Antakaa tuomionne:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AUTTAKAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AUTTAKAA

Vieras
Meillä uusperhe, jossa 16- ja 13-vuotiaat lapset ja mieheni (=isäpuoli ). Suhteet eri osapuolten kanssa muuten hyvät, mutta: Nuorten pitäisi torstai-iltaan mennessä siistiä huoneistaan pöydät, petata vuoteet, siistiä lattiat, viedä pesuun käsipyyhkeet sekä siistiä omassa käytössään oleva wc.

Asiasta on sovittu kirjallisesti, suullisesti, sovittu kauniisti ja jämäkästi ym., että to-iltaan mennessä on oltava tehty. No tänä aamuna wc:n lattialla oli wc-paperirulla levällään, tyhjiä pesuainepurkkeja ym. Wc-roskiksessa ei ollut pussia ja se oli täynnä haisevia avonaisia siteitä, meikinpoistolappuja ym. Tämä toistuu vikkottain. Kuvaa en kehtaa laittaa, mutta esim. pesuallas on kuvottava, täynnä hiuksia. Wc-paperirullaa ei vaihdeta jne.

Ystävällisten etukäteissopimusten, kehotusten, vaatimusten ym. jälkeen suutuin, raivostuin ja kirosinkin. Ei mennyt perille. Isäpuoli rauhoitteli minua, ettei nyt saa "ylireagoida", vaikka säännöllisesti sitten valittaa MINULLE lasten sotkuista.

Onko lupa suuttua ja jopa raivostua aiheesta? Pitääkö kaikki niellä? Olenko toiminut väärin. Pysäytin nuorimman ovella kädelläni, käsi osui kaulaan. Nyt "kuristin" lastani.... Ja tämä EI ole totta! Vannon. Lapset ja mies liittoutuvat asiassa ja ovat sitä mieltä, että "äiti ylireagoi". Sanottakoon vielä, että mieheni aiempi vaimo teki itse kaikki ison talouden työt eikä heidän lapsiltaan vaadittu osallistumista.

Ystäväni lähetti miehelleni terveisiä, että hän on "pölkkypää", kun estää suuttumisen aiheesta ja kertoi omilla - nuoremmilla - lapsillaan olevan enemmän kotitöitä.

Mitä ihmettä pitäisi ajatella? Sanokaa suoraan, mitä tekisin? Masennun tässä, koska kuvio toistuu. Suuttumukselleni sovittujen töiden tekemättömyydestä ei ole oikeutusta miehen sen paremmin kuin lastenkaan mielestä. Vanhempani ovat sitä mieltä, että vaatia pitäisi enemmän, mutta vaikeaa on, kun mies asettuu tukemaan lapsia ja sanoo heille, että äiti "ylireagoi", minkä tiedän vääräksi väitteeksi.

Kertokaa kiltit, mitä teen väärin? Miten toimisitte?

Meillä on myös epäsiistiä nuorisoa. Välillä innostuvat siivoamaan, mutta useimmiten tilanne on kuvaamasi kaltainen. Minä en mene heidän huoneisiinsa enkä heidän käytössään olevaan wc:hen etten suotta ärsyynny. Aiemmin suutuin ja riehuin mutta tulos oli yhtä tyhjän kanssa.

Tosi hankalaa, meillä on vähän samanlaista omien teinien ja myös 8 vuotiaan kohdalla. Tekevät kyllä kotitöitä ihan hyvin, mutta ne omat huoneet...mä olen sanonut nätisti monet kerrat, auttaa sen kaks päivää ja taas on sama sotku. Joskus siivoon ne huoneet ite kun käy niin ärsyttää ja en jaksa jankuttaa, joskus saan taas sellasen raivarin että ne siivoo ne huoneensa tukka putkella. :kieh: Mulle raivareiden saaminen ja huutaminen on niin harvinaista että säikähdyksissään sitten tottelevat. Ootteko ottanu viikkorahat, kännyt pois jollei huoneet ole kunnossa? Meillä edes tämä ei tehoa :|

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on myös epäsiistiä nuorisoa. Välillä innostuvat siivoamaan, mutta useimmiten tilanne on kuvaamasi kaltainen. Minä en mene heidän huoneisiinsa enkä heidän käytössään olevaan wc:hen etten suotta ärsyynny. Aiemmin suutuin ja riehuin mutta tulos oli yhtä tyhjän kanssa.

Eli ehdotat, että jätän heidän huoneensa ja heidän wc:nsä sen varaan, että joskus täysinäinen roskis, lika lattialla tms. saisi tekemään jotain? Tätä olen kyllä harkinnut. Näin typerä asia haittaa parisuhdettammekin, kun näymme olevan eri linjoilla. Kuukausirahat meillä on isommalla 45e ja nuoremmalla 30e ja siihen oli liitetty nämä joka vko toteutumattomat työt. Neuvosi on kyllä kokeilemisen arvoinen. Luulisi, että jossain vaiheessa imuri eksyisi käsiin tai roskis tekisi mieli tyskentää haisevista vanhoista siteistä ym. Edellyttäisi kyllä, etten lainkaan mene heidän huoneisiinsa enkä heidän vessaansa. Säästyisi monta riitaa...

Meillä 3v ja 4v siivoaa sovitusti ja käskystä omaa huonettaan. Teiniltä minä ainakin vaatisin oma-aloitteisuutta ilman määräyksiä, en edes tajua miten jotkut voivat olla noin sottaisia! Varmasti lähtisi viikkorahat ja puhelimet!

Raivostuminen on turhaa. Yksinkertaisinta on tehdä säännöt, joiden rikkomisesta seuraa seuraamus (yleensä etuuden menettäminen). Mutta jos teini ottaa rangaistuksen vastaan, niin sitten ei suututa tai anneta lisärangaistuksia.

Älä ainakaan siivoa niiden jälkiä. Meillä kun kerran siivosin kauhean sotkun sai nuo lapset parissapäivässä sen sotkun uudelleen aikaseksi, eikä isäntäkään tehnyt elettä niin tein LAKON. En siivonnut , enkä pessy vaatteita enkä tehnyt muutakaan kuin ruokaa. 3pv. meni kun astiat loppu kaapeista(omat aina tiskasin ja kattilat) pyykkivuori kasvoi huoneissa. paikka näytti kaatopaikalta ja mies oli ihmeissään.
Mies kysy miksen mä tee mitään . Totesin että töiden lisäksi mun hommani ei ole muiden hommien hoito. Jokainen kantakoon korkensa kekoon. Yksi ilta olin sitten töissä ja kun tulin yöllä kotiin oli tiskit tiskattu,siivottu, pesty jopa lattiat. WC kiilsi puhtauttaan oli kuin olisin toisen kotiin mennyt. Sai mies ja lapset tarpeekseen Lakostani. Nyttemmin jokainen todella tekee osuutensa ja kaikilla on mukavempaa.
Toivottavasti teillä järjestyy asiat.

Itse en odottaisi noin jämäkkää siivousvelvollisuutta nuorisolta. En odottaisi, että he putsaisivat lavuaareja, vaihtaisivat pyyhkeitä ja tyhjentäisivät roskiksia.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Tosi hankalaa, meillä on vähän samanlaista omien teinien ja myös 8 vuotiaan kohdalla. Tekevät kyllä kotitöitä ihan hyvin, mutta ne omat huoneet...mä olen sanonut nätisti monet kerrat, auttaa sen kaks päivää ja taas on sama sotku. Joskus siivoon ne huoneet ite kun käy niin ärsyttää ja en jaksa jankuttaa, joskus saan taas sellasen raivarin että ne siivoo ne huoneensa tukka putkella. :kieh: Mulle raivareiden saaminen ja huutaminen on niin harvinaista että säikähdyksissään sitten tottelevat. Ootteko ottanu viikkorahat, kännyt pois jollei huoneet ole kunnossa? Meillä edes tämä ei tehoa :|

Olen vähennellyt kuukausirahoista, siirtänyt mieluisia hankintoja kesään ym. Raivoaminen ehkä tehoaisi ellei mies suoraan lapsille vähätteli suuttumistani ja puhuisi heille, että "äiti ylireagoi", mikä ei ole totta. Olen kyllä raivoissani, mutta aiheesta ja minusta normaaliperheessä äidilläkin on lupa olla vihainen, jos yhteisiä sopimuksia ei kunnioiteta. Ja aikuisten pitäisi olla samassa linjassa, mutta tämä meillä mättää joka kerta ja minusta tehdään se "pahis", joka vaatii ilkeästi näitä melko normikotijuttuja... Masentaa muuten aika lailla.

Itse en odottaisi noin jämäkkää siivousvelvollisuutta nuorisolta. En odottaisi, että he putsaisivat lavuaareja, vaihtaisivat pyyhkeitä ja tyhjentäisivät roskiksia.

On se ihan hyvä jo teininä oppia nuo asiat. Helpompi muuttaa isompana omaan kotiin kun tietää mitä siellä joutuu tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen vähennellyt kuukausirahoista, siirtänyt mieluisia hankintoja kesään ym. Raivoaminen ehkä tehoaisi ellei mies suoraan lapsille vähätteli suuttumistani ja puhuisi heille, että "äiti ylireagoi", mikä ei ole totta. Olen kyllä raivoissani, mutta aiheesta ja minusta normaaliperheessä äidilläkin on lupa olla vihainen, jos yhteisiä sopimuksia ei kunnioiteta. Ja aikuisten pitäisi olla samassa linjassa, mutta tämä meillä mättää joka kerta ja minusta tehdään se "pahis", joka vaatii ilkeästi näitä melko normikotijuttuja... Masentaa muuten aika lailla.

Raivoaminen ei tehoa, vaan johdonmukaisuus. Rangaistuksistakaan ei ole apua ilman johdonmukaisuutta. Muista, että teinien aivot ovat kehitysvaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja herttinen:
Meillä 3v ja 4v siivoaa sovitusti ja käskystä omaa huonettaan. Teiniltä minä ainakin vaatisin oma-aloitteisuutta ilman määräyksiä, en edes tajua miten jotkut voivat olla noin sottaisia! Varmasti lähtisi viikkorahat ja puhelimet!

hyvähän se on verrata 16v ja 3 v lasta keskenään..

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Älä ainakaan siivoa niiden jälkiä. Meillä kun kerran siivosin kauhean sotkun sai nuo lapset parissapäivässä sen sotkun uudelleen aikaseksi, eikä isäntäkään tehnyt elettä niin tein LAKON. En siivonnut , enkä pessy vaatteita enkä tehnyt muutakaan kuin ruokaa. 3pv. meni kun astiat loppu kaapeista(omat aina tiskasin ja kattilat) pyykkivuori kasvoi huoneissa. paikka näytti kaatopaikalta ja mies oli ihmeissään.
Mies kysy miksen mä tee mitään . Totesin että töiden lisäksi mun hommani ei ole muiden hommien hoito. Jokainen kantakoon korkensa kekoon. Yksi ilta olin sitten töissä ja kun tulin yöllä kotiin oli tiskit tiskattu,siivottu, pesty jopa lattiat. WC kiilsi puhtauttaan oli kuin olisin toisen kotiin mennyt. Sai mies ja lapset tarpeekseen Lakostani. Nyttemmin jokainen todella tekee osuutensa ja kaikilla on mukavempaa.

Asiaa! Hatunnosto sinulle :) ap..kannattaa kokeilla

Siis ihan oikeastiko, jos lapsilla /murkuilla on oma wc ja lavuaari on täynnä hiuksia, lattialla suihkuun mennessä riisutut vaatteet, vessapaperi levällään lattialla ym. on liikaa pyytää kerran vko tuomaan pyykkikoppaan ja kantaa roskapussi ulos ja laittaa uuusi tilalle? Ystäväperheessä paljon nuoremmilla on enemmän hommia. Nämä eivät imuroi, tiskaa ym. Kotihommat omastakin mielestään aika vähäiset, kun meillä käy viikkosiivoojakin. Olen eri mieltä kanssasi, ihan ystävällisesti :).

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:

Asiaa! Hatunnosto sinulle :) ap..kannattaa kokeilla

KIITOS! Minustakin kokeilemisen arvoinen :)

Siis ihan oikeastiko, jos lapsilla /murkuilla on oma wc ja lavuaari on täynnä hiuksia, lattialla suihkuun mennessä riisutut vaatteet, vessapaperi levällään lattialla ym. on liikaa pyytää kerran vko tuomaan pyykkikoppaan ja kantaa roskapussi ulos ja laittaa uuusi tilalle? Ystäväperheessä paljon nuoremmilla on enemmän hommia. Nämä eivät imuroi, tiskaa ym. Kotihommat omastakin mielestään aika vähäiset, kun meillä käy viikkosiivoojakin. Olen eri mieltä kanssasi, ihan ystävällisesti :).

Saat olla eri mieltä. Mun mielestä tuon ikäistä voi ystävälliseti ohjata oikeaan suuntaan, mutta turha aikuisen ihmisen on saada raivareita. Musta on hyvin normaalia teinin toimintaa tuollainen, että aina ei kaikki mene sovitusti.

näin just.meillä kans 3 ja 5v muksut ja pistän tosi usein keräämään tavaransa paikoilleen,ja tänäkin aamuna 3v poika päätti vihoissaan räkästä ikkunaan niin nappasin kädestä kii ja ojensin rätin.saavat ihan itse lääppiä sotkunsa...;)

Saat olla eri mieltä. Mun mielestä tuon ikäistä voi ystävälliseti ohjata oikeaan suuntaan, mutta turha aikuisen ihmisen on saada raivareita. Musta on hyvin normaalia teinin toimintaa tuollainen, että aina ei kaikki mene sovitusti.

Et arvaa miten hartaasti olen sovitellut, on kirjallisesti sovittu kunkin tehtävät yhteistuumin, on muistuteltu ja neuvottu... Meillä on 200m2 enkä jaksa enkä ehdi tehdä kaikkien töitä yksin. Käyn töissä enkä päätoimisesti hoida murkkujen laiskuutta. Jos syön banaanin, jätän kuoret työpöydälle, jos wc-paperi loppuu, en välitä, jos menen suihkuun, jätäm likapyykit siihen mihin putoavat ja kun syön leipää, jätän leivän pöydälle ja margariinit myös. Onko tosiaan ok? Onneksi luojan kiitos ketjun enemmistö ei ollut ihan tällä linjalla. Mitä siitä tulisi?

Alkuperäinen kirjoittaja bb:

näin just.meillä kans 3 ja 5v muksut ja pistän tosi usein keräämään tavaransa paikoilleen,ja tänäkin aamuna 3v poika päätti vihoissaan räkästä ikkunaan niin nappasin kädestä kii ja ojensin rätin.saavat ihan itse lääppiä sotkunsa...;)

Meilläkin nuorin samanlainen :).

Kyselen onko muita ajatuksia, ehdotuksia, kun tosiaan koen nyt olevani se "pahis" nuorten ja mieheni silmissä. Kotihommat on ainakin olleet kohtuulliset, mutta mies tosiaan tuomitsee ankarasti suuttumisen ja huutamisen, etenkin ne minunkin suustani harvinaiset kirosanat... Onko normaalia, että yhdeltä perheenjäseneltä suuttuminen kielletään ja se on heti "ylireagointia", murrosikäiset kun saavat kyllä huutaa ja tapella... En itse usein suutu, mutta silloin, kun hermot menee, olen jotenkin muka sitten toiminut väärin. Syyllistäminen miehen taholta menee loistavasti perille ja tunnen itseni huonoksi. En jaksa enää yrittää kasvattaa. Olkoon laiskoja ja eläköön sotkussaan. Ainakaan en ole heidän piika-rahoittajansa :(. Olen oikeasti tosi loukkaantunut mieheni ja lasteni ajattelusta. Olen itsestäänselvyys ja minun sanojani, joita ennen uusioperhettä toteltiin, ei enää totella, kiitos mieheni. Jouluostoksilla piti käydä, vaan jäi väliin - ei innosta.

Yhteistyössä