Antaako joku kuljettaa lastaan ilman turvaistuinta?

En anna! En vaikka mikä olisi ja on tullut tilanteita vastaan mm. isovanhempien kanssa, että "eikö nyt voitaisi edes tuossa lähikaupassa käväistä autolla ilman istuimia" tms, mutta en anna ja piste!!!

Vieläkin kylmii kun kerran tässä noin vuosi sitten ajoimme Oulusta Tampereelle ja vasta perillä huomasin, että vauva oli kyllä kaukalossa turvavöillä kiinni, mutta kaukaloa ei oltu kiinnitetty auton vöihin. Hirveää, jos tuolla matkalla oliskin tullut kolari, olisi takuulla ainakin vauva kuollut ja ehkä ympäriinsä lentelevä kaukalo olisi tappanut muitakin matkustajia. Säikäytti kyllä niin perusteellisesti, että en kyllä ihan vähän vaivan vuoksi enää ala leikkimään lasteni hengellä, jos vaan niitä suojellakseni pystyn mitään tekemään.

Tosin olen kyllä hommannut sellaiset turvaistuimet, että ne on helppo heittää autosta toiseen, jos sellainen tilanne tulee, että esim. isovanhemmat lähtevät lasten kanssa jonnekin!

harmaalehmu
Mä oon antanu miehen viedä poikaa raksalle ilman istuinta. Kaikesta ei vaan jaksa olla kovana, mies on paljon lepsumpi tämmöisissä jutuissa. Mutta joskus minä en jaksa selviytyä kakesta kotona. Itse en vie enkä anna kenenkään muun kuin miehen viedä.

Kivittäkää....

Meillä kanssa on hyvin napakka linja turvaistuimiin. Niitä käytetään, sitä varten ne on ostettu. Ei lapset purnaa niistä, joskus joku saattaa kokeilla, vaikka tietää sen turhaksi. Isä ja äiti ovat molemmat samoilla linjoilla. Isovanhemmat eivät varmaan noita nuorempia edes ymmärtäisi ottaa kyytiin ilman istuimia :)

Myös hoitolasteni vanhemmille esitän aina syksyllä toiveen turvaistuimista ja hyvin on toiminut, vaikka alussa saattavat kuljettaa lapsia ihan irrallaan autossa. Samoin jos kuljetan hoitolapsia meidän autolla, turvaistuimet ovat käytössä.

Meillä nämä yli 140 cm pojat istuvat ilman turvaiustuimia tai -korokkeita, mutta kyllä nyt tokalle menevät sisko joutuu korokkeelle, muuten turvavyö nousee liian korkealle kaulalla. Pienemmät ilman muuta turvaistuimissa.

Istuin turvaa
Ihanaa lukea miten fiksuja vanhempia olette. :heart:
Olen itse kanssa sitä mieltä, että lapseni ei istu metriäkään autossa ilman turvaistuinta. Tästä pidän kiinni, oli tilanne mikä tahansa.

Mietityttää vain tuo uusi toukokuussa voimaan tullut laki, jonka eräs vastaaja toi esille - mites nyt sitten esim. päivähoidon retkien käy? Rehellisesti sanottuna minulle on täysin yhdentekevää, jos retket vähenesivät tai vaikka kokonaankin loppuisivat, mutta näin ei varmaan tule käymään, mutta koskeeko laki tosiaan esim. tilatakseja, jotka juuri useimmiten esim. perhepäivähoitolapsia retkille kuljettaa? Olisin kiinnostunut kuulemaan, jos joku sattuu asiasta jotain lisää tietämään. Linja-autoja kun se ei ainakaan koske.

Jatkokysymyksenä samasta aiheesta, kun nuo päivähoidon retket nyt tulivat esille, haluaisin kysyä, miten suhtauduttu juuri esim. taksikyytiä tai hoitajan omaa autoa vaativiin retkiin? Lähteekö lapsenne retkelle vai onko pois hoidosta retkipäivänä?

Yhteistyössä