V
"vieras"
Vieras
En valita. Hän on peruskohtelias ja asiallinen, eikä minulla ole hänestä pahaa sanaa sanottavana. Tuntuu kuitenkin hupsulta, että 14 vuoden liiton jälkeen en edelleenkään tunne lainkaan tuota anoppia, joka asuu alle 10km päässä. Tavataan muutaman kerran vuodessa (jouluna, ehkä äitienpäivänä, kerran pari muuten) ja silloin puhutaan lähinnä kahvipöydän antimista, "on töitä riittäny?" ja "lapsi kasvaa". Toki tämä ei koskaan ole vain toisen osapuolen vastuulla, voisinhan itse olla aktiivisempi ja kysellä (leskeksi jääneen ja eläkkeellä olevan) anoppini seuraelämästä, harrastuksista, arjen vietosta, mutta kun minut teini-ikäisenä anopille ekan kerran esiteltiin niin en ollut se sukulaiskahvipöydässä keskustelua johtava henkilö
Ylipäätään tuolla keskustelu oli niin pinnallista ja vähäistä verrattuna tottumaani, että asetuin hämilläni sivustaseuraajan rooliin. Vuosien jälkeen tuntuisi oudolta heittäytyä "uteliaammaksi", vaikka lapsesta olenkin yrittänyt kehittää jotain edes vähän henkilökohtaisempaa jutunjuurta kuin keskustelut säästä.
Outoa tässä on ehkä se, että miehenikään ei tunne häntä. Kun pähkäillään joululahjoja, emme tiedä lukeeko hän kirjoja, tekeekö käsitöitä, ulkoileeko pakkasella, käyttääkö tai arvostaako kosmetiikkaa (esim. voiteita). Onko tällaiset äiti-poika tai anoppi-miniä -suhteen kovinkin tavallisia? En siis väitä, että tässä mitään vikaa olisi, tämä vain on kovin erilaista kuin mihin olen omassa suvussa tottunut.
Outoa tässä on ehkä se, että miehenikään ei tunne häntä. Kun pähkäillään joululahjoja, emme tiedä lukeeko hän kirjoja, tekeekö käsitöitä, ulkoileeko pakkasella, käyttääkö tai arvostaako kosmetiikkaa (esim. voiteita). Onko tällaiset äiti-poika tai anoppi-miniä -suhteen kovinkin tavallisia? En siis väitä, että tässä mitään vikaa olisi, tämä vain on kovin erilaista kuin mihin olen omassa suvussa tottunut.