Antaako korviketta vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mya

Vieras
Hei, tässä lyhyehkösti kertomus tilanteestani, johon kaipaisin mielipiteitä ja vinkkejä kuinka toimia.

Sain tammikuun alussa pojan. Synnyts oli sektio. Poika oli 50cm ja 3070g. Kaikki meni hyvin ja pääsin aloittamaan imetyksen synnytyksestä toisen päivän iltana, kun kivut hellittävät. Maito nousi heti rintoihin ja sitä oli sairaalan henkilökunnan mukaan riittävästi, koska painon fysiologisesta notkahduksesta (alhaisimmillaan paino oli 2830g) huolimatta se oli lähtenyt uudestaan nousuun neljäntenä päivänä synnytyksestä, jolloin kotiuduin.

Maitoa minulla tuli yli tarpeidenkin. Poika tuntui heti alusta lähtien nopealta imijältä, imetyskerta ei ole koskaan kestänyt 15-20 minuuttia kauempaa, yleensä 5-10 minuuttia. Itseäni epäilytti alussa maidon riittävyys, mutta punnitukset neuvolassa kumosivat epäilyni. Viikko synnytyksestä paino oli noussut 2950:een, kahden viikon ikäisenä 3270g, 1kk iässä 4150g, 2kk iässä 4,8 kg. Kolmen kuukauden iässä paino oli 5350. Vauva sairasti rajun flunssan ja sai myös antibioottikuurin. Sairaana syöminen oli huonompaa, niinpä 4kk iässä paino oli noussut vain 5750:een. Tämän jälkeen paino on noussut hitaanlaisesti vaikka maitoa minulla riittää yli tarpeidenkin. Olen monesti joutunut pumppailemaan, jotta pingotus rinnoista häviäisi. Maitoa on aina tullut ihan suihkuamalla. Toisesta rinnasta vuolaammin kuin toisesta.

Nyt tasan puolivuotiaana pojan paino on 6750g. Viimeisen viikon ajan poika on syönyt huonosti ja syy siihen on todennäköisesti puhkeamaisillaan olevat ylä etuhampaat. Alas on jo puhjenut 5kk iässä. Lääkäri epäili maitoni riittävyyttä ja suositteli antamaan korviketta imetyksen lisäksi. Olen itse hämilläni, koska olen melko varma, että minulla on maitoa riittävästi. Haluan, että vauva kasvaa parhaalla mahdollisella tavalla, mutta olen ihan hakoteillä nyt, että annanko tuota korvikelisää vai en?! 5-kuusesta lähtien yksi päivän aterioista on ollut kiinteä ja nyt 6 kk täytettyään mukaan tulee toinen kiinteä ateria.

Miten minun kannattaisi toimia? Mainittakoon vielä, että pituutta nyt 6kk iässä on 67cm. Me vanhemmatkaan emme ole mitään jättiläisiä, itse olen 155 pitkä ja 46 kg, lapsen isä on 176cm 74 kg.

Olisin todella kiitollinen avusta tässä epätietoisuuden viidakossa.

Minä en antaisi. Jos maitoa on jo puoli vuotta riittänyt sitä todennäköisesti riittää edelleen. Kasvissoseeseen voisit lisätä öljyä, siinä kun on muuten kaloreita vähemmän kuin maidossa.

"Kansainvälisen imetystukijärjestö La Leche Leaguen julkaiseman The breastfeeding answer bookin mukaan 3-4 kuukauteen saakka vauvan painon tulisi nousta vähintään 170g viikossa.Painonlisäys lasketaan vauvan alimmasta syntymänjälkeisestä painosta,ei syntymäpainosta.
Jos painoa kertyy vähemmän on imetystä syytä tehostaa tai antaa vauvalle lisämaitoa.3-4kuukauden ikäisenä vauvan painon nousu hidastuu,mutta vielä 4-6 kuukauden iässä vauvan tulisi kasvaa noin 113-142gJan riordanin imetyskonsulteille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitetun opaskirjan Breastfeeding and Human lactation mukaan ehdoton minimimäärä vauvan painonnousulle on 20g päivässä kolmen ensimmäisen kuukauden aikana."

Tuonkin lähteen mukaan vauvasi paino on noussut tarpeeksi, noin 500 grammaa kuussa viimeisen kahden kuukauden aikana eli noin 125 g viikossa. Toivottavasti tästä vastauksesta on sinulle apua!

Poikani painoi syntyessään 4300 ja maitoa olisi ollut vaikka muille jakaa mutta... Poika ei halunnut syödä rintaa vaan yökkäsi aina kun tissi laitettiin suuhun ja olisi pitänyt imeä. Rintaa annoin mutta koska poika ei sitä kunnolla syönyt siirryin tuttipulloon ja vastikkeeseen. Nyt poika 25 vuotias ja 196 cm ja painaa 109 kg.

Kiitos teille vastanneille. En ole vielä antanut korviketta. Tuntuisi niin nurinkuriselta kääntyä korvikkeen puoleen, kun omasta takaakin tuota on niin paljon! Väkisin en syötä, minkäs sille voi, jos toinen on pieniruokainen.

Yhteistyössä