Ammatti valinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ammattia, apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
-Leipuri-kondiittori
-Leipominen on aina kiinnostanut ja en ollut valmis menemään vielä ammattikorkeaan.
-Kävin lukion jälkeen amiksen ja koulu kesti 2 vuotta.

-Mikä olet ammatiltasi
Hevosenhoitaja/tallilomittaja-yrittäjä. Ensi vuoden alussa valmistun myös hevoshierojaksi.

-Miten päädyit juuri siihen
Harrastamisen jatkumoa.

-Minkä koulutuksen kävit (kuinka pitkä ja minkä ikäinen olit silloin)
En yhtään mitään. Harrastustaustaa tosin vuosikausia, ennen kuin oman firman perustin. Hierojakoulutuksen aloitin alkuvuodesta, kestää monimuoto-opiskeluna noin vuoden verran.

-Mikä olet ammatiltasi Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettaja
- Halusin ihmisläheisen ja vaihtelevan työn, joka liittyy suomen kieleen ja kirjallisuuteen
-Minkä koulutuksen kävit FM, aineenopettaja. Aloitin opinnot v. 1998 ja valmistuin keväällä 2010, 32-vuotiaana. Olin välillä 6 vuotta töissä ja vuoden kotona lapsen kanssa.

Viimeksi muokattu:
- Röntgenhoitaja
- Jo poikana päätin: mä oon röntgenmies. No ei se nyt ihan niinkään mennyt. Hukkasin ensin muutaman vuoden yliopistossa ja kaikista keskiasteen opinnoista tämä tuntui mielenkiintoisimmalta: ihmisten hoitamista ja edistyneen tekniikan käyttämistä.
- Valmistui 28-vuotiaana kolmi- ja puolivuotisen opistotasoisen koulutuksen päätteeksi. En ole katunut uravalintaani, paitsi palkkapäivinä.

[QUOTE="Outsa";24515583]-Leipuri-kondiittori
-Leipominen on aina kiinnostanut ja en ollut valmis menemään vielä ammattikorkeaan.
-Kävin lukion jälkeen amiksen ja koulu kesti 2 vuotta.[/QUOTE]

Kerro lisää tästä jos jaksat?
Mikä ammattikoulu ja siis 2 vuoden koulutus?

- Röntgenhoitaja
- Jo poikana päätin: mä oon röntgenmies. No ei se nyt ihan niinkään mennyt. Hukkasin ensin muutaman vuoden yliopistossa ja kaikista keskiasteen opinnoista tämä tuntui mielenkiintoisimmalta: ihmisten hoitamista ja edistyneen tekniikan käyttämistä.
- Valmistui 28-vuotiaana kolmi- ja puolivuotisen opistotasoisen koulutuksen päätteeksi. En ole katunut uravalintaani, paitsi palkkapäivinä.

eli huono palkka ?

Lähihoitaja
Päädyin 17v:na koska poikakaveri kiristi että jättää jos en kouluttaudu johonkin. Oli huono koulumenestys takana joten otin tuon.
2,5v silloin sillä oli ekat koeluokat.

Nyt olen 36v ja hoidan vammaisia kolmivuorossa ja EI ole mun juttu. Etsin paraikaa muuta. Lapsia haluaisin hoitaa ja kasvattaa :)

[QUOTE="kokki";24515800]Kerro lisää tästä jos jaksat?
Mikä ammattikoulu ja siis 2 vuoden koulutus?[/QUOTE]

Salpauksessa Lahdessa opiskelin ja tykkäsin kovasti. Siitä koulusta jäi ehkä parhaimmat muistot kaikkiin koulussa vietettyihin vuosiin verrattuna. Paljon tehtiin käsillä ja teoriatkaan eivät olleet vaikeita. Normaalistihan koulu kestää 3 vuotta, mutta koska mulla oli jo lukio pohjalla,niin sain hyväksiluettua noita yleisiä oppiaineita.

Elintarvikeala on muutenkin hyvä ala, kun ihmiset joutuvat aina syömään eli töitä riittää. Harjottelun kautta pääsin kesätöihin ja sitä kautta pääsen varmaan samaan paikkaan töihinkin, jos itseäni vielä kiinnostaa.

[QUOTE="kokki";24515800]Mikä ammattikoulu ja siis 2 vuoden koulutus?[/QUOTE]

Ammattikolu on yleensä sen 3 vuotta, mutta jos on lukion (tai ammattikoulun) opintoja alla niin saa aika paljon hyväksilukuja, ja tämän takia toinen koulutus on vain 2 vuotta.

-Mikä olet ammatiltasi

Koneensuunnitteluinsinööri
Mä olen aina ollut kiinnostunut tekniikasta ja halunnut alalle
Ammattikorkeakoulu, 4 vuotta se kesti ja valmistuessani olin 23v

Tittelit ja työnkuva vaihdelleet - IT alalla kuitenkin töitä olen tehnyt tähän asti.
En ole valinnut aikoinaan ammattiani vaan koulutuksen - DI. Helppo päästä sisään ja tulotaso kohtuullinen ja töitä voi tehdä monella eri alalla ja erilaisissa tehtävissä.
Mulla meni 5 vuotta opiskeluissa, tosin 2 vuotta tein niistä paljon töitä eli 3 vuotta täysiaikaisena opiskelijana. Taisin valmistua 23 vuotiaana (just ja just)

eli huono palkka ?

Röntgenhoitaja, kuten harva muukaan terveydenhuoltoalan ammattilainen, harvoin pääsee ylpeilemään hyvällä palkalla. Kyseessä on kuukautispalkka: se tulee kerran kuussa ja kestää vajaan viikon. Miesvaltaisemmilla aloilla nautitaan korkeampaa palkkaa, mutta silti Tehy ei innostu ns. mieslisän järjestämisestä hoitoalalle, eli 20% parempaa palkkaa sukupuolen perusteella.

-Mikä olet ammatiltasi
Tutkija / insinööri

Teen väitöskirjaa materiaalien valmistamiseen liittyen. Palkkani maksaa eräs pörssiyhtiö.

I Ylioppilas (3v, valmistuessa 19-vuotias)
II Armeija (1v, reserviin siirtyessä 20-vuotias)
III Tekniikan kandidaatti (3v, valmistuessa 23 vuotias)
IV Vaihto-opinnot eräällä teknillisellä yliopistolla Saksassa (6kk)
V Diplomi-insinööri (2v, valmistuessa 25 vuotias)
VI Nykyiset jatko-opinnot tekniikan tohtoriksi (aloittaessa ikää 25 vuotta)

Opiskelujen ohessa työkokemusta on karttunut lukion jälkeen noin 3 vuotta. Olen siis tällä hetkellä 25 vuotias.

Yhteistyössä