Antakaa nyt neuvoa, lennan 2.krt elämässäni ja nyt olisi vauva matkassa mukana!

• Viestiketjun aloittaja jännittää
  • Ensimmäinen viesti
jännittää
Lento kestäisi reilun tunnin, Suomen sisäinen lento olis kyseessä. Olen joskus pikkusena viimeks lentänyt, joten ennen kun varaan lentoja tm.niin kertokaa vinkkejä/neuvoja miten homma toimii vauvan kanssa, kyseessä 4 kk ikäinen vauva, imetän. Esim.pitääkö vauvan olla koko ajan sylissä, voiko koneeseen ottaa turvakaukaloa, saisinko vierstä paikan kaukalolle yms yms...

vieras
Ainakin ennen vauva matkusti sylissä. Jos halusi paikan, siitä piti maksaa. Vauva kiinnitetään omilla vöillä, mutta äidin syliin. Imetä koneen laskeutuessa, ei satu vauvan korviin. Vauvat ovat koneessa ihmeen hiljaisia.

vierailija
ma oon lentanyt 12 tuntia 6 viikkoisen kanssa.paljon helpompaa kuin esim puolitoistavuotisen joka ei pysy sylissa ja nuku...pienen kanssa samanlaista kuin olohuoneen sohvalla istuisi, paitsi turvavoissa.soita lentofirmaan ja kysy korista/paikasta niin tiedat miten heilla toimitaan

vierailija
ja kai sa nyt olohuoneessakin joskus tunnin vauvaa pidat sylissa? ja muuten jos sulla on kantoliina tai rintareppu niin siita on aivan alypaljon apua.itse en imettanyt nousuissa tai laskuissa ollenkaan kun vauva oli ihan hiljaa tai jatkoi unia.jos sun vauvalla on tutti niin sekin voi olla hyva.

kaisa
varaa kaikki tarvittava kätevästi lähelle, eli kunnon käsilaukku mihin mahtuu vauvan kamat, koska joudut kantamaan vauvaa ja laukkua ja jos on vielä jotain muutakin. Mä oon kerran saanu kaukalon koneeseen, mut toisaalta jos vauvaa ei pidä koko aikaa kentällä ootellessa siinä, niin sekin on sit yks ylimääräi nen kannettava... toisaalta helpottaa esim. omaa vessakäyntiä... mut sisäsillä lennoilla ei kai hirveen paljon etukäteen terminaaliin tarvi ees mennä....

eli mä aina syötin tai annoin tutin nousuissa ja laskuissa, ellei vauav nukkunut. Jos nukkuu, niin pyydät vaiikka tyynyn itselles käden alle, niin ei paina liikaa. Jos vauva hereillä niin kiva pomputtaa tai katsella ja ihmetellä vähän erilaisia maisemia.

vieras
Ainakaan blue1 lennoille en ole saanut ottaa turvakaukaloa matkustamoon, vaan olen sen pakannut rattaiden kanssa samaan pussiin ja ruumaan. Ja huom, blue1 veloittaa tuosta pussukasta 5?!

Kannattaa hommata kantoliina/rintareppu kentällä olon ajaksi, helpottaa kummasti turvatarkastusta ja liikkumista kentällä käsimatkatavaroiden kanssa ja odotteluja, etenkin jos paluulennolla joutuu bussikyydillä koneesta terminaaliin niin itsestä ainakin tuntuu turvallisemmalta kun lapsi tiukasti liinassa/repussa. (kaikki eivät päästä edes istumaan vaikka näkevät, että olet sylilapsen kanssa eikä näissä busseissa ole kuin muutamia istumapaikkoja)

Noin pienelle kannattaa varata vielä vaihtovaatteet koneeseen, niin saa vaihdettua puhtaat jos vaippa valskaa...

Koneessa lentoemot tai setät auttavat ensimäisenä vauvojen kanssa matkustavia ja muutenkin huolehtivat, että kaikki on hyvin :) Noin pieni tuskin tuntee paineiden vaihtelua korvissa, omani on aina nukkunut laskujen ajan, jolloin itsellä ainakin tuntuu paineet kovemmilta kuin noustessa.

Minusta inhottavin vaihe on se, kun pääset perille ja alat odottamaan matkatavaroita ja pientä et voi laskea minnekkään kun odottelet rattaita. Esim. Oulussa lentokentällä ei ole mahdollisuutta lennon ulkopuolisilla tulla vastaan matkatavarahalliin vaan joudut yksin selviytymään vauva sylissä tavaroiden nostelusta hihnalta. Ja suomalaisethan eivät auta, tai yhden laukun kanssa saattaa pyytäessä joku auttaa, mutta lopuista on selvittävä itse. Se vaunujen/ rattaiden purkaminen pussista vauva sylissä on aika haasteellista. Onneksi ULKOMAALAISET turistit ovat aina oma-alotteisesti jääneet auttamaan minua, kun suomalaiset eivät apuaan osaa pyytäessä saatikka pyytämättä antaa!

Yhteistyössä