Antakaa nyt viime hetken vinkit esikoista odottavalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja illu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

illu

Vieras
Mä ajattelin että olen ihan viilipytty enkä rupea stressaamaan, mutta tässä sitä nyt ollaan... vajaa kuukausi laskettuun aikaan ja nyt mietin että eijjeijjeijjei enhän mä tiedä yhtään mitä sellaisen vauvan kanssa tehdään! Vaikken nyt ihan käsi kuitenkaan ole, olen lukenut juttuja ja vähän hoitanut veljen vauvaa ja muuta. Mutta silti. Sellainen tuntematon paketti, iihh mitä mä teen sille?

Varusteet alkaa olla kasassa, periaate on että turvakaukalot ja vaatteet ja vaunut ja amme ja muut perusjutut hankitaan nyt etukäteen, sitten katsotaan mitä muuta tarvitaan syntymän jälkeen eli noin käytännön jutut on mun mielestä ihan hanskassa.

Mutta kertokaa vielä te kokeneemmat äidit mitä olisitte tehneet toisin tai mitä olisitte halunneet tietää etukäteen tai mikä oli tärkeintä valmistautumista synnytykseen/äitiyteen? Parhaat vinkit hukassa olevalle äitikandidaatille, pliiiiis!

(Mä voin hirveän hyvin, raskaus on ollut helppo, äitiysloma menee kevyttä pintaremonttia uuteen kämppään tehdessä eli tällä hetkellä ei valittamista. Eli ehkä mulla on vaan liikaa aikaa ja energiaa miettiä tulevaa... )

en olis vetäny hernettä nokkaan kun monilapsiset neuvoivat: tyyliin kyl sä vielä huomaat. ennen raskautta tuumimani: ei meidän pertti koskaan kaupassa sit kyllä noin-olen joutunut pyörtämään..
kaikki vaan tuntuu vaikeelle sen ekan kanssa, mut kyl sä selviit.

Mun vinkki on se että nuku nyt kun vielä voit ja kun vauva on syntynyt niin nuku silloin kun hänkin nukkuu. Mä en koskaan malttanut nukkua, kun vauva nukkui. Vaan silloin oli mukamas hirveästi kaikkea tekemistä. Mut olis kannattanut...

Lepää ja ota rauhassa.
Meillä ei esikoisen kanssa ollut noinkaan paljon hankittuna kun synty 3 vkoa etuajassa.
Mies kävi ostaan kaukalon ja kasas pinniksen kun olin sairaalassa.

Mä en ollut koskaan oikein lapsia hoitanut, alle vuosi ennen kuin saimme oman, pitelin tutun vastasyntynyttä sylissä ja en saanut sen asentoa muutettua edes kun pelkäsin pudottavani jne. En siis osannut hoitaa yhtään.
Synnärillä neuvoivat vaipan vaihdon ja imetysasennon, se oli siinä. MUTTA, jo vuorokausi synnytyksen jälkeen mä kantelin lasta yhdellä kädellä ja hoidin kuin vanha tekijä. Äitiäni oli pelottanut miten osataan hoitaa, mutta kun näki meidät kotiin palattuamme, hän huokaisi helpotuksesta ja sanoi ettei enää pelkää ollenkaan, niin luontevaa se hoitaminen oli. Luonto opettaa, oma on aina oma ja sitä on helpompi hoitaa kuin vieraiden. Kaikki mennyt tosi hyvin ja helposti, ja perhe-elämä kukoistaa.
Yksi on, mistä tahdon muistuttaa, pitäkää siitä parisuhteesta huolta vaikka se vauva siinä onkin! Jos suhde ei toimi, se heijastuu kaikkeen!

Älä suunnittele mitään ekoille kuukausille vaan omistaudu vauvalle...ei tietty tarkota ettei missään liikkuis,mut siis mitään velvotteita ei kande ottaa.
Älä stressaa ekoina kk sitä et voinko tehdä niin tai näin ettei vauva totu "huonoille" tavoille,vaan mene sieltä mistä aita matalin ja kaikilla hyvä olla:) Moni asia kerkiää muuttumaan vauva-aikana ihan itsestäänkin ja useaan kertaan...

Ainoo mitä vauva todella tarvii on äiti ja tissit (pullo) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Repa:
Älä suunnittele mitään ekoille kuukausille vaan omistaudu vauvalle...ei tietty tarkota ettei missään liikkuis,mut siis mitään velvotteita ei kande ottaa.
Älä stressaa ekoina kk sitä et voinko tehdä niin tai näin ettei vauva totu "huonoille" tavoille,vaan mene sieltä mistä aita matalin ja kaikilla hyvä olla:) Moni asia kerkiää muuttumaan vauva-aikana ihan itsestäänkin ja useaan kertaan...

Ainoo mitä vauva todella tarvii on äiti ja tissit (pullo) :D

Ja isä?! Eikö vain? Mihis se isä aina unohdetaan. Pistää vihaksi tällaiset kommentit.

imetä yöllä makuultaa sängyssä, voit torkkua itekkin. mä aina nousin nojatuoliin ja olinkin aivan puolikuollut! jos joskus toinen tulee niin en tasan nouse istualtaan yöllä imettämään...

Ajele varulta "alakerran" karvat pois. :D Mä jouduin kiireelliseen sektioon ja et arvaakkaan miten kipeetä ottaa, kun yrittää repiä leikkaushaavan teippejä veks.

Pakastimeen valmiiksi ruuat parille ekalle viikolle. Mä olin ainakin ihan "huuruissa", enkä kyennyt tekee edes ruokaa, vaikka aikaa kyllä olis ollu.

Ja kolmanneks. Älä pelästy tunteitasi synnytyksen jälkeen! Luvassa voi olla itkua ja naurua, raivoa ja rakkautta...

Yhteistyössä