Annatteko kaakaota

Heissan, tää on taas sarjassamme hassuja kysymyksiä, mutta kysynpä silti, että juoko teidän noin vuoden vanhat taaperot kaakaota? Meillä poju sai tänään kaakaota kylässä ja joi kaksi lasillista. Muuten on huono juomaan, vähän menee vettä ja maitoa päivässä ruokajuomana ehkä desi. Viitsiskö tota kaakaota rueta antamaan, aika sokeristahan se on?!?
 
Poitsu ei tykkää kaakaon mausta,joten ei juoda meillä.Yritin kaakaota antaa ku maitoa ei pahemmin suostu juomaan,mut ei onnannu...

Mut jos sokeria karsastat,niin niitä on sokerittomia/vähäsokerisiakin kaakaojauheita myytävänä,ollu ainakin aikasemmin...
 
Meidän 1v 4 kk poika ei ole kaakaota saanut. Kaksi kertaa on saanut maistaa suklaakakkua ja molemmilla kerroilla on maha mennyt sekaisin, joten kaakao ei hänelle oikein (ainakaan vielä) sovi. Muuten en kyllä näe pahaa siinä että antaa joskus kaakaota.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 22:21 77mm kirjoitti:
Meidän 1v 4 kk poika ei ole kaakaota saanut. Kaksi kertaa on saanut maistaa suklaakakkua ja molemmilla kerroilla on maha mennyt sekaisin, joten kaakao ei hänelle oikein (ainakaan vielä) sovi. Muuten en kyllä näe pahaa siinä että antaa joskus kaakaota.
Kaakao ja suklaa ovat kuitenkin aivan eri asia!!! Suklaassa on paljon muitakin ainesosia kuin kaakao (jota loppujen lopuksi hyvin vähän), jotka ovat todennäköisempi syy vatsan sekaisin menoon... Suklaakakkua ja kaakaota en edes lähtisi vertaamaan keskenään.
 
tylyä mutta totta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 22:54 joo annan kirjoitti:
koht 1,9 tyttö juo aamuin illoin n.2dl kaakaota.pelkkä maito ei mene.
No ei varmasti menekään kun on makeaan opetettu! Ehkä ei kannattais ihan noin paljon kaakaota juottaa, ennemmin sitten vaikka täysmehuja, jos kerran makeaa pitää olla. Ensinnäkään kaakao ei ole sieltä terveellisimmästä päästä juomia, toiseksi sokeri mm. vaikuttaa hampaiden kuntoon. Ei ihme että lasten hampaiden kunto on selvästi heikentynyt viime vuosina! :headwall:
 
Me muistaakseni kerran kokeiltiin noin vuoden ikäisenä poitsulle kaakaoo ja ei kelvannu. Nyt sitte ehkä pari kuukautta sitte kokeiltiin taas ja nyt maistu. Innoissaan vetäsi sellasen kahen desin mukillisen sitä. Oon sen ajatellut vähän niin, että aina sillon tällön voi hyvin antaa. Iteki tykkään kaakaosta tosi paljon ja mukulana join myös tosi paljon sitä. Joka aamu, jos ihan totta puhutaan.. =)

Muutenki kaikkeahan niille lapsille voi syöttää jos vaan kohtuuden muistaa
 
Rouvahuldahuoleton
Mie vasta vähän aikaa sitten hoksasin että kaakoata vois tytölle 1v6kk antaa, ja tykkää kovasti. Saa sitä joko aamupalalla tai iltapalalla, yleensä kylmänä tykkää juoda.
 
En anna.En anna vaikka maitoa menee huonosti ni sen varjolla kaakaota.Ilman sitäkin pärjää ja jos tuttavani antaa lapselleen kaakaota koska ei ota pelkkää maitoa :headwall: Ja lapsi pyytää jatkuvasti kaakaota ja siitä tavasta on vaikea päästä eroo.Kyllä se lapsi kerkee sitä myöhemminkin maistamaan.
 
Ei ole edes tullut mieleen antaa 1,5-vee tytölle. Juo maitoa ihan hyvin ja tuo kaakao ei kyllä mielestäni ole mikään kovin terveellinen juoma..
Usein muuten vanhemmat juottavat lapsille huolissaan LIIKAA maitoa ja sitten raudan imeytyminen kärsii ja tulee anemiaa.
 
En tiedä miten vuoden ikäisten kaakaon juomisen laita on, mutta itse olen alkanut antamaan pojalle kaakaota vasta nyt kun alkaa lähestymään 2 v. Ajattelen kaakaon olevan liian makeaa ja siksi vieläkin poika saa sitä harvoin ja vähän kerrallaan!
 
anu
Meillä ei aikuisetkaan juo kahvia tai teetä aamuisin..lämmintä vesikaakaota hörsitään.. No..kun itse juot, niin kielläppä se sitten muksulta. Eli: meillä juodaan koko porukka "aamukaakaot"..Me veteen ja tytsy maitoon sekoitettuna!

Tyttö 1,9kk tykkää siitä ihan hirveesti, täytyy myöntää..ja joskus sitä tulee juotua parikin kertaa päivässä, esim.aamulla ja välipalalla. Samanlai sitä sokeria tulisi jukurtista tai sokeri-mehusta..Mutta otan tuon "sokeri-annoksen" huomioon muussa päivän ruuissa.

 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
joo annan
ja minähän annan just kaikkee hyvää tytölleni!!mulle on turha puhua mistään sokereista ja suolasta. Minä olen itse ikäni syönyt makeaa eikä oo reikiä kuin yksi vaivainen enkä ole lihonnut rasvasta enkä makeasta eikä lihoa laiha tyttönikään vaikka mitä antaisin. ainoa kiellettyjen listalla on alkoholi.ettäs tiiätte! :LOL: :kieh
 
En anna

Ei ole tullut mieleen, kun ei me aikuisetkaan juoda kaakaota. :) Ei muuten juo maitoakaan ollenkaan, neuvolassa sanottiin ettei tarvitse, kunhan saa 5-6dl maitotuotteita/pvä, niin en siitä stressaa.. (Teen puurot ja ruoat maitoon + jugurttia välipalalla, niin siitähän sitä tulee.)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 22:38 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 22:21 77mm kirjoitti:
Meidän 1v 4 kk poika ei ole kaakaota saanut. Kaksi kertaa on saanut maistaa suklaakakkua ja molemmilla kerroilla on maha mennyt sekaisin, joten kaakao ei hänelle oikein (ainakaan vielä) sovi. Muuten en kyllä näe pahaa siinä että antaa joskus kaakaota.
Kaakao ja suklaa ovat kuitenkin aivan eri asia!!! Suklaassa on paljon muitakin ainesosia kuin kaakao (jota loppujen lopuksi hyvin vähän), jotka ovat todennäköisempi syy vatsan sekaisin menoon... Suklaakakkua ja kaakaota en edes lähtisi vertaamaan keskenään.
Siis tarkennanpa vielä. Ensimmäisen mainituista suklaakakuista olin tehnyt itse, ja kaakaojauhe oli siinä ainoa ainesosa jota poika ei aiemmin ollut saanut, joten olen kyllä melkoisen varma että kaakao oli se ongelmia aiheuttava tekijä. Mainittakoon vielä että mitään allergioita ei pojalla ole.
 
Mun poika kyllä tykkäis kaakaosta, mut annan tosi harvoin herkkuna, vaikka juokin huonosti maitoa. Uskon et laps juo sen kun tarvii ja pelkään et kaakaosta tulis "tahtoo tahtoo" juttu, eli haluis sitä aamulla, päivällä ja illalla. Mehujakaan ei juurikaan juo, eli maito ja vesi meillä juomina. Ite kyllä juon kaakaoo kun poika on päikkäreillä ;) .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 09:37 tylyä mutta totta kirjoitti:
No ei varmasti menekään kun on makeaan opetettu! Ehkä ei kannattais ihan noin paljon kaakaota juottaa, ennemmin sitten vaikka täysmehuja, jos kerran makeaa pitää olla. Ensinnäkään kaakao ei ole sieltä terveellisimmästä päästä juomia, toiseksi sokeri mm. vaikuttaa hampaiden kuntoon. Ei ihme että lasten hampaiden kunto on selvästi heikentynyt viime vuosina! :headwall:
Nyt olet muuten hakoteillä! Ensinnäkin (kysyin tätä hammaslääkäriltä ja lasten erikoislääkäriltä, joten ei perustu omiin mielipiteisiin...), kaakao ei ole niin epäterveellistä kuin luullaan!
Sen haitat ovat pienenmmät kuin hyöty siitä, että lapsi saadaan juomaan maitoa, joka on todella tärkeää kasvavassa iässä. Kaakaoita on erilaisia, jopa täysin sokerittomia ja määrää säännöstelemällä hampaat eivät joudu koetukselle.

Toiseksi, tuoremehut ovat todellakin pahempi haitta hampaille! Tämä nyt on jo joka opaskirjasessa, mikä lapseen liittyy, mutta vahvistusta antavat suuhygienistit ja hammaslääkärit. Hapot syövät ohutta kiillettä hampaan pinnalta ja syövyttävät tuoretta hammasta, ei siis ollenkaan niin hyvä. Sitä paitsi, mehuissa ei tuota tärkeää kalsiumia ole riittävästi kuten maidossa ja maitopohjaisissa kaakaoissa.

Huolellisella suuhygienilla, hampaiden hoidolla ja esim. täysxylitoltablettejen päivittäisellä syönnillä, hampaat tulevat aivan hyvin toimeen vaikka kaakaota joutuisikin antamaan päivittäin!
 

Yhteistyössä