Amk:sta välivuosi, jos en saa töitä, saanko mistään rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Siis olen vuoden amk:ssa opiskellut ja nyt aion pitää välivuoden. Haen töitä, mutta eihän koskaan ole varmaa, että saa töitä. Jos en saa töitä mistään saanko raha amistään? esim. toimeentulotuki? asumistuki?

Koska sulla on opiskelupaikka AMK:ssa, työttömyystukia et välttämättä saa, tai vaatii ainakin paperisotaa ja työkkärin kanssa väittelyä. Kannattaa tiedustella työkkäristä ja koulustasi. Toimeentulotuki on se viimeinen jota aina "pitäisi" saada jos ei muuta saa, mutta siitä osaa kertoa vaan oman kuntasi sossu varmasti.

Itse aikoinani keskeytin yliopisto-opinnot vuodeksi ja sain siltä vuodelta työttömyyskorvausta. Korvauksen saamisen edellytys oli vähintään vuoden keskeytys. Siitä piti olla todistus oppilaitokselta. Tämä oli reilut 10 vuotta sitten.

mä pidin viime vuonna samallalailla vapaan. rahaa ei tippunut senttiäkään mistään vaikka kaikenlaisia paperisotia kävin yhden jos toisenkin paikan kanssa. ilmoitettiin vaan että enkö muka tiennyt että välivuoden aikana ei saa mitään rahaa, oma päätös oma vastuu.. lähinnä tuli sellainen olo että haukutaan tyhmäksi kun en itse tällaista asiaa tiennyt. töitä sain lokakuusta, siihen saakka meni aika kehnosti..

...hmm... luulen, että tarviit sen työpaikan, jotta selviätte.

Sossuun jos joudut elantoa hakemaan, niin voivat olla kyllä erittäin nuivia. Ja jos meet ilomoittautumaan työkkäriin, niin ilman hyviä selityksiä sulle tulee vähintään 3 kk karenssia. Miten meinaisit työkkäriin selittää?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse aikoinani keskeytin yliopisto-opinnot vuodeksi ja sain siltä vuodelta työttömyyskorvausta. Korvauksen saamisen edellytys oli vähintään vuoden keskeytys. Siitä piti olla todistus oppilaitokselta. Tämä oli reilut 10 vuotta sitten.

Miten tuon saa?

Minun on vaikea kuvitella mikä selitys kelpaisi ettei vähintäänkin tulisi 3kk:n karenssia. opiskelu on sinun "työsi" tällä hetkellä, siitä saat elantosi. Ja jos jostain syystä päätät keskeyttää (vaikkakin vain vuodeksi) opiskelemisen ilman tietoa toimeentulosta, on ihan oikein että tulee karenssi.

Miten tuon saa?

Enpä tiedä.Taitaa tapaukseni olla erilainen... Itselläni oli tilanne, että olin koko opiskeluajan tehnyt myös töitä. Alkuaikoina vähemmän, mutta sitten olin yhden talven (10 kk) määräaikaisessa kokopäivätyössä - olin raskaana ja halusin paremmat äitiyspäivärahat. Äitiysloman jälkeen en ollut oikein valmis jatkamaan opintoja, joten keskeytin opinnot vuodeksi. Ilmeisesti minua auttoi se seikka, että olin ollut ennen äitiyslomaa määräaikaisessa työsuhteessa. Olin siis jäänyt työttömäksi ilman omaa syytä.

Yhteistyössä