Ammatinvalintakysymys, myös pph:n kohdalla kyse on valinnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Nimim. elämänlähde kirjoitti opastuksen, mitä pph:n työ on ja mitä vanhemmat voisi ottaa huomioon.

Viestiketju on pitkä, aloitan uuden.
Aloitan aiheen äidin / asiakkaan ja tämän lasten näkökannalta.

Pph:lla ei tarvitsekaan olla hulppeita ja hienoja tiloja, muotileluja ja omakotitaloa omalla leikkipuistolla.

Luulen, että vaatimukseni hyvälle pph:lle ovat samat kuin muillakin.

Kunnioita lasta ja sitä, mitä hänen kotinsa ja vanhempansa on. Ne ovat erilaiset tavat ja tottumukset kuin sinulla ja sinun lapsillasi, mutta lapselle oikeita ja hyviä.

Älä hauku, moiti ja mitätöi lasta ja tämän vanhempia. Ei lasten kuullen eikä selän takana.

Jos on ongelmia, epäselvyyttä, kysymyksiä, KYSY, PUHU asiasta. Äläkä oleta. Jos asia tuntuu pph:sta arkaluontoiselta kysyä, se on silloin myös liian arkaluontoinen oman oletuksen pohjalta juoruttavaksi eteenpäin.

Pph:n työaika on pitkä, raskas ja osin yksinäinenkin. Joskus se on myös 7 pv viikossa.
TÄmä ei ole kuitenkaan lapsen vika, älä kosta sitä lapselle. Tämä ei ole lapsen huoltajankaan vika, älä kosta sitä vanhemmille.

Kaikki lapset ovat erilaisia. Toiset vilkkaampia ja toiset rauhallisempia. Hyväksy se ja lähde lapsilähtöisesti liikkeelle. Jos ryhmässä on vilkas lapsi, muista tarjota monipuolista tekemistä, ja ennenkaikkea ulkoilua.

Lepohetki pitkän päivän aikana on hyvä, MUTTA Jos ryhmässä on lapsi, joka on lopettanut päiväunet alle 2 vuotiaana, on lapsen kiusaamista jos häntä vielä 6-vuotiaanakin makuutetaan 2 tuntia yhdessä 1 vuotiaden päiväunien aikana vain siksi, ettei hoitaja jaksa, hän haluaa kahvitauon tms.

Jos alkaa tuntua siltä, että hoitolapset ovat rasite, että heidän vanhempansa huonoja vanhempia, vaihda alaa.

Älä pura omaa pitkää työaikaasi, turhautumistasi tms. lapseen.

Maistamispakko voi tuntua joskus ihan kiusaamiselta etenkin jos aina on maistettava jo pahaksi todettua.

Hyvänmakuinen ruoka - sillä on iso merkitys. Ja se, ettei ole nälkä = ruokaa on riittävästi.

Siksi että se toinen oli jo niin pitkä ja se koski sitä, että vanhempien pitäisi ymmärtää perhep.hoitajaa.

Tämän ketjun tarkoiutus on se, että pph ymmärtäisi vanhempia, lapsia sekä sitä, että kyse on hänen omasta ammatin valinnastaan.

vanhemmat ei aina voi valita kenelle pph:lle lapsensa saa eikä edes sitä, että joutuuko/pääseekö lapsi päiväkotiin vai pph:lle.

Eiköhän lähes kaikki pph:t tiedä miten työssään tulisi toimia. Ja suurin osa parhaansa mukaan yrittää näin toimia. Ette te kaikki äiditkään lapsillenne ole 24/7 ideaalihoitajia.

Tällä ketjulla pahoitat vain kaikkien tunnollisesti ja hyvin työnsä hoitavien pph:ien mielet.

jos on monta lasta samassa hoidossa niin päiväuni aika on pakko olla kaikille ainakin sellainen hiljainen rauhoittumis aika...niin päiväkodissa kuin perhepäivähoidossa...ei siitä muuten mitään tule,ei pienet saa nukuttua jos isot pitää meteliä..

Nämähän ovat MOLEMMINPUOLISIA juttuja kaikki toisen huomioimiset ym. vanhemmankaan ei kannata purkaa pahaa mieltään hoitajaan, alkaa sättimään syyttä suotta yms. Lapsen voi joskus hakea vaikka tuntia aikaisemmin kuin hoitoaika on merkitty päättymään. Oman ostosreissunsa tms:n voi hoitaa vaikka vapaapäivänä. Ei lasta tarvitse aina viimeiseen pilkkuun asti pitää hoidossa.

Meillä JOKAINEN lepää päikkäriaikaan. Se miten pitkään on lapsesta kiinni eli myös se 6v. joka on lopettanut päikkärinsä 2v:na makoilee vähintään vartin verran jotta minä saan pitää kahvitaukoni.

Maistaa ei ole pakko jos on jo todettu että lapsi ei jotain juttua syö eikä tykkää. Mutta turha kohina ruuan "huonoudesta" on jätettävä pöydästä pois. Jos ei tykkää niin ei tykkää mutta sitä ei tarvitse koko ruokailun aikaa toitottaa.

Muistathan myös itse ette hauku, mitätöi tau väheksy hoitajaa/hoitopaikkaa/hoitajan kotia/hoitajan ulkonäköä tms. lapsen kuullen! ja jos tosiaan on jotain mikä hiertää niin tule juttelemaan asiallisesti ja reilusti.
Kyllä aika usein kuulee just näitä "äiti sanoi että sä olet tyhmän näköinen" tai "mun äiti sanoi että sulla on tosi ruma ulkoilutakki" tai "isän mielestä sulla on kananp.ersetukka".

Alkuperäinen kirjoittaja Hip Hip Hippo:
Eiköhän lähes kaikki pph:t tiedä miten työssään tulisi toimia. Ja suurin osa parhaansa mukaan yrittää näin toimia. Ette te kaikki äiditkään lapsillenne ole 24/7 ideaalihoitajia.

Tällä ketjulla pahoitat vain kaikkien tunnollisesti ja hyvin työnsä hoitavien pph:ien mielet.

kiitos sinulle :) :hug: täytyy sanoa että kyllä mua ainakin on monet kommentit loukanneet, vaikken näiden virtuaali ihmisten kanssa oikeesti tekemisissä olekkaan. Mut kyllä se harmittaa kun arvostus on mikä on vaikka kaikkensa tekisikin.. no mutta mä vaihdan alaa ;) koti saa olla jatkossa koti, sitten kun työelämä taas ajankohtaiseksi tulee. :)

Ihan oikeasti asia on niin, että jokainen on ammattinsa itse valinnut ja jos siinä ei viihdy, on aina vaihtamisen mahdollisuus. Jos ammattikunta tekee itsestään jonkinlaista uhria tai marttyyria, aletaan tarpoa ällöttävässä itsesäälin suossa. Itse olen yläkoulun opettaja, joka satun pitämään työstäni, enkä suoraan sanottuna voi sietää näitä "koulukiusattuja" opeja. Siis hei, me ollaan aikuisia: me voidaan valita!

""

Kiusattaisko välillä jotain muuta ammattiryhmää???

Lainaa
Tänään, 12:06
lumihiutale82
jos on monta lasta samassa hoidossa niin päiväuni aika on pakko olla kaikille ainakin sellainen hiljainen rauhoittumis aika...niin päiväkodissa kuin perhepäivähoidossa...ei siitä muuten mitään tule,ei pienet saa nukuttua jos isot pitää meteliä..
Lainaa
Tänään, 12:08
vieras (vierailija)
Nämähän ovat MOLEMMINPUOLISIA juttuja kaikki toisen huomioimiset ym. vanhemmankaan ei kannata purkaa pahaa mieltään hoitajaan, alkaa sättimään syyttä suotta yms. Lapsen voi joskus hakea vaikka tuntia aikaisemmin kuin hoitoaika on merkitty päättymään. Oman ostosreissunsa tms:n voi hoitaa vaikka vapaapäivänä. Ei lasta tarvitse aina viimeiseen pilkkuun asti pitää hoidossa.

Meillä JOKAINEN lepää päikkäriaikaan. Se miten pitkään on lapsesta kiinni eli myös se 6v. joka on lopettanut päikkärinsä 2v:na makoilee vähintään vartin verran jotta minä saan pitää kahvitaukoni.

Maistaa ei ole pakko jos on jo todettu että lapsi ei jotain juttua syö eikä tykkää. Mutta turha kohina ruuan "huonoudesta" on jätettävä pöydästä pois. Jos ei tykkää niin ei tykkää mutta sitä ei tarvitse koko ruokailun aikaa toitottaa.

Muistathan myös itse ette hauku, mitätöi tau väheksy hoitajaa/hoitopaikkaa/hoitajan kotia/hoitajan ulkonäköä tms. lapsen kuullen! ja jos tosiaan on jotain mikä hiertää niin tule juttelemaan asiallisesti ja reilusti.
Kyllä aika usein kuulee just näitä "äiti sanoi että sä olet tyhmän näköinen" tai "mun äiti sanoi että sulla on tosi ruma ulkoilutakki" tai "isän mielestä sulla on kananp.ersetukka".
""

Kirjoitan ja nostan tätä koska taustalla on omakohtainen kokemus nyt jo ihan isojen lasteni perhep-hoitajasta, jota en voi kehua. En edes näiden vuosien jälkeen.

Nyt minulla on taas päivähoitoikäiset lapset, iltatähdet, ja hoitaja-kysymys on siksi pinnalla.

Miksi asian esille nostaminen olisi ammattiryhmän kiusaamista?
Jos puhutaan, että kyse on molemminpuolisesta jutusta, pitäisi kyetä ottamaan vastaan myös sen vanhemman näkemys ja ajatukset. Eihän voi kehittää itseään tai ammattiaan tai osaamistaan, jos ei kykene ottamaan vastaan kritiikkiä tai keskustelemaan asioista asiatasolla ylipäätään.

Tottakai jokainen lapsi lepää päiväuniaikaan. Mutta jos lepohetki pimeässä kestää 2 tuntia, se ei ole lepohetki vaan kiusaamista.

Muista en tiedä, mutta itse en ikinä purkanut pahaa mieltäni hoitajaan. Lähdin oletuksesta että lasteni hoitaja on hyvä omassa ammatissaan ja hoitaa lapseni.

Mutta kun maistamispakko oli joka kerta, vaikka sama ruoka oli pahaksi todettu ja se ei ollutkaan että lusikallinen tms, vaan hoitajan määrittelemä annos kokonaan. Ennen ei pöydästä noustu ennen kuin lautanen oli tyhjä, ja siinähän tyttö istui ja tiputteli paprikat kukkapurkkiin ja lattialle. Joka aterialla.

Hoitaja oli ihan varmasti väsynyt siihen, että oli oma lapsi, päivätyössä olevien vanhempien lapsi ja minun kaksi lastani, minä olin vuorotyössä.

Aiemmin en ikinä päässyt töistä, ei ollut liukumaa. En edes kuvitellut muuta kuin että hain lapseni heti töiden jälkeen! Tottakai.

Vapaapäivilläni myös lapseni olivat kanssani vapaalla. Kun lapset menivät isälleen, minä olin silloin töissä, eli lasten isäviikonloppuna minulla ei ollut vapaaviikonloppua.
Näin minimoin lasteni hoidossa olon ja maksimoin hoitajalle viikonloppuvapaita enemmän kuin mitäniitä minulla olisi ollut työvuorojen puitteissa.

En moittinut hoitajaa lapsille, en hänen kotiaan.
Mutta hoitaja ja hänen aviomiehensä pilkkasivat minun lapsiani, eivät arvostaneet minua.
Lapset ihmetteli näitä asioita, he eivät ymmärtäneet aikuisten keksimää sanaleikkiä, mitä perheen isä / pph:n mies lapsilleni ilkkui. Sanaleikki oli lasteni nimistä, vaikka heillä on ihan tavalliset suomalaiset nimet.

Lapsillani on ollut myös hyviä hoitajia. Mutta yksi surkea onnistuu pilaamaan koko ammattikunnan, koska saa aikaan niin pahaa jälkeä lasten kehityksessä.

pph:n toiminta oli kiusaamista, ilkeilyä, välinpitämättömyyttä. Hän kohdisti sen lapsiini, joita inhosi.

Yhteistyössä