Annetaanko Tallinnassa tippiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ja jos, niin kuinka paljon? Lisätäänkö se vaan laskun summaan ja sanotaan, että pidä loput?

Vitsi että pitää olla urpo tämmöisissä asioissa! Kyllä huomaa, ettei tämä mamma ole pahemmin matkustellut, no sitä asiaa aletaan nyt korjaamaan ihan "helpolla" matkalla aluksi.

Mutta jotenkin mun ajatusmaailmaan ei tuo tipin anto tunnu sopivan. Musta se tuntuu kauhean alentavalta toisia kohtaan. Mutta siis, miten Tallinnassa on tapana, vai jätänkö itsestäni ihan täysverisen suomijuntin kuvan jos en anna tippiä? :D

oikeasti viron matkailun nettisivuilla sanotaan että tapana on antaa tippiä ja se on 10-20 prossaa laskun loppusummasta. eihän sitä ole pakko antaa, mutta silloin osoittautuu juntiksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä näitä uusavuttomia oikein tulee?:

No varmaan siitä, ettei ole koskaan käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Ja kiitos tuollaisten vastaajien, eipä paljon huvita lähteäkään. Oletko kuullut, ettei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia... Sun "vastaus" ei auttanut mua mitenkään.

10% laskun loppusummasta yleensä, vähemmän jos huono palvelu, enemmän jos erityisen hyvä palvelu.
palkat on niin pienet, että tipit tulee tarpeeseen! suomessa "juomaraha" sisältyy palkkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
10% laskun loppusummasta yleensä, vähemmän jos huono palvelu, enemmän jos erityisen hyvä palvelu.
palkat on niin pienet, että tipit tulee tarpeeseen! suomessa "juomaraha" sisältyy palkkaan..

Ei muuten sisälly.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aivan:

Ei muuten sisälly.

sisältyy sillätavalla, että palkat ovat huomattavasti suurempia (ihan yleiseen hinta- ja tulotasoonkin verrattaessa). toki suomessakin voi antaa tippiä, mutta virossa se on ihan itsestään selvää. vain suomalaiset juntit ei anna tippiä.

En olisi uskonut että tarjoilijat laskevat tippien varaan. Sen verran ynseitä ilmeitä tarjoilijoilta usein saa, hymyä tuskin nähnytkään. Pitääkö takseillekin muka jättää tippiä?

Alkuperäinen kirjoittaja ai täh?:
En olisi uskonut että tarjoilijat laskevat tippien varaan. Sen verran ynseitä ilmeitä tarjoilijoilta usein saa, hymyä tuskin nähnytkään. Pitääkö takseillekin muka jättää tippiä?

kyllä taksikuskeillekin tippiä voi antaa. mutta aina tulisi muistaa, että ei huonosta palvelusta tarvitse antaa tippiä, tai jos antaa niin pari kruunua. se on loukkaus. :D
palveluammateissa toimivien asenne periytyy neuvostoajalta, jolloin palveluntarjoaja oli se joka päätti kenelle palvelunsa myy.

Olen aika paljon viettänyt aikaa Virossa enkä muista juuri ikinä antaneeni tippiä. Ehkä olen sitten moukka, tiedä häntä, mutta en kyllä tunne kovin montaa siellä asuvaa suomalaista, joka antaa tippiä.
Ihan oma valinta, ei tosiaan ole mikään pakko antaa. Kuten ei täälläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Olen aika paljon viettänyt aikaa Virossa enkä muista juuri ikinä antaneeni tippiä. Ehkä olen sitten moukka, tiedä häntä, mutta en kyllä tunne kovin montaa siellä asuvaa suomalaista, joka antaa tippiä.
Ihan oma valinta, ei tosiaan ole mikään pakko antaa. Kuten ei täälläkään.

tehköön suomalaiset nälkäpalkalla töitä ja virolaiset tulisi tänne hurvittelemaan, örveltämään ja levittelemään omaisuuttaan. olisi niiiin hyvä, jos osaisi nähdä asioita joskus toisen ihmisen näkökulmasta!

Mutta siis, Viron kulttuuriin kuuluu tipin antaminen. Ei sitä ole lakiin kirjoitettu, kuten ei juhannuksenkaan viettoa, mutta kummasti se vain näyttää tapa olevan.

Yhteistyössä