Antaisitko isovanhempien vielä lapsesi lestadiolaisten tilaisuuksiin

  • Viestiketjun aloittaja Mimmi36
  • Ensimmäinen viesti
Mimmi36
Mielipiteenne?!
Antaisitteko uskovaisten isovanhempien viedä lapsianne vanhoillislestadiolaisten uskonnollisiin tilaisuuksiin?
Lapseni isovanhemmat (mieheni vanhemmat siis) ovat lestadiolaisia ja nyt kun kaksi isompaa lasta on jo 3,5 ja 4,5-vuotiaat, he haluaisivat viedä heitä yhteisönsä järjestämiin hartaus- ym. tilaisuuksiin. Meillä on ihan iokoo välit eikä sinänsä ristiriitoja, mutta vähän mietityttää päästää lasta sinne.

Mieheni ei ole enää lestadioalinen ja se mitä hän on kertonut omista vaikeuksistaan päästä liikkeen "pauloista" saa minut epäröimään.

Miten tekisitte minun tilanteessani? Välit isovanhempiin ovat siis aivan hyvät, ovat mukavia ihmisiä.
 
"vieras"
No, en todellakaan päästäisi niiden pedofiilien kynsiin... Ja koska käännyttäminenhän isovanhemmilla on selkeästi meilessä, niin ei, ei ja ei. Isovanhemmuus erikseen ja uskonnollisuus erikseen. Sitten, kun lapset on aikuisia tai tarpeeksi vanhoja ITSE päättämään uskonnollisen suuntautumisensa tai suuntautumattomuutensa, niin sitten eri asia, jos ITSE haluavat mennä.
 
En, en ja en.

Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa ja kantani oli ei. Ehdoton ei.

Lapsia ei tarvitse alkaa aivopesemään, pohtikoot uskonasioita siinä kohtaa, kun niistä jotakin kykenevät ymmärtämäänkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
näin
[QUOTE="vieras";28393703]No, en todellakaan päästäisi niiden pedofiilien kynsiin... Ja koska käännyttäminenhän isovanhemmilla on selkeästi meilessä, niin ei, ei ja ei. Isovanhemmuus erikseen ja uskonnollisuus erikseen. Sitten, kun lapset on aikuisia tai tarpeeksi vanhoja ITSE päättämään uskonnollisen suuntautumisensa tai suuntautumattomuutensa, niin sitten eri asia, jos ITSE haluavat mennä.[/QUOTE] Yleistäminen taas jollain huipussaan. Mutta en päästäisi. En tosin muidenkaan uskonnollisiin tilaisuuksiin.

Tarpeeksi vanhana saisivat itse valita tiensä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28393720:
Yleistäminen taas jollain huipussaan. Mutta en päästäisi. En tosin muidenkaan uskonnollisiin tilaisuuksiin.

Tarpeeksi vanhana saisivat itse valita tiensä.
No, eiköhän tuosta "pedofiilien paratiisista", jota myös uskonnolliseksi yhteisöksi kutsutaan, ole tullut nyt niin paljon joka tuutista esimerkkitapauksia, että voi jo melkein yleistää?
 
"vieras"
Kaksipiippuinen juttu. Erittänkin. Kiva, jos löytyy yhteistä tekemistä, mutta lestadiolaiset tuntien tiedän, että ainoa motiivi viedä lapset tilaisuuksiin, on juurruttaa heitä sinne.

Taistelin itseni sieltä irti, menetin ihmisyyteni, en ollut mitään. Olin pelkkä paska, joka tekee kaiken väärin. Lestadiolaisilla mikään ei mene uskon ohi. Ei mikään. Ei edes lapset. Kaikki katsotaan uskon läpi, ihan kaikki. Usko on se, joka määrittää, ei muu.

En antais. Mutta olenkin vanhoillislestadiolaisen kasvatuksen saanut. Meillä on kolme lasta, enkä heitä sinne haluais. Suviseurat yms... Ehdoton ei.
 
jiihaaa
En päästäisi.
Mua ketuttaa jo se, että meidän lapset on kastettu vain siksi, että appivanhemmat ovat syvästi uskossa. Miehen kanssa molemmat ateisteja, mutta mies ei halunnut erota kirkosta ennen kuin lapset oli kastettu. Olisi ollut niin iso juttu isovanhemmille. Pitää toivoa muuten, että mun äijä pysyy hengissä. Eli etten joudu selittämään isovanhemmille miksei hautajaisia voi pitää kirkossa...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28393843]Entä antaisitteko mennä muiden seurakuntien tilaisuuksiin? Miksi antaisitte?[/QUOTE]

En päästäisi sinnekään... Saa päätää sit isompana mihin uskoo jos mihinkään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28393853]En päästäisi sinnekään... Saa päätää sit isompana mihin uskoo jos mihinkään.[/QUOTE]Eli kirkkoon ei saa mennä edes päiväkodin/koulun kanssa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28393853]En päästäisi sinnekään... Saa päätää sit isompana mihin uskoo jos mihinkään.[/QUOTE]

No joo olin ehkä liian jyrkkä nyt, on vanhempi ollut päiväkodin kanssa "joulukirkossa" (oli joku näytelmä )
 
En päästäis.

Mun lapselle ei uskotella sen päätyvän helvettiin jos se ei oo tietynlainen. Ei mulla oo sinänsä mitään uskonnollisuutta vastaan, oman uskon tuputtamista muille sitä vastaan on. Varsinkin jos kyseessä on lapsi, jolla ei ole vielä kykyä kriittiseen ajatteluun.
 
"vieras"
Ehdottomasti ei. Koulun puolesta taas voivat käydä missä tahansa, koska koulu ei yritä käännyttää lapsia, vaan opettaa ja jakaa tietoa.

Kirkkoon saa toki mennä, koska olemme luterilaisia.
 

Yhteistyössä