Anoppi tunkee ruokaa meille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hantsula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hantsula

Vieras
Melkein joka kerta kun nähdään anoppi tunkee meille ruokia mukaan.
Mauttomia ja mielestäni valmiiksi vanhoja. Esim. perjantaina "saimme" jauhelihapihvejä, oli kuulemma maanantaina tehty että hyvin voi vielä muutaman päivän syödä. Yäk. Ne haisikin vähän kalalle.

Mitenhän saisi nätisti sanottua anopille että emme tarvitse ruokalahjoituksia. Vai pitääkö kiltisti ottaa vastaan ja kipata kotona suoraan roskikseen? Kiitellä jälkeenpäin että olipas tosi hyvää?

En oikein tiedä mitä tohon sanoisi, en oikein edes halua syödä vieraiden tiesmilloin valmistamia ruokia, jotka ovat mauttomia. Tykkäämme mieheni kanssa kokata ihan itse, syömme samaa ruokaa max. 2 pv kerrallaan, sitten jos jotain jää yli niin lentää kyllä pois.

Omalla äidilläni ja mummollani myös vähän huonot tavat ruoan säilytyksen kanssa. Esim. joku kastike saattaa jäädä hellalle yön yli, sitten tarjotaan sellaista pilaantunutta kirpeän makuista ruokaa, hyi v**u!

Hyi, se on kieltämättä kinkkinen tilanne milloin vaan joutuu kieltäytymään noista hellan takalevyllä "jäähdytellyistä" ruoista.. Mä kehtaan sanoa sellaisesta suoraan vaan omille vanhemmille, en anopille, anoppilassa se on miehen asia kertoa sama ääneen - ehkä siinä ratkaisu teillekin? Onneksi meillä mies on ihan samaa mieltä noista miten sattuu säilytetyistä ja tehdyistä ruoista, ei tartte väkisin tunkea sanoja toisen suuhun.

Joka tapauksessa vanhemmat ottaa kriittisen palautteen ihan eri lailla omilta lapsilta kuin "vierailta", turha pahoittaa hyvää tarkoittavan mieltä jos vaan mies saisi suinkin suunsa auki asiasta?

(Poikkeustapauksissa on kyllä tullut itsekin vaan heitettyä ruokaa roskiin, mutta aika kamalalta tuntuisi tehdä sitä säännöllisesti).

Omalle äidilleni olenkin saanut sanottua että ei kiitos. Suuttui ja meni välit poikki pariksi viikoksi :D

Mummolle olen koittanut sanoa etten halua häneltä ruokaa, ei mene jakeluun, aina se sama pakastelokeron tyhjennys kun käyn. Siis sellaisen pienen jääkaapin yläosassa olevan lokeron jossa ruoat ei tosiaan säily kuukausitolkulla.

Anopille en kyllä kehtaa mitenkään sanoa. Varsinkaan sen jälkeen kun näin mikä show tuli oman äidin kanssa samaisesta asiasta.
Ne anopin tuomat ruoat ei ole kotona tehtyjä vaan työpaikaltansa työmaaruokalasta. Pikku purnukoissa viikon ruokalista. Ei miehenikään niitä halua syödä. Ärsyttää vaan ensin raijata niitä kotiin ja sen jälkeen kipata roskikseen. Ja kun tosiaan tykkäämme tehdä itse ruokaa. Monipuolista ja terveellistä. Emme edes syö mitään vehnäjauhohöttöjä. Ruokarahasta meillä ei ole pulaa, päinvastoin, jatkuvasti anoppi pumppaamassa meiltä rahaa lainaksi...

Munkin anoppi on tunkemassa milloin mitäkin muroja, pussikeittoja yms. lidlin epämääräisiä sörsseleitä "kun ei heillä tule syötyä". Päiväykset on yleensä edellis vuotisia. Kerran käskin miehen soittaa anopille ja sanoa, että ei mekään vanhoja ruokia syödä. Sen jälkeen on ollut lahjoitukset huomattavasti vähäisempiä ja otetaan ne vastaan ja nakataan kotona roskiin jos ei syödä.

tuntuu että näitä "hyvää hyvyyttään laupiaita hyväntekijöitä" riittää jokaiselle yksi ellei kahtakin. Meille tungetaan kans nimittäin päiväyksen ohittaneita elintarvikkeita "olleet pakastimessa", mutta totuus paljastuu kun ne on sulatettu. suututtaa itseänikin tämä asia, että pilaantuneita leipiä (homepilkkuja täynnä) tungetaan meille muovikassillinen, josta edes 1 kelpaa jotenkin syötäväksi. Sama asia makkaroissa. Makkarapaketin avaa, haju on mitä oksettavin. Ja nämä makkarat vain siksi, koska tämä hyväntekijä on itse laihduttaja eikä syö makkaraa, ja hän tyhjentelee pakastintaan pahan päivän varalle ostetuista makkaroista. Olen alkanut kieltäytymään näistä makkarapaketeista sillä verukkeella, etten enää syö makkaraa.
Vehnäjauhojen kohdalla sama juttu.

Yhteistyössä