Ammateista ja palkoista

07.06.2007
594
0
16
Ihan pakko hieman ottaa kantaa näihin palkka-asioihin ja ammatteihin.
Kuka oikeesti on koskaan tyytyväinen palkkaansa?? Jokainen omasta mielestään ansaitsisi enemmän ja paremmat työolot ym.

Olen itse sairaanhoitaja ja kyllä mua ottaa päähän toi edellinen "palkankorotus". Mikä siis oikeesti ei vaikuttanut palkkaan mitenkään. Kovasti hehkutettiin kuinka nyt saatiin palkat nostettua. Joopajoo...Kenenköhän palkka?? Ei ainakaan mun. Tai joo nousi se 50?, eli plusmiinusnolla kun verot otetaan pois. Työnantajan ei ole pakko maksaa kuin se alin palkka, joten nuo 2500? palkat on kyllä unohdettu ainakin meillä.

Miksi sitten valitsin huonopalkkaisen ammatin? Pakko sanoa, että en kyllä ollut silloin lukion jälkeen kovinkaan kypsä valitsemaan tulevaa ammattia. Oikeesti siinähän pitäisi päättää periaatteessa koko loppuelämästä.
Kun en keksinyt muuta ammattia. Ei meillä käynyt kukaan esittelemässä ammatteja tai ei käyty koulusta missään "messuilla". Lukiossa kävi ainoastaan insinööriopiskelija ja sairaanhoitajaopiskelija. Molemmissa pääsykokeissa kävin ja saikkariksi päädyin.

Tyytyväinen olen ammatinvalintaan ja palkalla tulee toimeen. Näillä mennään. :D

Mä olen tyytyväinen palkkaani! :wave:
Ja työtehtäviin tällä hetkellä myös. Silti aion terkkariksi kouluttautua, sillä haluan lisää vastuuta työssäni.

Alkuperäinen kirjoittaja RobottiRuttunen:
Miksi sitten valitsin huonopalkkaisen ammatin? Pakko sanoa, että en kyllä ollut silloin lukion jälkeen kovinkaan kypsä valitsemaan tulevaa ammattia. Oikeesti siinähän pitäisi päättää periaatteessa koko loppuelämästä.
Kun en keksinyt muuta ammattia.

Näinpä :/ eipä sitä heti lukion jälkeen osannut miettiä järkevästi, mitä isona tekee ja varsinakaan sitä, millainen palkkaus alalla on. Ehkä olisi pitänyt, mutta en vaan osannut :/

Valmistumisesta on 15v ja nyt toista kertaa mietin, mitä muuta voisi tehdä...

Mä olen omille lapsilleni sanonut, että ensin opiskellaan ammattiin, joka kiinnostaa. Sen jälkeen opiskellaan ammattiin, josta saa rahaa =) Ja mustakin tuli nuorena lukionjälkeen sairaanhoitaja. Keski-iässä vaihdoin alaa, kun lapset alkoivat kuluttaa sen verran paljon, ettei sairaanhoitajan palkka enää riittänyt. Mutta kaukana olen edelleenkin lääkäreiden, lakimiesten, suuryritysten rahoitusjohtajien ja monen muun palkoista.

Minä olen!!! On aivan ihanaa, kun on tilipäivä ja palkka napsahtaa tilille. Ei tarvitse miettiä millä elää ja mitä voi ostaa toisin kuin viimeisen 2 vuoden aikana ollessani yrittäjänä. Silloin ei palkkaa nostettu yhtään ja kaikki laskut oli myöhässä.

No mäkin olen lähihoitaja, ja silti ihan tyytyväinen palkkaan. Varmaan kyllä asiaan vaikuttaa se, että olen ollut pitkään kotona lasten kanssa, ja periaatteessa mikä tahansa palkka tuntuu hyvältä :D Mutta en siis ainakaan palkan takii lähtis ammattii vaihtaa.

Te siellä suomessa maksatte niin kovia veroja, jotta saatte tukia, halpaa lasten päivähoitoa, terveydenhoitoa yms, Siksi ne palkathan taitaa olla niin pieniä kun vero niistä viedään ja kaikki muut maksut.. Suomessahan on silti maailman kalleimat työntekijät..

Mä olen ja en ole, palkka on kyllä yli keskiansion mutta työaikaan suhteutettuna tuntipalkka on mitä on, työaika mulla on 8 - 18 tuntii joskus menee koko vuorokausikin putkeen silloin pomo sanoo et käy pari tuntii nukkumassa ennen ku tuut takasi, mut viikonloput ja juhlapyhät on pääsääntöisesti vapaita

Mä en itse asiassa kaipaisi kuin viitisensataa euroa kuussa lisää nettopalkkaa, niin voisin sanoa saavani riittävästi palkkaa. Käytännössä se tarkoittaisi parin tonnin (tai mieluummin hiukan yli parin tonnin) nettopalkkaa ja ainakin tällä hetkellä semmonen olisi mielestäni ns. riittävä palkka. Ei hyvä, mutta riittävä.

Sitä en sitten tiedä, paljonko bruttopalkan pitäisi olla, että nettopalkka olisi tuon reilut pari tonnia. Varmaan se sinne kolmen tonnin hujakoille menee, kun palkasta otetaan pois verot ja muut maksut.

Alkuperäinen kirjoittaja aila:
Olen tyytyväinen palkkaani :wave: Ikä, sukupuoli ja koulutus huomioiden tienaan mielestäni hyvin eli 3400?/kk ja nainen, 26 vuotta ja tradenomi.

Piti vielä sanoa että eipä sitä todellakaan silloin 18-vuotiaana tiedä miksi haluaa isona. Tekisin eri valinnat nyt jos oisi vielä mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jilietta:
Te siellä suomessa maksatte niin kovia veroja, jotta saatte tukia, halpaa lasten päivähoitoa, terveydenhoitoa yms, Siksi ne palkathan taitaa olla niin pieniä kun vero niistä viedään ja kaikki muut maksut.. Suomessahan on silti maailman kalleimat työntekijät..

Niinpä. Ja nyt kun miettii, mihin itse käytän "veroja". Ei ole lapsia, joten en tarvitse päivähoitoa. En sairasta, joten en käytä kunnallista terveydenhoitoa. Koulut olen tieytsti käynyt, mutta "otetaanko" se pois vanhempien veroista vai minun...No kuitenkin siis...

Yhteistyössä