Anopit.

"..."
Kannaattaa muuten ignoorata aivan kaikki tuollaiset pelin yrityksetkin. Et vaan osta sen anopin kauppakamari sontaa. Harvemmin tykkäävät kovin kauaa yksikseen leikkiä. Mutta sympatiat kuitenkin, anopithan nyt vaan on virhe maailmassa.
 
Minulla on kaksi anoppia, kummatkin pohjalaistaustaisia eikä kumpikaan tuollainen vaan oikein mukavia naisia ovat kumpikin, joskin keskenään kovin erilaisia.
Onko siis minulla käynyt poikkeuksellisen hyvä tuuri vai sinulla poikkeuksellisen huono?
Vai selitys jossain muualla?
 
[QUOTE="...";27316578]Kannaattaa muuten ignoorata aivan kaikki tuollaiset pelin yrityksetkin. Et vaan osta sen anopin kauppakamari sontaa. Harvemmin tykkäävät kovin kauaa yksikseen leikkiä. Mutta sympatiat kuitenkin, anopithan nyt vaan on virhe maailmassa.[/QUOTE]

Pohjalainen ei anna periksi vaikka miten väärässä olisi.

Ja mies nyt säälii niitä sen verran, eikä usko, että he ikinä tulevat oikeasti ymmärtämään toimiansa, paradoksaalista kyllä, minulla on enemmän uskoa heihin ja heidän järkeensä, kuin heidän omilla lapsillaan. Eli mies ei uskalla sanoa heille mitään oikeasti suoraan, pelkää että he vaan suuttuvat ja käyttää lapsia heidän luonaan leikkimässä.

Ja ei anopit eivät ole virhe maailmassa, mukavia, ystävällisiä, kannustavia, kohteliaitakin löytyy. Siihen tiimiin itse haluan kuulua.

Vanhemmille naisille pitäisi tulla pakolliseksi jonkinlainen sosiaalinen harrastus, sellainen mistä saisi tyydytystä ja onnistumisen tunteita. Tai vaikka lemmikki, jota hoivata.
 
"vieras"
Minä en saa mennä enää anoppilaan. Mies ja lapsi saavat tai oikeastaan heidän pitääkin. Kaikki juhlapyhät tapellaan että saanko minä viettää ne oman perheeni kanssa vai olenko yksin. Olen jopa anellut että saisin tulla ja luvannut olla hiljaa nurkassa. Ei kuulemma sovi koska meillä ei hänen mielestään kemiat kohtaa ja koska ei tulla toimeen niin ei tarvitse olla tekemisissä.

Tämä kaikki koska sanoin kerran että hän on välillä tyranni läheisiään kohtaan ;)
 
"vieras"
Minulla on kaksi anoppia, kummatkin pohjalaistaustaisia eikä kumpikaan tuollainen vaan oikein mukavia naisia ovat kumpikin, joskin keskenään kovin erilaisia.
Onko siis minulla käynyt poikkeuksellisen hyvä tuuri vai sinulla poikkeuksellisen huono?
Vai selitys jossain muualla?
Jaa, kyllä etelä-pohjalaisena tahdon olla sitä mieltä, että pohjalainen anoppi tarvii pohjalaisen miniän, ophjalaiselle anopille pitää osata näyttää kaapin paikan, varsinkin niinkuin meilläkin että asumme anopin vanhassa kotitalossa. Kyllä meni muutama vuosi muuton jälkeen, ennenkuin anoppi hoksasi että emäntä on tosiaan talossa vaihtunut. Nykyään meillä menee tosi hyvin, 10 vuotta sitten ei mennyt.
 
[QUOTE="vieras";27316621]Jaa, kyllä etelä-pohjalaisena tahdon olla sitä mieltä, että pohjalainen anoppi tarvii pohjalaisen miniän, ophjalaiselle anopille pitää osata näyttää kaapin paikan, varsinkin niinkuin meilläkin että asumme anopin vanhassa kotitalossa. Kyllä meni muutama vuosi muuton jälkeen, ennenkuin anoppi hoksasi että emäntä on tosiaan talossa vaihtunut. Nykyään meillä menee tosi hyvin, 10 vuotta sitten ei mennyt.[/QUOTE]

Minä en tiedä olenko minä pohjalainen (muualla kasvanut) mutta äiti ei ole.
Hyvin tuli silti isänäidin kanssa juttuun.
Isän ja savolaisen äidinäidin välit eivät yhtä hyvät, mutta toimivat kumminkin nekin.

Omia anoppejani en vaihtaisi mihinkään.
Ei ne aina täydellisen helppoja ole, mutta rakkaudessaan, luotettavuudessaan ja lojaalisuduessaan kyllä täydellisiä.
:)
 
"penni"
[QUOTE="vieras";27316620]Minä en saa mennä enää anoppilaan. Mies ja lapsi saavat tai oikeastaan heidän pitääkin. Kaikki juhlapyhät tapellaan että saanko minä viettää ne oman perheeni kanssa vai olenko yksin. Olen jopa anellut että saisin tulla ja luvannut olla hiljaa nurkassa. Ei kuulemma sovi koska meillä ei hänen mielestään kemiat kohtaa ja koska ei tulla toimeen niin ei tarvitse olla tekemisissä.

Tämä kaikki koska sanoin kerran että hän on välillä tyranni läheisiään kohtaan ;)[/QUOTE]

herttinen, mikä kynnysmatto olet! Otas itseäs niskasta kiinni, ja miestäsi myös
 
"..."
[QUOTE="penni";27316663]herttinen, mikä kynnysmatto olet! Otas itseäs niskasta kiinni, ja miestäsi myös[/QUOTE]

Miestä mieluiten niskasta ja perseestä. Miten sä Ap jaksat sietää tuota mieheltäsi? Eikö teille tuu jatkuvasti riitaa aiheesta?
 
hhm
Ikävää moinen.

Hienoa kuitenkin, että rakkautta ja kiinnostusta perhettänne kohtaan riittää.
Lasten kannalta päällepäsmäriä huonompi lie vain se, joka ei oikeasti välitä ollenkaan?
No en minä nyt tiedä, kuinka hyvä lapselle on sekään, että näkee koko lapsuutensa ajan isoäitinsä epäreilua, jopa inhottavaa, käytöstä äitiään kohtaan.

Kyllä se lapsikin vanhempana huomaa, mistä on kyse, ja se ei varmasti ole mummosuhteelle hyväksi.
 
Ikävää moinen.

Hienoa kuitenkin, että rakkautta ja kiinnostusta perhettänne kohtaan riittää.
Lasten kannalta päällepäsmäriä huonompi lie vain se, joka ei oikeasti välitä ollenkaan?
Mä en oikeasti ole varma, että onko kyse rakkaudesta vai riippuvaisuudesta.

Laitetaan lapset täyttämään tyhjiö omassa elämässä, eikä itse yritetä ollenkaan, mikä taas kostautuu aina jossain vaiheessa. Mielestäni kuitenkin jokaisella meistä pitäisi olla jonkinlainen oma henkilökohtainen muista riippumaton ilonlähde mistä nauttia. Ei niin, että koitetaan tyydyttää oma tarpeellisuuden tarve muita hallitsemalla.

Tottakai on ihanaa, että lapset ovat tärkeitä ja lapsenlapset. Se ei vaan saisi olla ainoa asia elämässä, se kuitenkin käy todella raskaaksi jossain vaiheessa lapsille, kun on velvoitettu olemaan ainoa ilonlähde vanhemman elämässä, se on mielestäni todella väärin tehty.
 
  • Tykkää
Reactions: Carelia
Minä en tiedä olenko minä pohjalainen (muualla kasvanut) mutta äiti ei ole.
Hyvin tuli silti isänäidin kanssa juttuun.
Isän ja savolaisen äidinäidin välit eivät yhtä hyvät, mutta toimivat kumminkin nekin.

Omia anoppejani en vaihtaisi mihinkään.
Ei ne aina täydellisen helppoja ole, mutta rakkaudessaan, luotettavuudessaan ja lojaalisuduessaan kyllä täydellisiä.
:)
Varmasti tämä on enemmän luonne kysymys. Ei kaikki pohjalaiset ole oikeasti samanlaisia, vaikka heihin tiettyjä piirteitä lähes aina yhdistetään.

Itse en koe, että miehen vanhempiin voisi luottaa. Heillä on siis sellainen lynkkauspiiri, jossa haukutaan kaikki, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa mieltä tai elä heidän ihanteiden mukaisesti.

Kukapa meistä oikeasti voisi tykätä ja arvostaa ihmistä, joka on aina haukkumassa selän takana? Ei siis ole sellaista kunniantuntoa, että koittaisi puhua asioita selväksi.
 
[QUOTE="vieras";27316621]Jaa, kyllä etelä-pohjalaisena tahdon olla sitä mieltä, että pohjalainen anoppi tarvii pohjalaisen miniän, ophjalaiselle anopille pitää osata näyttää kaapin paikan, varsinkin niinkuin meilläkin että asumme anopin vanhassa kotitalossa. Kyllä meni muutama vuosi muuton jälkeen, ennenkuin anoppi hoksasi että emäntä on tosiaan talossa vaihtunut. Nykyään meillä menee tosi hyvin, 10 vuotta sitten ei mennyt.[/QUOTE]

Mä alan kallistumaan tälle kannalle. Mä olen liian "kohtelias" saadakseni heidät ymmärtämään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27316621]Jaa, kyllä etelä-pohjalaisena tahdon olla sitä mieltä, että pohjalainen anoppi tarvii pohjalaisen miniän, ophjalaiselle anopille pitää osata näyttää kaapin paikan, varsinkin niinkuin meilläkin että asumme anopin vanhassa kotitalossa. Kyllä meni muutama vuosi muuton jälkeen, ennenkuin anoppi hoksasi että emäntä on tosiaan talossa vaihtunut. Nykyään meillä menee tosi hyvin, 10 vuotta sitten ei mennyt.[/QUOTE]

Ehkä tästä sitten johtuu, että mä en pärjää anopille, muutin e-p:lle miehen perässä. En halua yleistää syntyperän perusteella ja täälläkin on jopa niissä vanhemmissa naisissa ihanan oloisia ihmisiä, mutta mitä olen muihin naisiin tutustunut, tuntuu olevan ihan yleistä että anopit on kamalia määräilijöitä ja tungettelijoita. Ja pohjalaiset miehet sitten :D Siinä missä näillä naisilla on kamalat jääräpäiset anopit, mies onkin sitten ihan mammanpoika ja tossukka, joka hiljaa katselee vieressä kun vaimonsa on äitinsä haukuttavana ja lytättävänä, ja jos vaimo koittaa vähän saada mieheltä tukea, niin saa korkeintaan jotain äitiään puolustelevaa piipitystä. Talokin rakennetaan aina mahdollisimman lähellä niitä appivanhempia, kun mies ja vanhempansa jyräävät tässä sen miniän joka on yksin ainoana eri mieltä <3 Näin se on mennyt lähes kaikilla tässä lähellä asuvilla tuttavillani. Avioeroja odotellessa :)

Kyllä sitä tuli oltua tyhmä kun ei aikoinaan nähnyt että näillä ihmisillä on puhevian lisäksi myös luonnevika, kamalaan soppaan on tullut itsensä laitettua! :D Ja hitto kun luonnonvoimatkaan ei niille pärjää, vaikka joka kevät luoja koittaa huuhtoa ne mereen...
 
Huono_ihminen
Minulla on kaksi anoppia, kummatkin pohjalaistaustaisia eikä kumpikaan tuollainen vaan oikein mukavia naisia ovat kumpikin, joskin keskenään kovin erilaisia.
Onko siis minulla käynyt poikkeuksellisen hyvä tuuri vai sinulla poikkeuksellisen huono?
Vai selitys jossain muualla?
Selitys on ihan siinä, että omaatte supergeenejä koko sukuhaara. Siksi teistä on tullut kaikista niin mahtavia olentoja kaikilla tasoilla. Tämä on nähty moneen otteeseen muissakin asioissa. Joku voisi pitää tuota tuurina, joku kohtalona, joku kenties jonain muuna.
 
Mä en oikeasti ole varma, että onko kyse rakkaudesta vai riippuvaisuudesta.

Laitetaan lapset täyttämään tyhjiö omassa elämässä, eikä itse yritetä ollenkaan, mikä taas kostautuu aina jossain vaiheessa. Mielestäni kuitenkin jokaisella meistä pitäisi olla jonkinlainen oma henkilökohtainen muista riippumaton ilonlähde mistä nauttia. Ei niin, että koitetaan tyydyttää oma tarpeellisuuden tarve muita hallitsemalla.

Tottakai on ihanaa, että lapset ovat tärkeitä ja lapsenlapset. Se ei vaan saisi olla ainoa asia elämässä, se kuitenkin käy todella raskaaksi jossain vaiheessa lapsille, kun on velvoitettu olemaan ainoa ilonlähde vanhemman elämässä, se on mielestäni todella väärin tehty.
Olen kanssasi samaa mieltä tuosta lasten "käyttämisestä".

Luulen kuitenkin että keskimäärin se on isompi ongelma äideille kuin isoäideille. tarkoitan siis että näitä lapsen "omijoita" ("Lapseni ei tarvitse kuin äidin" "Äiti on lapselle aina tärkein". "Äidin lyhytkin poissaoloa vahingoittaa lasta pysyvästi" jne.) on enemmän äideissä kuin isoäideissä, joilla ollut ehkä vähän enemmän aikaa oppia rakastamaan irtikin itsestään...

Poikkeuksia toki varmasti löytyy... eli kaikki takertujat tuskin oppivat isoäitiyteenkään mennessä.

:)
 
Selitys on ihan siinä, että omaatte supergeenejä koko sukuhaara. Siksi teistä on tullut kaikista niin mahtavia olentoja kaikilla tasoilla. Tämä on nähty moneen otteeseen muissakin asioissa. Joku voisi pitää tuota tuurina, joku kohtalona, joku kenties jonain muuna.
Tuossa on kyse kolmesta eri suvusta eli tuskin moisella voi selittää yhtään mitään, vaikka eka anoppi monella lailla "superia" onkin ollut.
(Nyt jo hauras dementoitunut vanhus, jonka 85-päiviä juhlimme ensi kuussa.)

Kiitos kuitenkin ilkeäksi tarkoitetusta "kohteliaisuudesta".

:)
 
Huono_ihminen
Tuossa on kyse kolmesta eri suvusta eli tuskin moisella voi selittää yhtään mitään, vaikka eka anoppi monella lailla "superia" onkin ollut.
(Nyt jo hauras dementoitunut vanhus, jonka 85-päiviä juhlimme ensi kuussa.)

Kiitos kuitenkin ilkeäksi tarkoitetusta "kohteliaisuudesta".

:)
No ei se oikeastaan ollut pelkästään ilkeilyä. Itse nimittäin uskon, että melkein kaikki perustuu geeneihin. Toki ympäristön vaikutus on iso, mutta hyvägeeniset tekevät lapsia hyvägeenisten kanssa. Hyvät geenit tarkoittaa taipumusta älykkyyteen, aivoissa olevien kemillisten negaatioiden vähäisyyttä jne. Uskon, että esim. sinä olet tuollainen ihminen enemmän geeniesi ansiosta ja sen ansiosta että hyvä on jo pitkään kiertänyt suvussasi ja tuollainen ihminen valitsee ympäristöönsä myäs ainakin suhteellisen hyvägeenisiä ihmisiä. Vaikee selittää kiireessä, mutta tämä ei nyt ole mitään yli-ihmisjuttua vaan ihan muuta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27316897]Ehkä tästä sitten johtuu, että mä en pärjää anopille, muutin e-p:lle miehen perässä. En halua yleistää syntyperän perusteella ja täälläkin on jopa niissä vanhemmissa naisissa ihanan oloisia ihmisiä, mutta mitä olen muihin naisiin tutustunut, tuntuu olevan ihan yleistä että anopit on kamalia määräilijöitä ja tungettelijoita. Ja pohjalaiset miehet sitten :D Siinä missä näillä naisilla on kamalat jääräpäiset anopit, mies onkin sitten ihan mammanpoika ja tossukka, joka hiljaa katselee vieressä kun vaimonsa on äitinsä haukuttavana ja lytättävänä, ja jos vaimo koittaa vähän saada mieheltä tukea, niin saa korkeintaan jotain äitiään puolustelevaa piipitystä. Talokin rakennetaan aina mahdollisimman lähellä niitä appivanhempia, kun mies ja vanhempansa jyräävät tässä sen miniän joka on yksin ainoana eri mieltä <3 Näin se on mennyt lähes kaikilla tässä lähellä asuvilla tuttavillani. Avioeroja odotellessa :)

Kyllä sitä tuli oltua tyhmä kun ei aikoinaan nähnyt että näillä ihmisillä on puhevian lisäksi myös luonnevika, kamalaan soppaan on tullut itsensä laitettua! :D Ja hitto kun luonnonvoimatkaan ei niille pärjää, vaikka joka kevät luoja koittaa huuhtoa ne mereen...[/QUOTE]

Heh heh heh heh ... joo niin koittaa huuhtoa joo, mutta me ollaankin häjyjen jälkeläisiä, ei onnistu ei, aina me noustaan pää pystyssä ylös. En kyllä suosittele kenellekään vaihtamaan omaa kotiseutuaan kovin kauas omista juurista, ei mustakaan olisi savolaisen kieroon elämään. Puhuin juuri erään miehen kanssa, joka on tullut e-p töihin, hänet yllätti se, että mitä sovitaan, se kanssa pitää eli joutuu olla tarkkana mitä puolihuolimattomasti lupaa jollekin, se meinaan ottaa sen tosissaan. Ja kun nuori nainen tulee tänne, niin se on opittava pitämään se pää pystyssä, se kun ei nouse niin ripeään muilla, että tulee tallatuksi siinä vaiheessa kun nousemassa.
 
"vieras"
[QUOTE="penni";27316663]herttinen, mikä kynnysmatto olet! Otas itseäs niskasta kiinni, ja miestäsi myös[/QUOTE]

En ole ap, kerroin vain oman tilanteeni. En ole uhoaja ja miehen mielestä tämä on oma syyni kun kävin anopille haastamaan vaikka tiedän millainen hän on. Kaikki miehen puolelta sukua ovat neuvoneet olemaan antin kanssa samaa mieltä koska on mm. katkaisut välit omaan äitiinsä. Kukaan, ei edes mieheni puolusta minua. Kertoisiko tämä enemmän anopin valta-asemasta kuin minun alistamisesta
 
"..."
[QUOTE="vieras";27316897]Ehkä tästä sitten johtuu, että mä en pärjää anopille, muutin e-p:lle miehen perässä. En halua yleistää syntyperän perusteella ja täälläkin on jopa niissä vanhemmissa naisissa ihanan oloisia ihmisiä, mutta mitä olen muihin naisiin tutustunut, tuntuu olevan ihan yleistä että anopit on kamalia määräilijöitä ja tungettelijoita. Ja pohjalaiset miehet sitten :D Siinä missä näillä naisilla on kamalat jääräpäiset anopit, mies onkin sitten ihan mammanpoika ja tossukka, joka hiljaa katselee vieressä kun vaimonsa on äitinsä haukuttavana ja lytättävänä, ja jos vaimo koittaa vähän saada mieheltä tukea, niin saa korkeintaan jotain äitiään puolustelevaa piipitystä. Talokin rakennetaan aina mahdollisimman lähellä niitä appivanhempia, kun mies ja vanhempansa jyräävät tässä sen miniän joka on yksin ainoana eri mieltä <3 Näin se on mennyt lähes kaikilla tässä lähellä asuvilla tuttavillani. Avioeroja odotellessa :)

Kyllä sitä tuli oltua tyhmä kun ei aikoinaan nähnyt että näillä ihmisillä on puhevian lisäksi myös luonnevika, kamalaan soppaan on tullut itsensä laitettua! :D Ja hitto kun luonnonvoimatkaan ei niille pärjää, vaikka joka kevät luoja koittaa huuhtoa ne mereen...[/QUOTE]

:D

Tutulta kuulostaa, omaakin kokemusta löytyy. Onneksi en ehtinyt naimisiin asti moisen kanssa. Tuli jo seurustellessa nuo kuviot aika selväksi. Kamalaa!

Jos hyvää halutaan pohjalaisista sanoa: ovat todella yritteliästä ja sinnikästä porukkaa. Itsetunto on epäsuomalaisen vahva. Se on hienoa! Mutta vois sieltä vähän alas tulla, että riittäisi ilmaa muillekin hengittää.
 

Yhteistyössä