angiinasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maikki"

Vieras
Meillä on kahdella perheenjäsenellä ollut angiinaa. Itselläni alkoi joskus torstaina kurkku kipeytymään perjantai illalla oli tosi kipeä, lauantaina olin kuumeessa (ei mittaria tosin ole, mutta paleli vaikka 3 peittoa oli päällä ja fleecepaita jne) ja tosi kipeä kurkku, sattui kun nieli.
Mut nyt on hävinnyt itsestään koko kurkkukipu, en käynyt lääkärissä.
Joten tässä mietinkin, että olisiko pitänyt vaiko eikö.

Mitä mieltä, ehdotuksia?

Jos on menny itsestään ohi, niin en kyllä nää mitään syytä miks sun ois pitänyt käydä lääkärillä... Katsoitko kurkkukivun aikaan onko nielussa punoitusta/valkoista peitettä? Se on aika yleinen merkki angiinasta (ainakin mulla ollut, ja oon niitä sairastanut tooodella monesti).

Hyvin samankaltaisin oirein, tai oikeastaan oireittomuuksin ( olivat hävinneet jo kun menin lääkäriin) kävin lääkärissä, koska tarvitisin sairaslomatodistuksen. Ottivat nieluviljelyn ja angiina oli, vaikka olin aivan varma ettei olisi. Perheessä oli aiemmin yhdellä ollut angiina.

Katsoin, ja kyllä oli punoitusta, ja vaaleita läikkiä muutama. Toinen henkilökin katsoi silloin taskulampun kanssa ja näki ne. Piti mennä lääkäriin nyt alkuviikosta, mut kurkkua ei yhtään sattunut. Ja minä kun olen ymmärtänyt, että angiina ei lähtisi pois ilman kunnon lääkkeitä?

[QUOTE="maikki";22477849]Katsoin, ja kyllä oli punoitusta, ja vaaleita läikkiä muutama. Toinen henkilökin katsoi silloin taskulampun kanssa ja näki ne. Piti mennä lääkäriin nyt alkuviikosta, mut kurkkua ei yhtään sattunut. Ja minä kun olen ymmärtänyt, että angiina ei lähtisi pois ilman kunnon lääkkeitä?[/QUOTE]

vaatii antibiottihoidon. Mene ihmeessä otattamaan nieluviljely.

Angiina ei lähdekään pois ilman antib. kuuria koska on streptokokki A bakteerin aiheuttama nielutulehdus. Eli bakteeritulehdukset täytyyy aina hoitaa pois ab-kuurilla. Voi edelleen olla ettei sinulla ole samaa tautia, mutta voi käydä niinkuin minulle että oireet häviävät hetkeksi ja palaavat sitten rajumpana takaisin. Jos on "angiina" niin oireet yleensä melko rajuja eli kuume, kova kurkkukipu. Jos oireet menivät eivätkä palaa niin en lähtisi lääkäriin.

Angiina ei lähdekään pois ilman antib. kuuria koska on streptokokki A bakteerin aiheuttama nielutulehdus. Eli bakteeritulehdukset täytyyy aina hoitaa pois ab-kuurilla. Voi edelleen olla ettei sinulla ole samaa tautia, mutta voi käydä niinkuin minulle että oireet häviävät hetkeksi ja palaavat sitten rajumpana takaisin. Jos on "angiina" niin oireet yleensä melko rajuja eli kuume, kova kurkkukipu. Jos oireet menivät eivätkä palaa niin en lähtisi lääkäriin.

Oon samaa mieltä, että jos oireita ei enää ole/tule, en lähtis turhaan lääkäriin. Kannattaa "kuulostella" muutama päivä! :)

kurkkupaise ja mitä kaikkea voi tulla jos ei hoida kunnolla angiina.. Että siksi mietinkin että pitäisikö mennä, niin ihmetyttää tuo kurkkukipu joka hävisi viikonlopun aikana.

Yhteistyössä