Antakaa nyt anteeksi kirjoitusvirheet!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nyt en ymmärrä? Mitä ”töitä” nettifoorumille kirjoittaja tekee? Ja miksi yhdyssanamuotoja pitäisi muka etsimällä etsiä? Tavallisimmat yhdyssanavirheet tehdään ihan normaalien ja hyvin yleisesti käytössä olevien sanojen kanssa. Niiden hallintaa edellytetään jo ala-asteikäiseltä lapselta, ei niitä tarvitse etsiä ja tutkia jos peruskielioppi ja peruskoulutason äidinkielen kirjallisen ilmaisun taito on kohtuullisesti hallussa. Sinä tässä syyllistät ja puutut siihen, että aivan oikeutetusti huomautetaan virheistä ja ehkäistään kielen rappiota. Sinä yrität saada ihan tavallisen kirjallisen kommunikaation kuulostamaan joltain uskomattomia ponnisteluja vaativalta suoritukselta josta pitäisi antaa aplodit jos selviytyy edes auttavasti läpi. Normaalin aikuisen, jolla ei ole kirjallista ilmaisua vaikeuttavia motorisia tai psykologisia häiriöitä tulee suoriutua yhdyssanoista ja muusta perustason kirjallisesta ilmaisusta ilman räikeitä virheitä.
Sulla on jäänyt levy päälle. Ainoat agrumentit sulla on, että "kielen rappio" ja "tyhmä". Olen heittänyt vasta- argumentit molempiin väitteisiisi, mutta silti hoet samaa. Eli et lue toisten ajatuksia, sinä vain keskityt suoltamaan omiasi. Sekö on sitä järkevää tapaa käyttää kieltä? (Retorinen kysymys, et ole vastannut aiemminkaan).

Sanon, että aika hyvä suoritus mummolta syöstä suomen kieli rappioon kirjoittelemalla kaksplussalla väärin. Jos se onnistuu, niin ihan oikeutetusti.
Halusit tai et, niin ihmisiä on erilaisia, eikä niitä tarvitte sinun muottiin kääntää pakosta.

Kärsi! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Kirjoitusvirheiden puolustelijat/vähättelijät haloo. Täällä on kylläkin monta eri kirjoittajaa joita ne ärsyttävät.

Minä olen yksi niistä, mutta kiitin mummoa tänään uudesta avauksestaan, joka oli moitteettomasti kirjoitettu :)
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mä en tarkoita nyt ketään palstalaista enkä jaksa usein huomautella, mutta onhan se huolimattomasti kirjoittaminen vähän joko laiskaa tai sit muista välittämätöntä touhua.

Aina puolustaudutaan että semmoisilla on ennakoiva tekstinsyöttö.
Öööö sen voi pistää pois. Ja jos on pakko sekunnin murto-osan kiireessä kirjottaa, niin sit on palsta liian tärkeä.

Ei useimmilla tilanteet ole mahdottoman hektisiä "roikun toisella kädellä helikopterista, mutta laitan samalla toisella kädellä tän viestin Plussalle".
 
vierailija
Mä en tarkoita nyt ketään palstalaista enkä jaksa usein huomautella, mutta onhan se huolimattomasti kirjoittaminen vähän joko laiskaa tai sit muista välittämätöntä touhua.

Aina puolustaudutaan että semmoisilla on ennakoiva tekstinsyöttö.
Öööö sen voi pistää pois. Ja jos on pakko sekunnin murto-osan kiireessä kirjottaa, niin sit on palsta liian tärkeä.

Ei useimmilla tilanteet ole mahdottoman hektisiä "roikun toisella kädellä helikopterista, mutta laitan samalla toisella kädellä tän viestin Plussalle".
Laiskaa tai muista välittämätöntä..?
Eiköhän täällä 90% kirjoittajista ole niitä, jotka ei edes lue toisten viestejä, vaan ainoastaan hokee omaa agendaansa ihan mistä aiheesta tahansa. Huomaavaista olisi yrittää ymmärtää toista, eikä olla kokoajan haukkumassa kaikista maailman aiheista, mielipiteistä yms. "tyhmäksi" tai "idiootiksi", "silakoiksi", "rasseiksi"... ja miksi täällä nyt ihmisiä haukutaankin.
On myös muista välittämätöntä huomautella kirjoitusvirheistä ketjuissa, jotka on aloitettu muuta aihetta varten ja keskusteluun heitellään, tyhmä, kirjoita edes oikein -kommentteja.

Ja tää on keskustelupalsta, ei tänne ole mitään äidinkielenmaisteripapereiden vaatimuksia... Tää on kaikille julkinen palsta ja tänne pitäis voida muuten kirjoittaa vaikka kuusivuotiaat. Mut ei, luu kurkkuun "aikusilta" saman tien.
Eikä kellään pitäis olla myöskään mitään sanomista siihen, kirjoitteleeko käsi kiinni helikopterin jalassa (hauska vertaus!) vai millä tavalla.

Voi tietenkin olla, että olen väärässä. Ehkä tää on enemmän mielipidepalsta, tyrkytyspalsta ja haukkumispalsta. Voi olla, että nykyinen keskustelukulttuuri on muuttunut niin, että olen jäänyt ajasta jälkeen.
 
Alkeellista tasoa olevat kirjoitusvirheet kuten yhdyssanavirheet kertovat kirjoittajasta yleensä todella paljon. Ennakoivan tekstinsyötön saa pois päältä tai sen tekemät virheet saa korjattua, siihen on aivan turha vedota. Jos on niin laiska, ettei viitsi lukea kirjoittamaansa tekstiä ennen sen lähettämistä tai niin tyhmä, ettei näe omia virheitään, niin ei kannata ihmetellä ja pöyristyä, jos joku muu niihin virheisiin puuttuu. Kielemme on selkeästi rapistumassa ja tämänkaltaiset aloitukset, joissa sille haetaan oikeutusta ovat huolestuttavia.
Peesi. Nuoriso ei osaa kirjoittaa kohta kirjakieltä.

Mua ärsyttää semmoinen lällyily "ei saa puuttua mihinkään löysäilyyn koska me kaikkihan rakastamme toisiamme ja pääasia että kaikilla on kivaa ja rentoa ja maataan kaikki yhdessä kasassa."

Tuloksena hyväntuulista ja leppoisaa, mutta jäätävän paljon tyhmentynyttä hälläväliä-porukkaa.

"Nää collegehousut näissä kesähäissä on niiiiin mukavat".
"Pääasia että mun tytär kohtelee muita ihmisiä hyvin, vaikka yläasteen numerot sillä on vitosen tasoa."
 
vierailija
Peesi. Nuoriso ei osaa kirjoittaa kohta kirjakieltä.

Mua ärsyttää semmoinen lällyily "ei saa puuttua mihinkään löysäilyyn koska me kaikkihan rakastamme toisiamme ja pääasia että kaikilla on kivaa ja rentoa ja maataan kaikki yhdessä kasassa."

Tuloksena hyväntuulista ja leppoisaa, mutta jäätävän paljon tyhmentynyttä hälläväliä-porukkaa.

"Nää collegehousut näissä kesähäissä on niiiiin mukavat".
"Pääasia että mun tytär kohtelee muita ihmisiä hyvin, vaikka yläasteen numerot sillä on vitosen tasoa."
Ehkä se voisi auttaa, jos kirjoittaisit kirjakieltä itse? Mitä sano. Jos vaatii toisilta jotain, niin eikö se pitäisi sitten itse näyttää mallia?

Mitä hyötyä on oikeinkirjoituksesta, jos sitä käytetään toisten haukkumiseen? Mitä hyötyä on "korkeasta" älykkyydestä, jos sillä tehdään pahaa? Että rakensin atomipommin, mutta ainakin kirjoitin ohjeet täydellisesti, heippa vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Algoma
Laiskaa tai muista välittämätöntä..?
Eiköhän täällä 90% kirjoittajista ole niitä, jotka ei edes lue toisten viestejä, vaan ainoastaan hokee omaa agendaansa ihan mistä aiheesta tahansa. Huomaavaista olisi yrittää ymmärtää toista, eikä olla kokoajan haukkumassa kaikista maailman aiheista, mielipiteistä yms. "tyhmäksi" tai "idiootiksi", "silakoiksi", "rasseiksi"... ja miksi täällä nyt ihmisiä haukutaankin.
On myös muista välittämätöntä huomautella kirjoitusvirheistä ketjuissa, jotka on aloitettu muuta aihetta varten ja keskusteluun heitellään, tyhmä, kirjoita edes oikein -kommentteja.

Ja tää on keskustelupalsta, ei tänne ole mitään äidinkielenmaisteripapereiden vaatimuksia... Tää on kaikille julkinen palsta ja tänne pitäis voida muuten kirjoittaa vaikka kuusivuotiaat. Mut ei, luu kurkkuun "aikusilta" saman tien.
Eikä kellään pitäis olla myöskään mitään sanomista siihen, kirjoitteleeko käsi kiinni helikopterin jalassa (hauska vertaus!) vai millä tavalla.

Voi tietenkin olla, että olen väärässä. Ehkä tää on enemmän mielipidepalsta, tyrkytyspalsta ja haukkumispalsta. Voi olla, että nykyinen keskustelukulttuuri on muuttunut niin, että olen jäänyt ajasta jälkeen.
Höpö höpö. Mistään äikän maisteripapereista ei ole kyse, vaan tavallisesta suomen kielen osaamisesta.

Suomi on yksi maailman hienoimpia ja vaikeimpia kieliä. Mä uskon, että sen vaaliminen pitää myös älykkyyttä yllä, sen sijaan että tekstit ovat aina tasoa

"MP mun uus fleda? XD"
"Jussi ei onneksi enään parkkeeraa kuorma autoaan meidän alueelle."
 
Ehkä se voisi auttaa, jos kirjoittaisit kirjakieltä itse? Mitä sano. Jos vaatii toisilta jotain, niin eikö se pitäisi sitten itse näyttää mallia?

Mitä hyötyä on oikeinkirjoituksesta, jos sitä käytetään toisten haukkumiseen? Mitä hyötyä on "korkeasta" älykkyydestä, jos sillä tehdään pahaa? Että rakensin atomipommin, mutta ainakin kirjoitin ohjeet täydellisesti, heippa vaan.
Tyhmää toimintaa saakin välillä haukkua.

Siis: on tärkeää, että ihmisillä säilyy sopu ja maailmanrauha jne.
Mutta asioita ei passaa myöskään unohtaa, asioiden menemisestä oikein pitää myös huolehtia.

Jos ajatellaan janaa "asiat vs.ihmiset" ja jonka varrelle pitäisi laittaa nykymeno, niin nykyään huolehditaan vain, että ihmisillä menee hyvin, eli ollaan 90 %:sesti janan ihmis-päässä.
Joku asperger (ne on ihan symppiksiä) pistäisi osoittimen asia-päähän.

On monia esimerkkejä, joissa asiat on alkaneet kärsiä, kun kukaan ei kyseenalaista kenenkään toimintaa.
Lopulta ihmiskunta on eläinkuntaan verrattavissa oleva apinalauma, joka rapsuttaa toisiaan.
 
vierailija
Höpö höpö. Mistään äikän maisteripapereista ei ole kyse, vaan tavallisesta suomen kielen osaamisesta.

Suomi on yksi maailman hienoimpia ja vaikeimpia kieliä. Mä uskon, että sen vaaliminen pitää myös älykkyyttä yllä, sen sijaan että tekstit ovat aina tasoa

"MP mun uus fleda? XD"
"Jussi ei onneksi enään parkkeeraa kuorma autoaan meidän alueelle."
Tarviiko sitä sitten jokaisen vaalia keskustelupalstoilla, koska sinä koet kielen tärkeäksi? Eikö huonolla äidinkielellä saa tuoda omia ajatuksiaan julki? 90% suomalaisista joutuisi sulkemaan näppäimistönsä..

Ja mitä sinä vaalit sillä, että kirjoitat murteilla ja väärin?
...Tasoa jälkeen tulee muuten kaksoispiste.
 
Toi on chatin puhekieltä. Nopeampi kirjoittaa. Ei oo väliä oikeinkirjoituksella. Mä en kirjoita näin opiskellessa. Mutta täällä sillä ei ole väliä. Riittää kun ymmärtää mitä sanotaan.
Juu, mä uskon että sä osaat tarvittaessa kirjoittaa oikein, ja mäkin kirjoitan täällä puhekieltä.

Mutta nuorissa, koulutetuissakin työkavereissanikin on jo paljon niitä, jotka asiatekstiä kirjoittaessaan suoltaa ihan uskomattomia kirjoitusvirheitä.
 
Tällaisella keskustelupalstalla ei ole niin väliä, jos kirjoittaa yhdyssana- tai muita virheitä. Tai puhekieltä. Sitten on eri asia, kun kirjoitetaan vaikkapa työelämässä tai opiskeltaessa virallisia dokumentteja tai esseitä.
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k. ja Elena777
vierailija
Tyhmää toimintaa saakin välillä haukkua.

Siis: on tärkeää, että ihmisillä säilyy sopu ja maailmanrauha jne.
Mutta asioita ei passaa myöskään unohtaa, asioiden menemisestä oikein pitää myös huolehtia.

Jos ajatellaan janaa "asiat vs.ihmiset" ja jonka varrelle pitäisi laittaa nykymeno, niin nykyään huolehditaan vain, että ihmisillä menee hyvin, eli ollaan 90 %:sesti janan ihmis-päässä.
Joku asperger (ne on ihan symppiksiä) pistäisi osoittimen asia-päähän.

On monia esimerkkejä, joissa asiat on alkaneet kärsiä, kun kukaan ei kyseenalaista kenenkään toimintaa.
Lopulta ihmiskunta on eläinkuntaan verrattavissa oleva apinalauma, joka rapsuttaa toisiaan.
Kumpi sitten on tyhmää, kirjoitusvirheistä haukkuminen vai niiden hyväksyminen?
Tuleeko ihmisistä apinoita, jos he eivät kirjoita oikein? Tästä on mielestäni turha hakea porttiteoriaa siihen, että koko ihmiskunta rapistuisi, jos osa ei kirjoita oikein. Kieli on muuttunut ja tulee muuttumaan, me emme kirjoita smalla tavalla, kuin sata vuotta takaperin, emme ole yhtään lähempänä apinoita kuin silloinkaan.

Ja tässähän kyseenalasitetaan: niitä, jotka haukkuvat toisia.
Jumala laittoi ihmiset jo kerran torniin, jotta kielet hajoaisivat, jotta he eläisivät vähän sopuisammin. Pitäisiköhän se tehdä vielä pari kertaa.
 
Mielestäni ei ole asiallista takertua kielioppivirheisiin tai keskittyä siihen miten joku jollain keskustelupalstalla kirjoittaa, mutta jos haluaa olla kielioppipoliisina netissä niin ensiks pitää huolehtia siitä, että omat virkkeet ja lauseet on oikein.
Sitä paitsi me emme tiedä syitä virheille, ei kaikki laiskoja ole vaan monesti taustalla voi olla lukihäiriö tai se, ettei suomi ole ensimmäinen äidinkieli.
 
vierailija-aaarrrgghhh
Tällaisella keskustelupalstalla ei ole niin väliä, jos kirjoittaa yhdyssana- tai muita virheitä. Tai puhekieltä. Sitten on eri asia, kun kirjoitetaan vaikkapa työelämässä tai opiskeltaessa virallisia dokumentteja tai esseitä.
Siis nämä esimerkit ovat ärsyttävyydessään huippuluokkaa, ja kertovat valitettavasti kirjoittajasta jotain. Vai ovatko sinusta ihan normaaleja???

kauppa kassi
sieni kori
tuuli puku
soutu vene
purje vene
kura haalarit
villa takki
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä