos perheen äiti vaan keskittyy siihen vauvaan.[/QUOTE]

Mun anoppi ja appiukko on aina onnesta soikeina kun mennään. Ja en pahemmin muksuja edes näe kun menevät jossain mummon ja papan kanssa, joten vauvaan on hyvä keskittyä. Meillä niitä muksuja on mukana neljästä seitsemään kappaletta mummolareissuilla. Meiltä kysytään, vieläkö tulee lisää.
Mun vanhemmat on sit erilaisia, pyytävät syömään noin kerran kuussa. Pappa touhuaa jotain lasten kanssa jos jaksaa. Mummo naputtaa muksuille koko ajan. Ja kyselevät, että eihän vaan tuu enempää. Ihan kuin se heidän elämää hetkauttaisi.

Appiukolla on varmasti oikeus toivoa kotirauhaa. Anoppi voi tietysti olla vaikka kuinka hulluna lapsenlapsiinsa, mutta appi ehkä tosiaan ei viitsisi kuunnella mukeloiden hälinää. Olet saanut ihan hyviä neuvoja; miksi tosiaan ette vietä anopin kanssa aikaa jossain muualla kuin siellä apen kotona, jos appea lasten mekastus häiritsee...

Semmoista se on elämä. Kullakin on oma tapansa olla.

Kutsukaa mummo teille jos appiukko ei jaksa yövierailuja. Mun täytyy myöntää että kyllä mullakin menee hermot ja väsyn kun sisko tulee tänne neljän pienen lapsensa kanssa, viimeistään parin tunnin kuluttua alan epätoivoisesti katsella kelloa. En tosiaan jaksaisi jos ne olisivat täällä 2 päivää.

• Tykkää
Reactions: as if
Tarkoitin vauvaan keskittymisellä lähinnä sitä, että en ehtinyt auttaa esim. ruuanlaitossa niin paljon kuin yleensä. Ja oma mieheni hoiti kyllä täysin kaksi vanhinta lasta. Katsokaas, joillakin on vielä isäkin perheessä. Jos siis menemme mummolaan pe-iltana ja lähdemme su-aamuna, niin minusta isovanhemmat voisivat sen kestää. Mutta appiukko on nyt sanansa sanonut eikä meidän perhe sinne enää mene. Se on vaan surullista, että jos lapsenlapset alkaa kiinnostaa vasta sitten, kun he juovat konjakkia ja puhuvat järkeviä, niin se on kyllä jo myöhäistä sitten. Suhde lapseen pitää luoda aikaisin. Mutta tehköön appiukko sitten rauhassa ristikoitansa vanhainkodissa. Sitä kai se on toivonutkin...

Mieheni vielä totesi isälleen, että se oli sitten viimeinen kerta, kun hänen vaimollensa eli mulle puhutaan epäkunnioittavaan tai alentuvaan sävyyn. Kyllä 70-vuotias voi vielä miettiä puheitaan, kun ko henkilö ei vielä ihan ilman otsalohkoa paina menemään...

• Tykkää
Reactions: narikka83
Jos appi on yli 70 vuotias, ei silloin enää niin hirveitä niitä lapsia jaksa. On siinä iso homma hoidella ruoat ja tiskit ja muut 6 hengelle (vauvasta tuskin oli muuta haittaa kuin ehkä melua) normaalin kahden sijaan. Vieraiden ollessa monta päivää, niin ei siinä pysty/ehdi omia normaaleja rutiinejaan noudattamaan, ottamaan nokosia silloin kun huvittaa, katsella televisiosta mikä sattuu kiinnostamaan jne. Joutuu ne vieraat ottamaan koko ajan huomioon.

Lisäksi tuon ikäiset miehet tahtovat olla aika suorasukaisia puheissaan, eivät juuri kaunistele juttujaan.

Kurjaa varsinkin tuo lasten kuullen kommentointi. Vaikka kyllä mua ottaa päähän myös oman äitini käytös. Muille kyllä tuntuu hehkuttavan mummouttaan (6 lastenlasta) ja pitävän yllä kiiltokuvamummoimagoaan. Mutta sitten tekee kuitenkin ohareita, kun pitäisi tulla lapsenlapsiaan katsomaan tai meillä ollessaan on niin kiireinen, että viipyy vain hetken ja hössöttää muita menojaan.

Meillä sama. Lapsenlapsia yhdessä perheessä 5, ja kahdessa 1. (meillä nuorin lapsenlapsi). YHTÄÄN apua ei olla saatu.

On se kumma kun joillakin naisilla on se harhaluulo että kaikkien muiden pitäisi aina riemusta kiljuen ottaa heidän lapsensa vastaan ja olla onnensa kukkuloilla niistä. Ja taas astui se niin tyypillinen kateuskin näköjään mukaan "voi miksei meillä voi olla tuolla lailla kuin mummeliisalla"'

Kyllä sillä appiukolla niinkuin myös anopilla on ihan täysi oikeus olla väsynyt jo pelkkään lasten läsnäoloon, hän on omat lapsensa tehnyt kasvattanut jo. Ei ole mikään ihme että väsyneenä saattaa suustakin päästä jotain ajattelematonta joka tuskin oli tarkoitettu sellaiseksi kuin mistä ap nyt on vetänyt säkillisen herneitä nenäänsä tyypilliseen naisten draamatyyliin. Ja lapset OVAT usein rasittavia jo pelkällä läsnäolollaan, jopa omatkin saati sitten muiden.

En mäkään hyväksy sitä, että mummolaan mennään täyshoitoon automaattisesti. Jos isovanhemmat itse tarjoutuvat heräämään aikaisin lasten kanssa ym. niin se on ok. Mutta aloitteen täytyy tulla isovanhemmilta itseltään. Mieheni oli kesäkuun alussa viikon auttamassa appiukkoani mökin kesäkuntoon laittamisessa ja puuhommissa ym. eikä ollut tuona aikana kotona yhtään yötä. Normaalisti minä teen puolet ruuista mökillä tai isovanhempien kodissa. JA YLEENSÄ KÄYMME HEILLÄ EHKÄ 5-6 KERTAA VUODESSA. Tiedä sitten, onko appiukkoni väsynyt, kun hänen yh-tyttärensä käyttää heitä jatkuvasti lastenvahtina ja talonmiehenä antamatta mitään vastapalvelukseksi. Jos näin on, niin ukkelin kiukuttelu meni väärään osoitteeseen. Mutta eipä sillä tosiaan ole enää väliä, että mieheni vierailee kodissaan täst'edes yksin ja meille kutsutaan pelkkä mummu. Itsepä ukko avasi tulen. Ja kyllä, olen kiitollinen, että mieheni oma-aloitteisesti piti perheemme puolia.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";26863098]Jos appi on yli 70 vuotias, ei silloin enää niin hirveitä niitä lapsia jaksa. On siinä iso homma hoidella ruoat ja tiskit ja muut 6 hengelle (vauvasta tuskin oli muuta haittaa kuin ehkä melua) normaalin kahden sijaan. Vieraiden ollessa monta päivää, niin ei siinä pysty/ehdi omia normaaleja rutiinejaan noudattamaan, ottamaan nokosia silloin kun huvittaa, katsella televisiosta mikä sattuu kiinnostamaan jne. Joutuu ne vieraat ottamaan koko ajan huomioon.

Lisäksi tuon ikäiset miehet tahtovat olla aika suorasukaisia puheissaan, eivät juuri kaunistele juttujaan.[/QUOTE]

Mistä nappasit tuon monta päivää? Menimme pe-iltana ja lähdimme pyhäaamuna.

[QUOTE="huoh";26863107]
Kyllä sillä appiukolla niinkuin myös anopilla on ihan täysi oikeus olla väsynyt jo pelkkään lasten läsnäoloon, hän on omat lapsensa tehnyt kasvattanut jo. Ja lapset OVAT usein rasittavia jo pelkällä läsnäolollaan, jopa omatkin saati sitten muiden.[/QUOTE]

Olet aivan oikeassa. Ja siinä vaiheessa, kun mieheni vanhemmat tarvitsevat mökkiapua, apua vanhainkotipapereiden täyttämisessä tai jotain muuta vastaavaa, meilläkin on oikeus olla väsyneitä. Omat asiamme olemme hoitaneet jo. Vanhukset ovat usein rasittavia pelkällä läsnäolollaan.

[QUOTE="vieras";26863180]No en ihmettele, jos appi kerran on 70-vuotias![/QUOTE]

Häh, eihän 70-vuotias ole nykyään mikään "ikäloppu". Tuntemani seitsemänkymppiset ovat oikeinkin hyvä kuntoisia.

ei minunkaan appiukko jaksaisi meitä kylässä kahta yötä. Ja ymmärrän kyllä. Ihminen joka on seitsemän lasta itse kasvattanut, niin ei tarttekaan jaksaa. Käydään ilahduttamassa heitä just sen verran aikaa kun meitä jaksavat.

Eikös siellä mummolassa/pappalassa käydä siksi että isovanhempia piristetään ja virkistetään, eikä siksi, että "heidän täytyy nyt meitä kestää pe-su välinen aika. Hohhoh. Heidän kotiinsahan te olette menneet.

Yhteistyössä