Anniskelupassi ja (vara)vastaavan pätevyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimi"

Vieras
Olen nyt hiukan pihalla näistä asioista, enkä löytänyt oikein mitään tietoakaan netistä, joten kysyn täältä jos joku vaikka sattuisi tietämään.

Eli, pitääkö anniskelupassi uusia, vai onko se aina voimassa sen jälkeen kun olet kerran kokeen suorittanut?
Milloin on hankittuna vastaavan ja varavastaavan pätevyys? Riittääkö tuo pelkkä anniskelupassi varavastaavan pätevyyteen?
Ja onko minulla varavastaavan pätevyys, kun olen käynyt hotelli- ja ravintola-alan koulutusta, mutta jättänyt sen kesken? Koulussa tosiaan tuon anniskelupassin hommannut ja siitä jonkun kurssinkin suorittanut.

Kyllä se passi on toistaiseksi voimassa eli ei sitä tarvitse uusia jos ei sitten keksitä jotakin uutta miksi vanhat passit pitäisi uusia.

Sulla pitäisi olla joko se koulutus tai sitten tietty määrä kokopäiväistä työtä alalta, että voit olla vastaava.

No kun jossain noista artikkeleista luki, että joko työn tai koulutuksen kautta saa hankittua sen pätevyyden. Mutta mitä tuon koulutuksen kautta hankittu pätevyys sitten tarkoittaa käytännössä? On nämä kyllä niin vaikeita juttuja. Mun mielestä pitäs riittää, että olet tuolla kokeella osoittanut sen, että tiedät, kuinka paljon saa anniskella, missä ja miten saa mainostaa jne.. Suomessa on tehty niin kovin hankalaksi kaikki jutut

Anniskelupassin suorittanut saa toimia vastaavana ainoastaan paikoissa joissa on myynnissä korkeintaan 4,7 % alkoholia. Eli olut,siideri. Tarvitaan vähintään 2 vuoden työkokemus alalta tai vähintään vuoden kestänyt koulutus,että saisi toimia vastaavana A-oikeuksilla varustetuissa paikoissa. Koulutuksen käyneenä pitää olla esittää tutkinto-todistus tai opintokortti,josta selviää että on suorittanut kaikki tarvittavat/vaadittavat kurssit,sekä työharjoittelun. :)

Itse olin vastaava alle kuukauden työkokemuksella ja paikassa jossa myytiin väkeviä alkoholijuomia. Olin kuitenkin käynyt 3 vuotisen koulun kyseiselle paska-alalle ;)

Yhteistyössä