Appiukko tukisti poikaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkytys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkytys

Vieras
Appiukko oli hoitamassa lapsia ja olivat ilmeisesti "painineet" pojan kanssa. Poika oli jossain kohtaa innostunut liikaa ja lyönyt (ilm. vahingossa) pappaansa. Ja sen johdosta appiukko siis päätti tukistaa lasta.

Kun tultiin kotiin, niin poika oli tosi vaisu ja itkeneen näköinen mutta ei puhunut asiasta mitään, eikä appiukkokaan sitten katsonut asiaa niin tärkeäksi, että olisi meille siitä maininnut! Pikkusisko sitten kertoi asiasta ja kun kysyin pojalta, niin tämä myönsi, että näin kävi. Mies on yrittänyt soittaa isälleen, mutta hän ei vastaa.

Oon ihan järkyttynyt, kuten myös lapsi. Hän ei voi ymmärtää, että pappa satutti, eikä halua enää ikinä jäädä hänen hoitoonsa. Eikä taatusti enää ikinä jääkään, nyt on sellainen olo, etten ikinä halua nähdä koko äijää!

Varmasti on vakavan keskustelun paikka. Ruumiillinen kuritus on laissakin kielletty, ja lakia ja teidän vanhempien näkemystä on isovanhempienkin syytä kunnioittaa. Lapselta menee luottamus aikuiseen, joka satuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
aivan oikein teki! kasvata lapsesi paremmin ettei aikuisia lyö

No huh huh! Sinusta on siis parempi, että aikuinen satuttaa lasta kuin se, että lapsi leikin tiimellyksessä liikaa innostuttuaan lyö.
Pienet lapset ei vielä käsitä tuollaisia asioita niin hyvin, eivätkä varsinkaan ymmärrä tuota satuttamisrangaistusta!
Itseäni isä satutti teini-iän aikana ja se jättää pysyvät arvet. En usko, että se, että pappa satuttaa lasta on yhtään vähemmän traumatisoivaa.

olisin järkyttynyt myös, valitettavasti en oikein luota lasteni isovanhempiin tällaisissa asioissa. joten eivät ole hoidossa.
anoppi on kiukutteleva ja valittaa ja marttyyrin vikaa, mikään ei kelpaa mutta mistää ei saa hänelle sanoa.
appi on nykyään parempihermoinen mutta onkäyttänyt omiin lapsiinsa ruumiillista kuritusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Varmasti on vakavan keskustelun paikka. Ruumiillinen kuritus on laissakin kielletty, ja lakia ja teidän vanhempien näkemystä on isovanhempienkin syytä kunnioittaa. Lapselta menee luottamus aikuiseen, joka satuttaa.

Olen samaa mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
olisin järkyttynyt myös, valitettavasti en oikein luota lasteni isovanhempiin tällaisissa asioissa. joten eivät ole hoidossa.
anoppi on kiukutteleva ja valittaa ja marttyyrin vikaa, mikään ei kelpaa mutta mistää ei saa hänelle sanoa.
appi on nykyään parempihermoinen mutta onkäyttänyt omiin lapsiinsa ruumiillista kuritusta.

Sama meillä, itse hoidetaan. Ainoa joka saa hoitaa on mun äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
aivan oikein teki! kasvata lapsesi paremmin ettei aikuisia lyö

Juuri näin.

Lyöminen oli väärä sana, lasten puheista päätellen poika (5 vuotta) oli huitaissut leikin tiimellyksessä vahingossa. Ja oli miten oli, appiukko tietää, että meillä on käytössä jäähy, ei ruumillinen kuritus! Silloin kun mieheni oli lapsi, niin tukistaminen ja luunapit olivat arkipäivää, eli niitä sateli syystä ja ilman syytä (kuuluivat "hyvään kasvatukseen"). Eli ilmeisesti teko tuli jostain selkäytimesestä, mutta viimeisen kerran koteena oli mun lapsi!

Onpa kumma että nyt sitten oikein urakalla tuomitaan pappa joka kuristi, mutta eräänä päivänä kun nainen sanoi itse tukistaneensa niin kymmenent palstalaiset riensivät lohduttamaan ja sanomaan että ovat itsekin tukistaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Neiti X:
Onpa kumma että nyt sitten oikein urakalla tuomitaan pappa joka kuristi, mutta eräänä päivänä kun nainen sanoi itse tukistaneensa niin kymmenent palstalaiset riensivät lohduttamaan ja sanomaan että ovat itsekin tukistaneet.

Kuka on kuristanut? Oli pappa tai palstalainen kyseessä lasten ruumiillinen kuritus on väärin!

Ehkä tässä keskustelussa on mukana eri ihmiset? Itse en ainakaan ole lohdutellut ketään lastaan tukistanutta, enkä lohduta.

Alkuperäinen kirjoittaja älä hätiköi:
mä keskustelisin appiukon kanssa. Onko valmis keskustelemaan teidän kanssa asiasta ja pyytämään lapselta anteeksi?

Ei olla saatu vielä kiinni, ja nyt oon niin vihainen, että parempi varmaan niin. Appi on linjalla, että miehen (=5 vuotiaan) pitää kestää melkein mitä vaan, eikä "miehet" saa itkeä. Eli varmaan pikku tukistaminen vaan karaistaa lasta - siis hänen mielestään.

Mutta toki koitetaan puhua asiasta, ja hyvä juttu olis, jos hän pyytäisi pojalta (uskottavasti) anteeksi.

Kai se tuli lapsellekin puun takaa tuo tilanne ja säikähti pahemman kerran. Miettikää nyt itse jos teitä mummo tai pappa olis tukistanu, mutta äiti ja isä paremminkin sai kun ne tunteet ja ihmiset siinä samassa koko ajan. Kyllä siellä pappa nyt on toiminut tyhmästi, eikö muka vanhana ymmärtänyt, että lapsi tulee sitä aina pelkäämään ja teki itselleen pahemman kerran hallaa? Vaikka nyt aikuiset sen ymmärtäiskin niin lapsi muistaa loppuikänsä.

Itse en hyväksyisi keneltäkään oman lapseni ruumiillisia rangaistuksia, mutta muistuttaisin kaikille, että kuten ap:kin kirjoitti, tuo tukistaminen, luunapit yms. on ollut ihan "arkipäiväistä" vielä jokunen vuosi sitten. Enkä tarkoita, että se tekisi asiasta yhtään hyväksyttävämpää, mutta ihan heti en poliisejakaan lähtisi paikalle kutusumaan. Ehkä ensin kannattaa keskustella isovanhempien kanssa, mitä laki sanoo asiasta nykyään ja vasta toistuessa kutsutaan poliisit. Ja viestini ei ollut suoraan ap:lle, vaan yleisesti näissä ketjuissa aina esiintyville "heti poliisit paikalle" huutelijoille.

Kyllä todellakin olisi viimeistä kertaa hoitamassa mun lasta, jos tuollain tekisi. Eikä appi ilmeisesti edes pahoittele asiaa kun ei mitää puhunu eikä vastaa puhelimeen.. tai sitten on sellaiset tunnontuskat ettei kehtaa vastata..? Joka tapauksessa kyllä tuollainen vaikuttaa kaikkiin, varmasti myös lapsen suhtautumiseen pappaansa kohtaan..

saman olen huomannut.....eli yhteenvetona:

oma äiti saa antaa ruumiillista kuritusta mutta kukaan muu ei. Jos joku muu niin tekee niin heti lastensuojeluun....mutta itse saa toki kurittaa ruumiillisesti, kun on kerran Äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuka on kuristanut? Oli pappa tai palstalainen kyseessä lasten ruumiillinen kuritus on väärin!

Äh, sori, tarkoitus oli siis kirjoittaa tukisti eikä kuristi. :ashamed:

Miks nykypäivänä täytyy erikseen mainita, että lapsia ei saa kurittaa fyysisesti? Näin ku yli 60v nainen läppäs 4 vuotiasta poikaa naamaan ku tämä nipisti ensin... Olin aika kauhuissani mut mitäpä voin ulkopuolisena tehä.. ;(

Yhteistyössä