AMK-opiskelu, hoitomaksut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rekkksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rekkksi

Vieras
Eli olen jo sen osannut laskea, että pelkästään miehen tulojen perusteella emme saa asumistukea ja sen, että AMK opisk. ei saa koulumatkatukea. Saa ateriatuen, joka lähtee suoraan siitä, kun maksaa ruuan.

Otetaanko hoitomaksuihin tuloina huomioon vain miehen palkkatulot? Kuuluuko tavallinen opintotuki siihen tuloina? Lapsilisät ei kuulu?

Tietäisin laskea, mitkä tulot ja menot meillä tulee olemaan, että osaan varautua...

päivähoitolaskussa sun tulot on 0 €, jos siis et tee mitään töitä. Ja miehesi tienaa ilmeisen paljon, koska yleiisen asumistuen laskennassa myös sinun tulosi ovat 0 €.

[QUOTE="minni";27560835]päivähoitolaskussa sun tulot on 0 €, jos siis et tee mitään töitä. Ja miehesi tienaa ilmeisen paljon, koska yleiisen asumistuen laskennassa myös sinun tulosi ovat 0 €.[/QUOTE]

2800 brutto tienaa mies, mä en mitään jos lähden opiskeleen

2800 brutto tienaa mies, mä en mitään jos lähden opiskeleen

Eli teille ei tule täydet hoitomaksut. Ruokakustannuksissa säästää hyvin, jos ei tarvi maksaa täyttä hoitomaksua ja lapsi syö hoidossa. Opiskelu on aina satsaus tulevaisuuteen, joten ei voi ajatella ettei kannata lähteä opiskelemaan, kun ei saa rahaa. Ei sitten kannattaisi lähteä kenenkään peruskoulusta päässeenkään.

Eli ok, lasken siis hoitomaksun arvion tuolla niin, että siis vain miehen tulot laitan siihen, jos kerta tuota opintotukea ei oteta huomioon. Opintolainaa otan vain jos on pakko. 10 prosenttia lähtee veroa opintotuesta. Juu ja kyllä nuo ruokakulut varmasti vähän pienenee, kun kaksi lasta syö aamupalan, lounaan ja välipalan hoidossa. Ja minä en syö kotona, mutta toki sitten maksan ruuasta koululla.

Oon vissiin ottanu kaiken nyt huomioon... siis, että mitä tuloja mulle tulee ja mitä menee, siis toki bensat lisäksi, mutta siis lähinnä tuota hoitomaksua just hain. Jos hoitomaksut olis ollu vaikka 400 euroa, niin en lähtis, vaan hakisin töitä vaikka kiven kolosta.

Kiitos vastauksista!

[QUOTE="minni";27560835]päivähoitolaskussa sun tulot on 0 €, jos siis et tee mitään töitä. Ja miehesi tienaa ilmeisen paljon, koska yleiisen asumistuen laskennassa myös sinun tulosi ovat 0 €.[/QUOTE]

Tää nyt on ihan puutaheinää. Opiskelija ei saa yleistä asumistukea koskaan, vaan opiskelija asumislisää jos tulorajat eivät ylity. Päivähoitolaskussa opintotuki otetaan kyllä huomioon kun lasketaan perheen yhteenlasketut tulot.

[QUOTE="vieras";27561559]Tää nyt on ihan puutaheinää. Opiskelija ei saa yleistä asumistukea koskaan, vaan opiskelija asumislisää jos tulorajat eivät ylity. Päivähoitolaskussa opintotuki otetaan kyllä huomioon kun lasketaan perheen yhteenlasketut tulot.[/QUOTE]

Perheellinen opiskelija saa yleistä asumistukea eikä asumislisää. Siis jos tulot on niin pienet, että on oikeutettu asumistukeen.

Mä olen opiskeleva yh ja saan yleistä asumistukea.

[QUOTE="vieras";27561559]Tää nyt on ihan puutaheinää. Opiskelija ei saa yleistä asumistukea koskaan, vaan opiskelija asumislisää jos tulorajat eivät ylity. Päivähoitolaskussa opintotuki otetaan kyllä huomioon kun lasketaan perheen yhteenlasketut tulot.[/QUOTE]

Perheellinen, pienituloinen, ei saa asumislisää vaan yleistä asumistukea, mikäli tulot ovat alhaiset.

Mut miten tuo OPINTOTUKI sit, vaikuttaako oikeesti päivähoitomaksuun vai ei? Ristiriitasta tietoa... Mulla se muistikuva, että ei vaikuttas. Noh, se nyt tekee meidän tuloilla n. 50 euron korotuksen hoitomaksuun, mutta tietäspähän etukäteen laskea, kun ilman opintolainaa menee tiukille kuitenkin. Auton kustannukset kuitenkin on melkoset, kun laskee bensat, varaosat, renkaat (joilla toiv. ajaa 3v), vakuutukset ja verot. Toinen auto siis olisi hommattava, kun korvesta ei pääse kouluun ilman sitä.

Yhteistyössä