Appiukko otti ja repäs sitten :( Olen kai ihan huono äiti, ainakin ilkeä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äitikö?

Vieras
Tilanne oli tämä:

Olimme syöneet juuri ennen vieraiden tuloa, tai siis minä ja mieheni olimme syöneet, lapseni 2,5v päätti että hänpäs ei syökkään, vaikka oli aikaisemmin oikein kärkkynyt ruokaa. Hänellä siis oli varmasti nälkä.
Lapsi siis ei syönyt ruualla mitään, ei edes maistanut. Sanoin hänelle että jos ei nyt syö ruokaa, ei hän saa vieraiden tullessa mitään herkkuja kahvipöydästä.
Ja hän tiesi tämän poistuessaan ruokapöydästä.
Sanottakoon tähän väliin, että lapseni on fiksu, ja monessa suhteessa ikäistään "vanhemman" oloinen, joten voin olla varma että tämä asia meni ns. jakeluun. Olemme siis aikaisemminkin kertoneet lapselle, että jos ruokaa ei edes maisteta, on seuraavalla kerralla ruokapöydässä tämä sama ateria. Tai ainakaan mitään herkkuja ei siitä hyvästä saa että ei syö ollenkaan.
Hänellä on siis kunnon uhma, ja hän on yrittänyt monilla tavoilla toteuttaa tätä ns. pomottamista. Eli tämä kyllä menee ihan sen piikkiin. En siis ole tämän asian kanssa hukassa.

Mutta mitä tekee lapsen isoisä tullessaan kahvipöytään?

Minä muistutan lapselle joka on tulossa kahvipöytään, että saat kyllä juomista (maitoa/vettä), mutta pullaa tai keksejä sinä et saa, koska et äsken edes maistanut ruokaa.
Appiukkoni siis tässä vaiheessa korottaa ääntään ja murahtaa minulle vihaisesti että "nyt sinä kyllä kiusaat toista".
Olin ihan äimänä, ja vastasin vain, että mielestäni en kiusaa, nämä ovat meidän pelisäännöt. Lapseni on tietoinen että hän ei sitä herkkua saa, koska ei ole syönyt ruokaa. Appiukko se vaan intti että kyllä minä olen kohtuuton lapselle.
Menin puihin, ja sanoin lapselle, että "jos nyt syöt jotain kunnollista ensin, niin saat sitten pienen palasen pullaa".
Lapsen isä istuu samassa pöydässä, eikä sano tilanteessa mitään.. Minua otti päähän oikeen rankasti, ja varmasti kaikki sen huomasivat.
Suutuin, mutta koitin pitää sen sisälläni. Samalla mietin mielessäni, miten tässä taas mennään ihanasti takapakkia, koska tyhmyyksissäni annoin lapselle ja appiukolle periksi.

Mutta voitte kuvitella varmasti että päähän ottaa ja lujaa.. Etenkin se ettei mieheni ottanut asiassa minun tai kenenkään puolta :/

Nyt en ymmärrä? Miten niin kärsit tappion? Lapsihan ei saanut pullaa ennen syömistä? Lapsihan on vasta 2,5v. Joo ja minulla on kotona 7 vekaraa jotka todella tempperamenttisia.

Mitään järkeä uhmiksen kanssa riidellä ruuasta. Kalistelkaa päitsiä vaikka sukkien väristä tai jostain yhtä järkevästä. Syömishäiriöisiä penskoja on suomi täynnä jo ennestään.

Epäilen ettei 2,5v (olkoonkin kehittynyt ikäisekseen) vielä täysin ymmärrä syy-seuraussuhteita eli itse en olisi ihan noin tiukka. Olisin toiminut juuri noin kuin lopulta toimit, että ensin jotain suolaista ja sitten vähän herkkua.

Jos kyseessä satunnainen vierailu, niin en ymmärrä. Jätän ilman jäätelöä, jälkiruokaa tms, mutta jos on vieraita, niin lapsikin saa pöydästä kuten muutkin.

[QUOTE="vieras";23575084]Epäilen ettei 2,5v (olkoonkin kehittynyt ikäisekseen) vielä täysin ymmärrä syy-seuraussuhteita eli itse en olisi ihan noin tiukka. Olisin toiminut juuri noin kuin lopulta toimit, että ensin jotain suolaista ja sitten vähän herkkua.[/QUOTE]

Niin, vaikka 2,5v sanookin vastauksen "kyllä, joo, ok, ei haittaa" niin ei hän sitä tarkoita =)

mun mielestä olit kohtuuton.2.5-vuotias on kuitenkin pieni ja typerää kaikkien edessä nöyryyttää lasta.Yksi ruoka sinne tai tänne.Ehdottomuus on kamalaa.

Minusta ylipäänsä kohtuutonta kiristää ruualla ja nyt etenkin kun teillä oli appiukko kylässä eli turhaan nipotat ja leikit loukkaantunutta sillä appiukkosi oli tässä aiheessa oikeassa :)
Ja tohdin epäillä että lapsesi tajusi kuitenkaan syy seuraamus suhdetta, niinhän se on että jokaisen pikku mussukka on normaalia fiksumpi ja kehittyneempi kun naapurin pennut ;)

Miksi tehdä syömisestä noin vakava asia? Sen pitäisi nimenomaan olla rentoa eikä mitään tahtojen taistelua! Jos lapsesi on kovin itsepäinen niin onko mukavaa että kieltäytyy jatkossakin syömästä ihan sinua uhmatakseen. Kyllä meilläkin pidetään huolta ettei ruualla porsastella tai käyttäydytä miten sattuu mutta kyllä ne taistelut käydään muualla kuin ruokapyödässä... Lautanen korjataan vähän äänin meillä pois jos ei syö mutta en ikinä tekisi noin että vieraiden tullessa jättäisin lapsen pois pöydästä... Normaalisti perheen kanssa pitäisin tuon linjan, mutten sitä koko ajan lapselle hokisi. Viereiden tullen katsoisin läpi sormien. Minun mielestä siis oli kiusaamista!!!

mun mielestä syömiset ja nukkumiset on vanhempien päätettäviä asioita joihinka ei puutu muut sukulaiset. olit oikeassa ja olit tekemässä oikein mutta sinut ahdiistettiin pahasti nurkkaan ja olisit tarvinnut mieheltä tukea.

mutta tod nk palstan mielestä olit kohtuuton ja isovanhempien yms pitää antaa tehdä kuten haluaa jaeihän homma nyt yhdestä kerrasta pilalle mene. näin minulle kommentoitiin kun täti meni nukuttamaan vauvan omia aikojaan tuntia ennen nukkumaan menoa...

"Lievää" ylireagointia. Löysää pipoa ja lopeta ruuasta tappeleminen. Mikäli vieraita on käymässä niin ei yhdeltä (pieneltä lapselta!) kielletä herkkuja kun muut on kahvipöydässä.
2½vuotias on vielä pieni, eikä todellakaan voi olla varma, että hän ymmärtäisi syy-seuraus yhteyden. Ei vaikka teidän lapsi olisi kuinka fiksu ;)

Vai niin.. kiitos vaan tuesta raitapaitainen, ihana että edes joku ymmärtää.
Mua vaan risoo niin kovasti se että mies ei sanonut mitään, ja se että musta tehtiin nyt ihan kauhee tyranni.
Jos te olisitte tilanteen nähneet niin olisitte varmasti ymmärtäneet.

Ja sille joka epäili lapseni taitoa ymmärtää tuota syy-seuraussuhdetta, kerroinkin just sun kaltaisias kaikentietäjiä varten, että kyllä se ymmärtää. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun lapsi tämmösen joutuu kohtaamaan, ja on aina ennenkin ihan oma-alotteisesti tiennyt kertoa, ettei hän ehkä saakkaan jotain koska ei ole tehnyt niinkuin on pitänyt, tai on nimen omaan tehnyt jotain mikä on ollut kiellettyä.

Vieraita ei ollut siis ruualla, vaan tulivat välittömästi sen jälkeen, jolloin tästä sopimuksesta ei ollut kauaa.
Lisäksi, mielestäni on minun asiani miten lastani kasvatan ja miten temperamenttisen lapseni kanssa toimin, eikä mielestäni kerran kahteen viikkoon lasta näkevän isovanhemman tule puuttua kasvatukseen.

nyt oikeesti alan ymmärtää sitä että ihmisten lapset tekee mitä tykkäävät, jos kerran tuttujen ihmisten kyläily oikeuttaa poikkeamaan sovituista säännöistä. Eli siis mummojen ja vaarien aikana kaikki on sallittua.

[QUOTE="viima";23575151]

mutta tod nk palstan mielestä olit kohtuuton ja isovanhempien yms pitää antaa tehdä kuten haluaa jaeihän homma nyt yhdestä kerrasta pilalle mene. näin minulle kommentoitiin kun täti meni nukuttamaan vauvan omia aikojaan tuntia ennen nukkumaan menoa...[/QUOTE]

No menikö se vauva siitä yhdestä kerrasta pilalle?

[QUOTE="vieras";23575084]Epäilen ettei 2,5v (olkoonkin kehittynyt ikäisekseen) vielä täysin ymmärrä syy-seuraussuhteita eli itse en olisi ihan noin tiukka. Olisin toiminut juuri noin kuin lopulta toimit, että ensin jotain suolaista ja sitten vähän herkkua.[/QUOTE]

Olen tässä samaa mieltä. Tuon ikäinen on vielä niin pieni ettei oikeasti ymmärrä syy-seuraussuhteita. Eivät vielä isommatkaan vielä ymmärrä.

Uskon että appiukkosi kokee asian ikänäsä vuoksi eri tavalla kuin nuoremmat henkilöt. Hänen nuoruuden aikaansa pulla oli jotain todella herkullista ja harvinaista, eikä kaappeja noin vain täytetty herkuilla. Eli itse oletan että vanhemmat henkilöt usein pitävät kohtuuttomana kieltää lapsilta makeiset kun muutkin syövät siksi että heille on juurtunut semmoinen ajatusmaailma alitajuntaan. (En välitä ehdottomaksi totuudeksi, oma näkemykseni vain)

Mielestäni appiukko teki väärin kun ei kunnioittanut sinun kasvatusmenetelmääsi ja tavallaan kumosi päätöksesi.

Ja joku kirjoitti että 2,5 vuotias ei tajua syy-seuraus suhdetta. Ainakin minun vuotta nuorempi ymmärtää sata varmasti.

[QUOTE="Minna";23575073]No joo...relaa vähän. Kohtuutonta tuossa tilanteessa olisi antaa lapselle vain lasi vettä/maitoa ja muut syö pullaa. Mielestäni appiukko teki oikein![/QUOTE]

Kiasus mitä idiootteja jotkut on!

Lisään vielä, että lapseni tiesi kyllä että isovanhempia varten oli ostettu herkkuja. Ja tiedän että hän en sen takia syönyt. Totesi ruokapöydässä vielä, että tätä en syö, syön sitten pullaa, ja pöydässä oli kuitenkin hänen lempiruokiinsa lukeutuvaa ruokaa.
Joten siis otanpa ja palkitsen hänet hyvästä oivalluksesta. Jäipähän sitten enemmän tilaa herkuille masuun.
Huoh..

Jos haluat lapsestasi syömishäiriöisen niin toimit ihan kuin piti, muussa tapauksessa olit kohtuuton!
Oletko koskaan lukenut mitään lapsen ruokailuun liittyvistä perusjutuista kuten; älä tee numeroa jos lapsesi kieltäytyy syömästä vaan korjaa ruuat pois vähäin äänin. Ei uhkailuja, ei kiristystä, sillä ei lapsi tykkää yhtään enempää siitä syömisestä tuollaisten tilanteiden jälkeen... Voi apua!

Tuskinpa tuon ikäine tosiaan ymmärtää vielä syy-seuraus-suhdetta. Että turhaan sä jankkaat tota. mutta appes ei saa antaa herkkuja ilman lupaa ja miehes täytyy olla sun puolella

[QUOTE="aloittaja";23575194]Lisään vielä, että lapseni tiesi kyllä että isovanhempia varten oli ostettu herkkuja. Ja tiedän että hän en sen takia syönyt. Totesi ruokapöydässä vielä, että tätä en syö, syön sitten pullaa, ja pöydässä oli kuitenkin hänen lempiruokiinsa lukeutuvaa ruokaa.
Joten siis otanpa ja palkitsen hänet hyvästä oivalluksesta. Jäipähän sitten enemmän tilaa herkuille masuun.
Huoh..[/QUOTE]

Just joo, pieniin asioihinpa sitä teidänkin kasvatus kaatuu... Joskus elämä on vaan tuollaista ja kaikesta ei kannata nipottaa...

Yhteistyössä