Ankea joulu tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maisa"

Vieras
Meillä on tänä vuonna tulossa todella ankea joulu. Mistään joulutunnelmasta ei ole tietoakaan. En jaksa enää edes yrittää.

Meillä on vesivahinko talossa ja rempan takia osa talosta ei ole käytettävissä. Tämä tarkoittaa sitä että se osa mikä on käytössä, on täynä kalusteita ja tavaraa kun on pitänyt rempattava osa tyhjentää. Jouduin aamulla kertoa lapsille, että joulupukki ei tule tänä vuonna, jaamme lahjat itse. Lapset olisivat toivoneet pukin tuloa, toki ovat alakouluikäisinä jo tietoisia pukkiasian oikeasta laidasta, haluaisivat vain vielä "olla juonessa mukana". Yritin vielä saada pukkia, mutta täältä alueelta ei enää löydy vapaita aikoja. Muutenkin talo on siinä kuosissa että tänne ei jaksaisi ketään päästää.

Sukulaiset ovat taas aattona tulossa. En jaksa kuitenkaan siivota, kukaan perheestä ei auta minua tässä, vaan koska remontin takia kamat ovat levällään kaikki vain jättävät tavarat mihin sattuu. Täällä ei mahdu kunnolla esteettä kävelemään.

Olen ollut todella uupunut tämän vuoden ajan. Olin juuri pääsemässä siitä vähän yli, kun tämä paska iski niskaan. Nyt tuntuu että en jaksa enää mitään, tämä remppa on ottanut takapakin täysin toipumisessani. En tiedä miten enää jaksan tätä. Ei ole edes vielä tiedossa korvaako vakuutus vai olemmeko täysin kusessa remontin maksamisen kanssa.

Tiedän että kukaan ei voi tähän mitään auttaa. Halusin vain vähän purkaa tuntojani. Pitäisi kait jaksaa olla iloinen edes siitä, että muulla perheellä on terveys tallella. Nyt ei vain jaksa enää olla positiivinen. On vain sellainen olo, että jos kukaan muukaan tässä perheessä ei edes yritä avittaa joulun valmisteluissa, niin miksi minunkaan pitäisi yrittää enää jaksaa. Tulee vain itku kun mietin millainen joulu lapsille on tulossa ;(

[QUOTE="Maisa";29355279]
Sukulaiset ovat taas aattona tulossa. En jaksa kuitenkaan siivota, kukaan perheestä ei auta minua tässä, vaan koska remontin takia kamat ovat levällään kaikki vain jättävät tavarat mihin sattuu. Täällä ei mahdu kunnolla esteettä kävelemään.[/QUOTE]

Miksi ette voisi koko sukua kokoontua jossain toisessa kodissa?
Tosi tahditonta heiltä että edes olettavat että olisi hyvä ajatus tulla viettämään joulua keskelle remppaa ja kaaosta.

Kutsuhan perhe koolle palaveriin. Kerrot miltä sinusta tuntuu ja että joulu pitää tehdä nyt kaikki yhdessä. Eipä kaaoksen keskellä hirveesti tarviikaan vaan yrittää rakentaa tunnelmaa ihan pienesti. Jokaisen perheenjäsenen tulee nyt "olla juonessa mukana".

Hyvää Joulua kaikesta huolimatta ja parempaa tulevaa vuotta :)

Meillä on ainoa sellainen neutraali paikka, johon kaikki voivat tulla. Olisin tietysti voinut kieltäytyä, mutta siitä olisivat eniten kärsineet meidän lapset. Heille se että lähisuku tulee on iso osa joulua, heillä ei ole muunlaista joulua ole ollut. Lähisuku on tullut aina aattoiltana meille kun pukki tulee. Olen ennenkin meinannut jo tästä luopua, mutta lapsille se oli jo silloin niin kova paikka.

Kait sitä yrittää viimeseen asti tehdä niin että lapsilla olisi edes jonkinlainen joulu. En kyllä tiedä miten tämän taas saan järkättyä, mutta se kait on kaikille niin itsestään selvää että minä aina jotenkin asiat järjestän.

Miksi aikuiset ihmiset ovat näin saamattomia? Ensinnäkin - lapsillasi on rakastava koti ja vanhempi (vanhemmat?) ja saavat jopa lahjoja ja ilmeisesti ruokaakin. Siinä kaikki lapsille hyvään jouluun.

Toiseksi: miksi jumankauta et sano, että tänä vuonna meillä on remppa, meille ei voi tulla jouluna. Piste. Joko menette sitten toisaalle, pidätte kotona rempseät remppajoulut perheen kesken (piirretään seiniin, jee!), tai ovi kiinni ja vaikka jonnekin kylpylään valmiiseen pöytään. Miksi teet tästä itsellesi näin vaikeaa?

Kutsuhan perhe koolle palaveriin. Kerrot miltä sinusta tuntuu ja että joulu pitää tehdä nyt kaikki yhdessä. Eipä kaaoksen keskellä hirveesti tarviikaan vaan yrittää rakentaa tunnelmaa ihan pienesti. Jokaisen perheenjäsenen tulee nyt "olla juonessa mukana".

Hyvää Joulua kaikesta huolimatta ja parempaa tulevaa vuotta :)

Pitänee tuota vielä tänään yrittää, ei ole oikein auttanut tosin tähän mennessäkään. Mukavaa joulua ja hyvää uutta vuotta myös sinulle :)

Halaus sinulle! Mutta muista kuitenkin, että sinulla on kaikki loppujen lopuksi ihan hyvin. On katto pään päällä ja terveys tallella. Lisäksi sinulla on perhe ja suku. Itselläni myös nämä kaikki kunnossa ja lisäksi ei ole edes sitä vesivahinkoa. Järjetön suru vaan hyvän ystävän puolesta. Hänen taaperonsa sairastui vakavasti tänä syksynä ja tällä hetkellä ainoa mitä voidaan tehdä on helpottaa lapsen kipuja ja odottaa, koska se viimeinen elinpäivä tulee...

Tiedän kyllä että monella muulla on asiat vielä huonommin. Sitä vaan kun on riittävän uupunut ja väsynyt ei jaksa nähdä elämän positiivisia puolia. Eiköhän tämä tästä taas kun aikaa kuluu.

Anna hei löysää itsellesi, ei joka vuonna pysty kaikkia miellyttämään. Älä heittäydy marttyyriksi vaan ota apua ja neuvoja vastaan. Ja viime tipassa saat sanoa ettet jaksa tehdä yksin kaikkea. Tottakai lapset pettyvät, mutta elämä ei ole ruusuilla tanssimista ja mieluummin varmaan ottavat pirteämmän äidin kuin hermoraunion masentuneen kiukkumarttyyrin...? Yksi joulu, yksi päivä vaan kyseessä...!

Kirjoita tekemättömät työt joulunpunaisille paperilapuille ja jaa joka sukulaiselle omansa kun saappuu. "Hyvää Joulua, siivoathan vessan ihan ensitöiksesi. siivousvälineet ovat jo valmiina siellä" :)

Ei ole tosiaan tarkoitus olla marttyyri, ololla otan apuja vastaan, niitä vaan ei ole ollut tyrkyllä pyytämälläkään. :)

Olen tiedostanut itsessäni sen että olen aika ankara ja vaativa itseäni kohtaan, on ollut yksi syy siihen että olen uupunut. On pitkä prosessi opetella siitä irti.

Mutta jos noin isota lapset eivät edes auta tuollaisessa tilanteessa, niin eiköhän se ole oiva opetus, että sitten ei myöskään saa sellaista sukujoulua kun haluaa.

Nyt laitatte mitä laitatte ja vieraat tulee ja lahjat jaetaan ja ensi vuonna uudestaan.

Ymmärrän tilanteesi, koska meilläkin oli vesivahinko joitakin vuosia sitten. Sen remppaaminen kesti usaemman kuukauden ja jälkikorjaukset vielä päälle. En halua edes muistaa miten pitkään olimme evakossa ja irtaimisto varastossa. Tunnetta ei voi jakaa kuin toisen saman kokeneen kanssa, koska kodin menettäminen, vaikka vain määräaikaisesti, on pohjattoman ikävää. Etenkin, jos vahinko ei ole edes omista virheistä johtuvaa, vaan naapurin.

Siitä kuitenkin selviää, seuraava joulu on sitäkin ihanampi ja koti entistä ehonpi. Näin minulle sanottiin ja se piti todellakin paikkansa. Nyt on elettävä niin kuin pystyy ja mieluummin pyytää apua kuin koettaa pärjätä yksin. Siinäkin on joulumieltä lisäävää, joten jospas et tänä vuonna hösäisi liikaa vieraita teille. pidä kaikki edes yksinkertaisena ja jos huumoria edes vähän löytyy koeta keksiä jotakin hullua vaihtoehdoksi niin kuin esim. glöditarjoilu pihalla yms.

Joulu on aina tullut olipa tilanne mikä vain.

Yhteistyössä