Olen 37 vuotias mies. Vaimo saman ikäinen. Lapset 7 ja 8 vuotiaat. Jonkun aikaa ollut sellainen olo, että vaimo on aika etäinen. Hänellä on oikeasti kiire työssä ja opiskelussa ja se vie häneltä paljon voimia ja aikaa. Olen tukenut ja tuen hänen pyrkimyksiään täysillä. Seksielämä on hänen puoleltaan ollut passiivista jonkin aikaa. Suhteemme tilasta ei olla paljon puhuttu mutta viikko sitten kysyin häneltä suoraan mitä hän tuntee minua kohtaan. Hän avautui ja sanoi, että viimeisen vuoden aikana on tuntunut siltä, että tunteet minua kohtaan on vähentynyt. Hän ei ole varma mitä haluaa. Kolmatta osapuolta ei ole. Kun tämä asia nostettiin esille niin minulla on ollut aivan kauhea olo. Rakastan vaimoani. Hän ei ole mitään keskustelija tyyppiä ja tuntuu nyt, että jos alan keskustelemaan niin pahennan vain tilannetta koska saatan alkaa manipuloimaan hänen ajatuksiaan. Emme ole eroamassa vielä mutta se pelottaa. Ja pelottaa, että hänen tunteet minua kohtaan eivät palaudu. Hänellä on selvästi jonkinlainen itsenäistymisvaihe päällä. ( panostaa itseensä paljon ) Jos nyt alan kerjäämään rakkautta niin olen varma, että työnnän häntä vain kauemmaksi. On todella vaikea itsellä pitää tunteita sisällä. Mitä minun pitäisi tehdä hyvät naiset. Olen ajatellut vastapainoksi alkaa huolehtimaan itsestäni ja olemuksestani enemmän. Meillä minä olen se joka kotona ollessa tekee kaiken perheen eteen. Olen käynyt nyt kolmena päivänä punttisalilla ja ajattelin pistää itseni kuntoon ( roppa vähän löystyny ). Vaimolle yritän antaa tilaa ja vapautta tehdä mitä hän haluaa. On vaikeaa, koska nyt jos koskaan tarvitsen itsevarmuutta ja ylpeyttä ja juuri nyt se on poljettu alas. Tiedän, että jos "yritän" saada hänet rakastumaan minuun uudelleen esim. puhumalla niin hän vain loittonee. Olen ollut kotona aina läsnä ja tehnyt kaikkeni kaikkien hyväksi elikkä kyseessä ei ole se normi juttu, jossa Vaimo on tehny kotona kaiken ja mies maannu sohvaperunana. Olenko ollut liian itsestäänselvyys. Antakaa neuvoja hyvät naiset. Konkreettisia. Mitä en saa missään nimessä nyt tehdä ja mitä minun pitäisi. Haluan tehdä kaikkeni perheemme eteen paitsi en pakottaa tai uhkailla.