Anteeksi anto

Annatko anteeksi?

  • Kyllä

    Ääniä: 8 100,0%
  • En

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    8
Varmasti, mutta viha myös menee kun elää eteenpäin.

Jos joku ois noin pitkän pätkän mun elämääni tuhonnut niin en hitossa antaisi sen enää loppuelämää pilata!
Mutta ei kai se eteenpäin jatkaminen tarvitse anteeksi antoa?
Tai toisin sanoen se ettei vihaa tarkoita että olisi antanut anteeksi?

Mulla on joitakin ikäviä tapahtumia elämässä jotka on tapahtunut enkä ole niihin jäänyt vatvomaan mutta en silti ikinä anna niitä anteeksi. Ne tapahtumat eivät katoa eivätkä edes lievene anteeksi annolla.
 
Anteeksi antaminen ei ole sama kuin asian unohtaminen. Joskus on parempikin, jos ei unohda.
Anteeksi antaminen ei aina ole hetkellinen tapahtuma, vaan voi olla jopa elinkautinen.
Mutta miksi edes pitäisi antaa anteeksi?
Ymmärrän tietenkin arkisen anteeksi pyynnön/annon, eli niiden ihmisten välisen joiden kanssa joutuu tulemaan toimeen ja ilman muuta jos on kyse vahingosta.
Mutta jos on uhri jollekkin tahalliselle teolle jonka tekijää ei tod.näköisesti ja toivottavasti ikinä joudu tapaamaan, mitä anteeksi annolla tekee?
Ainoa mistä on hyötyä on se että käsittelet asian itsesi kanssa ja jatkat elämää.
 
Mutta miksi edes pitäisi antaa anteeksi?
Ymmärrän tietenkin arkisen anteeksi pyynnön/annon, eli niiden ihmisten välisen joiden kanssa joutuu tulemaan toimeen ja ilman muuta jos on kyse vahingosta.
Mutta jos on uhri jollekkin tahalliselle teolle jonka tekijää ei tod.näköisesti ja toivottavasti ikinä joudu tapaamaan, mitä anteeksi annolla tekee?
Ainoa mistä on hyötyä on se että käsittelet asian itsesi kanssa ja jatkat elämää.
Olen opetellut antamaan anteeksi itsenikin takia, en halua katkeroitua ja olla masentunut sen takia ettei joku toinen osannut kohdella oikein.
On toki ihmisiä joiden kohdalla, edelleen, työstän anteeksi antamista ja se taas johtuu ihan puhtaasti siitä miten halveksin heidän raukkamaisuuttaan...vain pelkuri kuvittelee olevansa kovis satuttaessaan toisia, eikä edes häpeä tarpeeksi koettaakseen sopia.
Toisen kohdalla tosin epäilen ettei uskalla enää tulla kenenkään meidän suvun jäsenen lähelle, koska kaikki tietävät mitä hän teki mulle ja pikkusiskolleni..toiselta taas en enää odota tai toivo yhtään mitään.
 
Jos lapsiini kohdistuisi jotakin pahaa niin en pelkästään kostaisi vaan olisi myös vaikea antaa anteeksi, luulen.
Muuten annan kyllä melko helposti anteeksi, enkä jää märehtimään asiaa - enkä varsinkaan kaivele vanhoja!
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Tämä mahtaa hämmästyttää joitakin, ainakin nimimerkkiä @Echo:

Annanko anteeksi liian helposti, olenko liian altruistinen? @Lispetti kutsui minua piloillaan nimellä Mikko Mallikas. Vaimoni mielestä olen naisten vietävissä oleva Jeesus.

Sallikaa palstalaisten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Somen valtakunta
Koita ne akat pitää ees jostain topicista pois.
Jos vaimosi mielestä olet naisten vietävissä, niin voi vaimo-parkaa. Ei olisi helppo olla sellaisen äijän vaimo.
 
Mutta miksi edes pitäisi antaa anteeksi?
Ymmärrän tietenkin arkisen anteeksi pyynnön/annon, eli niiden ihmisten välisen joiden kanssa joutuu tulemaan toimeen ja ilman muuta jos on kyse vahingosta.
Mutta jos on uhri jollekkin tahalliselle teolle jonka tekijää ei tod.näköisesti ja toivottavasti ikinä joudu tapaamaan, mitä anteeksi annolla tekee?
Ainoa mistä on hyötyä on se että käsittelet asian itsesi kanssa ja jatkat elämää.
Juuri tuon viimeisen lauseesi vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä