antibiootti ja ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja ylle
  • Ensimmäinen viesti
ylle
syön ehkäisyyn mini pillejä ja nyt sain doximed antibioottikuurin. kuurin aloitin juuri kuukautisten aikana. antibiootin ohjeissa ei lue mitään vaikutuksesta ehkäisyyn, ja lääkärikin mainitsi vaan, että voi olla, että lääke vaikuttaa ehkäisytehoon tai sitten ei.
pitäisikö minun siltikin käyttää jotain vaihtoehtoista ehkäisyä varmuuden vuoksi ja kuinka kauan? lääkekuurin ajan vai koko loppukuukauden? mini pilleistä johtuen kuukautiseni eivät tule joka kuukausi, joten pitäisikö minun käyttää esim. kondomia seuraaviin kuukautisiin asti vai kuinka nopeasti ehkäisyteho palautuu?
kiitos paljon jo etukäteen vastauksista!

et
Olin hiljattain antibioottikuurilla. Kotona luin, että ne saattavat vaikuttaa ehkäisyyn. Lääkäri tai farmaseutti ei ollut asiasta maininnut. Soitin apteekkiin ja kysyin, miten pitkään lisäehkäisy on tarpeen. Sanoivat, että kuurin ajan ja muutaman (3-4) päivän kuurin loppumisen jälkeen.

Kun yksi tuttava lääkäri sanoi, että sillä lääkkeellä ei ole hirveän suurta merkitystä ehkäisytehoon ja kun ikääkin on yli 40 en käyttänyt lisäehkäisyä.

Kuukautiset tulivat normaalisti.

piu
Mini-Pill sisältää vain keltarauhashormonia, eikä antibioottien rifampisiinia lukuunottamatta pitäisi vaikuttaa progestiinien pitoisuuksiin elimistössä. Tehon heikentymiset liittyvät yleensä esim. estrogeenin enterohepaattisen kierron estymiseen eli tehon heikkeneminen koskee yhdistelmäehkäisypillereitä. Yleensäkin tuo tehon heikkeneminen on harvinaista - lähinnä teoreettista - muiden antibioottien kuin rifampisiinin kohdalla. Mutta silti ainakin tetrasykliinejä tai laajakirjoisia penisilliinejä käytettäessä kannattaa käyttää lisäehkäisyä kuurin ajan ja miel. viikko kuurin jälkeenkin, rifampisiinilla koko kierron ajan.

hmm?
Mitenhän on tuon ehkäisyrenkaan kanssa? Itselläni tällä hetkellä amoksisilliini-kuuri poskiontelon tulehdukseen menossa, itse lääkkeen ohjeessa kyllä lukee, että saattaa heikentää nimenomaan pillereiden tehoa. Nuvaringin ohjeessa taas infektiolääkkeistä mainitaan vain griseofulviini.

Olen kuvitellut, että renkaassa tämä ei olisi ongelma siksi, että antibiootit saattavat aiheuttaa ripulia, jolloin lääkkeen imeytyminen pillerimuodossa heikentyy, pillerien kulkiessa suoliston kautta. Mutta antibiootitko siis vaikuttavat jotenkin estrogeenitasoon ja sitä kautta mahdollisesti ehkäisytehoon?

Onpas kurjaa, meillä on hieman ongelmia kondomin käytössä poikakaverin kanssa ja onnistutaan näkemäänkin pitkän eron jälkeen juuri ko. aikana :(

tavallisilla antibiooteilla
Tavallisilla antibiooteilla vaikutukset ovat aika minimaalisia e-pillereihin. Ne antibiootit, jotka estävät kaikkien lääkkeiden imeytymisen suolistosta, ovat tuberkuloosiantibiootteja, ja aika harvakseltaan siis käytössä.

et
Vaikka itse päädyinkin olemaan ilman lisäehkäisyä, niin se oli harkittua.

Yksi tuttu tuli penisiliinikuurin aikana raskaaksi. Hän on muutenkin herkkä tulemaan raskaaksi. (Tietämäni mukaan seitsemän kertaa hedelmöitynyt) Tämä nainen oli lisäksi alle 30-vuotias, kun tuo juttu sattui.

Lisäehkäisy on hyvin yksinkertainen järjestää verrattuna aborttiin.

Yhteistyössä