Antibiootista ihorektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Larai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Larai

Vieras
Korvatulehdukseen määrätty antibiootti sai aikaan kunnon ihottuman varinkin kasvoihin. Posket helakan punaiset pilkulliset. Sunnuntaina loppui viikon kuuri eli yli vuorokausi kesti ennen kuin oireet ilmaantui.

Neuvolaan soitin aamulla ja siellä oli terveydenhoitaja aika varma asiasta. Olen nyt netistä lueskellut tästä ja vaikuttaa olevan aika yleistä. Antibiootti oli Amorion (amoksisilliini). Miksi lääkärissä tai apteekissa ei mainita tästä. Itsellä ainakin kävi kaikki aivokalvontulehdukset mielessä kun poika siis flunssassa ollut.

Meneekö neuvolasta tieto lääkelaitokselle vai pitääkö itse ilmoittaa jonnekkin?

Mainita mistä? Amoksilliinia käytetään kuitenkin aika paljon ja useimmat ihmiset sietää sitä ilman allergiaoireita. Kun yksilö sitten kärsii tällaisesta niin amoksilliinia pyritään välttämään vastaisuudessa eli kannattaa aina tulevaisuudessa kertoa amoksilliiniallegiasta.

Ei mitään ilmoituksia mihinkään, muistat vaan itse jatkossa mainita asiasta lääkärille kun antibioottia määrätään.

Yleisiä nuo allergiat ovat, ja siksi lääkäri kysyykin yleensä ennen reseptin kirjoittamista että onko allergioita.

Onhan se yleistä, että antibiooteille ollaan allergisia. Seuraavalla kerralla muistat kertoa lääkärille, mistä antibiootista tuo reaktio tuli, niin ei määrää sitä. Itse olen allerginen penisilliinille. Allergisoituminen on tapahtunut vasta myöhemmällä iällä, sillä lapsena söin sitä useinkin. Sitten kaksikymppisenä se ei enää mulle sopinutkaan.

Ei tuo nyt niin vakavaa ole.

Kannattaa ainakin omalle lääkärille ilmoittaa että menee tietoihin merkintä. Itse olen saanut 2 kertaa lääke reaktion ja nyt olen allerginen penisilliinille ja sulfalle. Kummastakin jouduin päivystyykseen asti.

meillä myös tytölle tuli tosi paha ihottuma tuosta samaisesta antibiootista. oli sellaisia tummia ihottumaläiskiä selvästi huomattavissa vielä 2kk kuurin jälkeen. ei siitä mihinkään tarvitse ilmoittaa, pidät vain itse mielessä tuon lääkkeen ja kerrot aina kun antibioottia määrätään etteivät määrää tuota.

Meillä tuli Amorionista paha ihottuma tytölle, ja turpos naama ja silmät melkeen umpeen. Lääke vaihdettiin samantien, muttei siitä sen kummemmin mihkään ilmoteltu, tai en mä ainakaan ilmottanu. Ihan yleistähän se on, että allergisia reaktioita tulee, toinen on yliherkkä toiselle ja toinen toiselle lääkkeelle tai ainesosalle. Vain kokeilemalla löytyy se mikä lääke kullekin sopii...

Muistat vaan sanoa ens kerralla lääkärille. Mun exällä meni hengitystiet tukkoon amoksisilliinista. Että en antais omalle lapselle jos on jo kertaalleen reaktio tullut.

Mulle tuli aikoinaan sulfasta naama kirkkaanpunaiseksi ja lääkäri sanoi että jos vielä joskus syön sulfaa lähtee henki. Taatusti muistan joka kerta mainita sulfa-allergian kun lääkkeitä määrätään.

Yhteistyössä