Anoppi, kalja ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anoppiahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anoppiahdistus

Vieras
Miten te suhtautuisitte sellaiseen tilanteeseen, että kun menette anoppilaan, niin anoppi on joko laskuhumalassa tai sitten juo siinä samalla kaljaa tupakalla käydessään? Mukana on vauva, joka on vajaa 6 kuukautta ja tottakai anoppi haluaa halia ja helliä pientä.

Olenko mä jotenkin ahdasmielinen, kun mua suoraan sanoen v****taa se, että anoppi on humalassa? Että musta lapsen kanssa ei tarvi olla kännissä ja sillä siisti? Varsinkaan siis noin pienen lapsen, sittenhän on eri juttu kun lapsi on niin iso että sanoo oman mielipiteensä asiasta.

Mies on tässä nyt kahden tulen välissä, ja just eilen sanoi mulle, kun anoppilasta kotiin tultiin, että "no eihän se nyt niin kauheassa kännissä ollut". No okei, ei se nyt ihan naamat ollut, mutta ei todellakaan selväkään.

Me käydään siellä pari kertaa viikossa, lähes aina iltaisin, ja ehkä vauvan syntymän jälkeen pari kuukautta jaksoi olla meidän vierailujen ajan selvä. Sitten taas sama meininki. En edes muista koska ois viimeksi ollut selvinpäin meidän mennessä sinne.

Kun tästä asiasta alan hänelle puhumaan, niin saan kyllä niin kamalan valituksen ettei ennen ole nähty, mutta musta tuo on inhottavaa. Saiskohan keltään tsemppiä...?
Mies kun ei taida uskaltaa avata suutaan tässä asiassa, eikä appiukkokaan. Jos tästä oikein sota syttyy, niin en tiedä mitä esimerkiksi appiukko on mieltä asiasta. Voipi olla ettei mun tarvi enää sinne mennäkään...

Mutta summa summarum: mitä itse funtsisit, jos anoppi olisi kännissä ja haluaisi kuitenkin olla vauvan kanssa?

No kyllä mä joskus käyn äitini luona vaikka tiedän et suurella todennäköisyydellä se ei ole selvinpäin. Mut ei me käydä kuin koreintaa noin kerran kuukaudessa

mulla on joskus ollut vähän samanlaisia tilanteita. anoppi ja hänen miehensä ovat pikkasessa hiprakassa, kun ovat tulleet kylään tai kun ollaan käyty. tosin ei heistä huomaa jos ei haistaisi. en siltikään tykkää.

Jos anoppi ei pystyisi olemaan selvinpäin niin en menisi kylään. Sen verran voisin kompromissia tehdä, että kävisin aiemmin päivällä jos hän silloin olisi vielä selvä. On kuitenkin oma valinta ottaako vai ei ja pienikin promillemäärä heikentää koordinaatiokykyä eli vaarantaa potentiaalisesti lapsen turvallisuutta. En juo (max. yksi kalja menisi jos mieli oikein tekisi) itsekään kun käsittelen lastani, vapaailtana asia on eri. Ei kai ne huvikseen telkkarissakaan kampanjoi että katso missä seurassa humallut.

Jaksamisia!

Mun mutsi on just samanlainen, saattoi jopa polttaa vauvan vieressä SISÄLLÄ! Väitti, ettei se mitään haittaa, kun on liesituulettimen alla... Just just.. Eipä olla nykyään missään tekemisissä, ei ne juopot valitettavasti helpolla mihkään muutu. Surullista mutta totta.

Niinhän se on, etteivät ainakaan helpolla muutu... Lohduttavaa kuulla, että kohtalotovereitakin on, vaikka tietty toivoisi ettei muille ois tällasta osunut.

Joku ehdotti, että mentäis käymään jo aiemmin päivällä, mutta se on poissuljettu ajatus siksi, että anoppi on baarien aamuvuorolainen => baariin mennään viimeistään aamulla yhdeltätoista. Se taas tarkoittaa sitä, että kotona korkataan siinä seitsemän, kahdeksan kieppeillä.
Silloin illalla sitten ollaan laskuhumalassa, kun kotiin tullaan päivällä joskus yhden, kahden aikaan ja nukutaan pari tuntia.

Kamala sitä on katsella, tai siis eipä se muuten haittaa, mutta vauvan kanssa on niin inhottavaa sinne mennä. Mies on kait niin tottunut siihen, ettei oikein pidä minään koko asiaa.

Isäni on alkoholisti ja lapset on autossa niin kauan kun käyn sisällä katsomassa, ja jos on selvinpäin mennään kýlään muuten ei. Ei ole lapset pappaa kännissä nähneet, riittää kun minä olen sitä ikäni kaatellut, mun lasten ei tarvi.

Jos ei pystys sitä paria iltaa viikossa olemaan selvistä päin kun oltas käymässä niin eipä tarvis muksunkaan kanssa olla. Eli loppuis ne vierailut, en veis muksuani kattelemaan kännistä mummoa.

Inhottava tilanne kyllä, onhan ne kuitenkin lapsen isovanhemmat. Mutta jos viina vie voiton niin ei olis kyllä asiaa meidän pikkuisen lähelle.

juu ei kiitos.välillä oli anopilla että kolmiolääkkeet,viina,tupakka.tupakkaa veti sisällä että piti lasten vaatteet pestä,kun haisi tupakalle.vielä välillä lääkkeet ja alko sekaisin.silloin ei kylässä käydä.

Mun kohdalla kännääjä oli mun äiti, tein päätöksen, et jos en voi olla 100 varma et se on selvä, en lastani hänen luokseen vie. Hän näki lapsenlapsensa muistaakseni 3 kertaa (ristiäiset, isomummon synttärit, sairaalassa kerran, äitini oli siis potilaana) 2 vuoden aikana. Viina teki tehtävänsä eikä kyseistä ongelmaa enää ole.

Mä aikoinani ilmoitin omille vanhemmilleni että tästä lähtien mä en tule kotiin jos ottavat pisarankin alkoholia.

Viimeinen niitti oli kun isukki tuli tuhannen seileissä hortoillen makkariin jossa nukuttiin pojan ja miehen kanssa pummaamaan multa röökiä. Koko poppoo heräsi ja ymmärrettävästi poitsu oli peloissaan. Mulla pimahti päässä ja pakkasin tavarat ja lähdettiin ajamaan Turkuun (kello oli jotain 4-5 aamuyöllä).

Sen jälkeen siellä oltiin aina selviä kun käytiin (siis ennen isän kuolemaa) ja sama sääntö pätee jatkossa tietty äidille.

Kyllä sulla on ap oikeus vaatia että sun lapsesi ei tarvitse kännisiä ja alkolta haisevia aikuisia katsella.

Minä ratkaisin asian myös niin, että en käy lasten kans mummulassa kuin kerran kaks vuodessa. Ja useimmiten ovat silloinkin kännissä, mutta lapset ovat jo niin isoja, että tietävät totuuden vanhempieni alkoholismista. Ei siihen auta kenenkään mennä sanomaan, että et juo. alkoholisti on alkoholisti ja on selvinpäin jos itse haluaa, ei muiden pakottamana. Mulla äidillä tällä hetkellä pitkälle edennyt maksakirroosi ja ei siinä meidän kiristykset, lahjonnat, uhkailut jne ole auttaneet ollenkaan. Juo edelleenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Minä ratkaisin asian myös niin, että en käy lasten kans mummulassa kuin kerran kaks vuodessa. Ja useimmiten ovat silloinkin kännissä, mutta lapset ovat jo niin isoja, että tietävät totuuden vanhempieni alkoholismista. Ei siihen auta kenenkään mennä sanomaan, että et juo. alkoholisti on alkoholisti ja on selvinpäin jos itse haluaa, ei muiden pakottamana. Mulla äidillä tällä hetkellä pitkälle edennyt maksakirroosi ja ei siinä meidän kiristykset, lahjonnat, uhkailut jne ole auttaneet ollenkaan. Juo edelleenkin.

Meillä tuo juomattomuus kyllä toimi. Sanoin heille että ovat aikuisia ihmisiä joiden juominen ei mulle kuulu. Mutta että saavat itse valita: joko juovat eivätkä näe lapsenlastaan tai sitten ovat SILLOIN selvinpäin kun käydään siellä. Ei lipsunut vuosien aikana kertaakaan...tai no, pari kertaa äiti soitti että isällä oli putki päällä ja silloin ei vaan menty kotiin vaan sovittiin uusi aika.

Anoppi on ottamatta kuppia kun meidän vajaa seitsenkuinen menee yökylään. Appiukko ottaa ja reippaasti. Mun mutsi dokaa ja vetää röökiä sisällä, siellä en ole likan kanssa käynytkään.
Pelisäännöistä sovittiin jo ennen lapsen syntymää: kännissä ei lasta nähdä, pidellä eikä hoideta. Jos ollaan silloin jurrissa kun on sovittu tapaaminen niin me lähdetään saman tien pois.

Valitettavan paljon viina on mukana munkin perheessä, en tosiaan tahdo että tyttö joutuu kännisten isovanhempien kanssa olemaan, vaikkei mitään ymmärräkään.

Mutsin on pitänyt tulla katsomaan tyttöä jo useamman kerran, mutta kummasti aina selkä kipeä. Broidi on kertonut että se on ollu ihan naamat himassa. Hyvä ettei tule silloin, se tietää että mä raivoaisin. Toisaalta taas ei sillä oo mitään varaa valittaa ettei näe tyttärentytärtänsä kun kerran pullo on tärkeämpi. S*atanan juopot.

Eli joo, en pidä moisesta ja ap et ylireagoinut millään tapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Anoppi on ottamatta kuppia kun meidän vajaa seitsenkuinen menee yökylään. Appiukko ottaa ja reippaasti. Mun mutsi dokaa ja vetää röökiä sisällä, siellä en ole likan kanssa käynytkään.
Pelisäännöistä sovittiin jo ennen lapsen syntymää: kännissä ei lasta nähdä, pidellä eikä hoideta. Jos ollaan silloin jurrissa kun on sovittu tapaaminen niin me lähdetään saman tien pois.

Valitettavan paljon viina on mukana munkin perheessä, en tosiaan tahdo että tyttö joutuu kännisten isovanhempien kanssa olemaan, vaikkei mitään ymmärräkään.

Mutsin on pitänyt tulla katsomaan tyttöä jo useamman kerran, mutta kummasti aina selkä kipeä. Broidi on kertonut että se on ollu ihan naamat himassa. Hyvä ettei tule silloin, se tietää että mä raivoaisin. Toisaalta taas ei sillä oo mitään varaa valittaa ettei näe tyttärentytärtänsä kun kerran pullo on tärkeämpi. S*atanan juopot.

Heippa kohtalotoveri :hug: . Kävi sitten niin että lainasin äidille 200? tiukoilla ukaaseilla että oli viimeinen kerta. Mies kun sanoi ettei kestä olla vastuussa siitä että äippä joutuu kadulle.

Sori meni ohi aiheen, mutta ilahduin niin kun näin nimmarisi =)

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Heippa kohtalotoveri :hug: . Kävi sitten niin että lainasin äidille 200? tiukoilla ukaaseilla että oli viimeinen kerta. Mies kun sanoi ettei kestä olla vastuussa siitä että äippä joutuu kadulle.

Moikka moi!
Pidä huoli sitten että oli viimeinen kerta :heart: . Ja eihän se kuitenkaan ollut koko summa, luulisi että äitisi saisi raavittua puuttuvat 400 kokoon jostain (muualta kuin sinulta). Joo, täällä näitä raivostuttavan kipeitä asioita on pakko kommentoida, juuri nämä sarjassamme lapset ja vanhempien viina.

Juuri mietinkin aiemmin tänään että miten siinä sitten kävi. Mukava että löytyi ratkaisu joka "miellytti" kaikkia osapuolia. Tsemppiä jatkoon =)

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Moikka moi!
Pidä huoli sitten että oli viimeinen kerta :heart: . Ja eihän se kuitenkaan ollut koko summa, luulisi että äitisi saisi raavittua puuttuvat 400 kokoon jostain (muualta kuin sinulta). Joo, täällä näitä raivostuttavan kipeitä asioita on pakko kommentoida, juuri nämä sarjassamme lapset ja vanhempien viina.

Juuri mietinkin aiemmin tänään että miten siinä sitten kävi. Mukava että löytyi ratkaisu joka "miellytti" kaikkia osapuolia. Tsemppiä jatkoon =)

Kiitoksia ja samoin sulle tsemppiä
=)

Menettekö kylään anoppilaan ilmoittamatta? Itse myös otan välillä pe ja lauantai iltaisin/päivisin kaljaa tai viiniä, jos lapset/ miniät ei ole aikaisemmin ilmoittanut tulostaan niin saatan kyllä olla pienessä sievessä.
Mutta jos soittavat tulostaan tai siitä on aikaisemmin sovittu niin osaan kyllä olla juomatta heidän aikanaan.

Ei siin mitää, teidän vauva, te määräätte tahdin! Viekää sil anopil vaiks viinapullo kainaloo, sanokaa et hoida tota ja lähtekää taaksenne katsomatta lapsenne kans karkuu.

Eikös ne mukulat nyt tehdä ensisijasesti itselleen eikä anopille tai äidille?
Joten niistä myös huolehditaan itse,eihän isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta tiämmä lastenlastensa suhteen!!
Mun äitee kärsii mielenterveysongelmista ja mulla 6 lasta,anoppi on lievästi alkoholisoitunut,muttei mulle ole kertaakaan tullu mieleen että ne olis jotenkin "velvollisia"mihinkään mun lapsiini liittyvään!Joten eläkööt elämänsä kuten parhaaksi näkevät!=) Munkin mutsi pilas mun luottotiedot parikyt vuotta sitten enkä ole missään tekemisissä hänen kanssaa vaikka sairas onkin,mutta mää elän mun elämää ja mummut ja papat eläkööt omaansa!Emmää voi muuttaa enää jonkun kuuskymppisen ajatusmaailmaa todellakaan,yritetään tulla toimeen näine eväinemme mitä meille on suotu!=)

Ei varmasti ole minkään valtakunnan velvollisuutta, mutta eikö se ole sekä lapsen että isovanhemman etu tuntea edes toisensa? Mun lapsilla on mummon (anoppi) varapaappa läheisempi kuin lasten oma isoisä (mun isä), joka juo mieluummin kuin tulee esim. ristiäisiin. Ei lapseni 3v tunnista isoisäänsä, kysyi viimeksi että kuka toi on, on 3v. Sainpa isälle mainaistua että meneppä nyt esittelemään ittes, vähän oli nolo.