Älytöntä laskujenmaksua (ja ihan oma syy)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myö

Vieras
Me ollaan keskituloisia: yhteensä saadaan käteen 5000 lapsilisineen. Siitä menee 1500 lainanmaksuun, mikä on ihan kohtuusumma näillä tuloilla. Mutta, mutta...mies on aina rakastanut luottokortteja ja käytellyt niitä meidän 12-vuotisen yhteiselon aikana enemmän tai vähemmän ahkerasti.

Viime vuonna sitten päätin, että nyt loppuu, kun alkoi mennä yli 500 kuussa pelkkiin luottislaskuihin. Laadin maksuohjelman. Nyt olen saanut kaksi luottista nollille. Mutta tässä kuussa on tarkoitus ottaa loppukiri ja maksaa loput kolme tyhjiksi. ÄÄK: laskin, että lainaan ja laskuihin menis 3500, MUTTA sitten olis kaikki luottikset nollilla.

Kannattaisko pinnistää yksi kuukausi vai jakaa nuo vikat laskut tasaisemmin? Ja miten tästä eteenpäin? Miten saan miehen pysymään kurissa? Otanko kaikki luottikset pois, vai annanko pitää yhden ja siihen joku pikkusumma kuussa, missä pitäis pysyä?

Maksa kerralla pois... Sen jälkeen kulutus "nollille" kuudeksi kuukaudeksi niin että siirtyy käyttämään käteistä rahaa.

Kaikki "ylimääräinen" raha pois kulutuksesta, henk. kohtaista käyttörahaa kummallekin muutama kymppi viikossa.

Tuon kuuden kuukauden jälkeen ei paljon tarvitse luottorttia käytellä eikä enää kuluttaa etukäteen rahojaan... Tai säästää jälkikäteen ihan kuten haluaa ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen:
Maksaisin kaiken kerralla kerran siihen mahdollisuus. Ja sitten ihan jokainen luottokortti pois eikä koskaan enää niitä teille.

Niin, siis meillähän on ollut luottislaskuja enemmän tai vähemmän tuon 12 vuoden ajan. Mikään luottokortti ei ole ollut ylisuuri, mutta niitä on kertynyt liikaa ja niillä on maksettu, vaikka käteistäkin on ollut. Mitään maksuvaikeuksia ei ole koskaan ollut, mutta kyllähän se ärsyttää, että palkasta menee täysin turhaan iso osa pois. Mie kyllä aattelin antaa miehelle tällaisen porkkanan: saa käyttää yhtä luottokorttia kahdessa kuussa korkeintaan satasen verran (tilaa ulkomailta levyjä, johon sitä tarttis). Silloin saan maksettua sen laskun heti pois.

Maksaisin kaiken kerralla kerran siihen mahdollisuus. Ja sitten ihan jokainen luottokortti pois eikä koskaan enää niitä teille.

Miksi ihmeessä luottokortit pois? Nykypäivänä ne ovat niin näppärä maksuväline, että en luopuisi niistä (4 kpl) mistään hinnasta. Minä maksan aivan kaiken luottokortilla ja korttilaskun aina kerralla kokonaan.

En täysin ymmärtänyt ap:n ongelmaa: nettotulot n. 5k kuukaudessa ja luottokorttilaskut n. 500 eur/kk. Tuohan ei ole mikään paha yhtälö -- vai elettiinkö samalla yli varojen siten, että kaikki tulot käytettiin ja lisäksi vedettiin ostoksia kortille?

Korttilasku kannattaa tosiaan maksaa kokonaan pois, jos ap:n talous sen kestää (eli tiedossa olevat laskut ja muut kulut saa hoidettua vaikka korttivelka nollataan)

Alkuperäinen kirjoittaja O.C.:

Miksi ihmeessä luottokortit pois? Nykypäivänä ne ovat niin näppärä maksuväline, että en luopuisi niistä (4 kpl) mistään hinnasta. Minä maksan aivan kaiken luottokortilla ja korttilaskun aina kerralla kokonaan.

En täysin ymmärtänyt ap:n ongelmaa: nettotulot n. 5k kuukaudessa ja luottokorttilaskut n. 500 eur/kk. Tuohan ei ole mikään paha yhtälö -- vai elettiinkö samalla yli varojen siten, että kaikki tulot käytettiin ja lisäksi vedettiin ostoksia kortille?

Korttilasku kannattaa tosiaan maksaa kokonaan pois, jos ap:n talous sen kestää (eli tiedossa olevat laskut ja muut kulut saa hoidettua vaikka korttivelka nollataan)

Siis mun mielestä on täysin turhaa, että mie maksan 1500 asuntolainaa ja n. 1500 muita laskuja kuussa vain siksi, että luottiksiin menee tuo 500. Ilman luottismaksuja muuta laskut kuussa olis korkeintaan tonni, ja siinäkin on sitten joku iso vakuutusmaksu, tai muu. Tietysti olis näppärää, jos osais tehdä noin, että maksais kaiken luottokortilla, mutta pystyykö joka puolella maksamaan?

Tää on myös enemmän miehen kuin mun ongelma, sillä itse en luottiksia kaipaa, mutta pelkään, miten saan miehen kuriin.

Niin meinaat ettei mies osta enää mitään kun ei luotolla saa? Mä veikkaan että jatkossakin menee yhtä paljon rahaa kuukaudessa, ainoa ero on ettei se 500 ole luottokorttilaskuna vaan menee sit pankkikorttimaksuna.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis mun mielestä on täysin turhaa, että mie maksan 1500 asuntolainaa ja n. 1500 muita laskuja kuussa vain siksi, että luottiksiin menee tuo 500. Ilman luottismaksuja muuta laskut kuussa olis korkeintaan tonni

En oikein ymmärrä, miten tuo on mahdollista. Toki, jos luottokorttia ei ole tai sitä ei käytä, ei siitä synny laskua. Mutta, jos ne samat ostokset tehdään joka tapauksessa jollakin muulla maksutavalla, kuluu rahaa aivan yhtä paljon molemmissa tilanteissa. Eli ei se 500 olisi kuitenkaan säästöön jäänyt?

Useimmilla ihmisillä on jotenkin holtiton suhtautuminen luottokorttiin ja tunnutaan kuvittelevan, että se generoi rahaa jostakin. Eihän se niin mene -- minä itse tiedän kuinka paljon mulla on rahaa kuukaudessa käytettävissä ja vaikka maksan kaiken luottokortilla, en ylitä tuota rajaa.

Tietysti olis näppärää, jos osais tehdä noin, että maksais kaiken luottokortilla, mutta pystyykö joka puolella maksamaan?

Nykyään käytännössä kaikkialla. Yksi pikkuliike on tullut vastaan, jossa olisi kelvannut vain perinteinen pankkikortti. Ja sitten tietysti narikat, joukkoliikenne jne. jossa yleensä kelpaa vain käteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja O.C.:
Siis mun mielestä on täysin turhaa, että mie maksan 1500 asuntolainaa ja n. 1500 muita laskuja kuussa vain siksi, että luottiksiin menee tuo 500. Ilman luottismaksuja muuta laskut kuussa olis korkeintaan tonni

En oikein ymmärrä, miten tuo on mahdollista. Toki, jos luottokorttia ei ole tai sitä ei käytä, ei siitä synny laskua. Mutta, jos ne samat ostokset tehdään joka tapauksessa jollakin muulla maksutavalla, kuluu rahaa aivan yhtä paljon molemmissa tilanteissa. Eli ei se 500 olisi kuitenkaan säästöön jäänyt?

Useimmilla ihmisillä on jotenkin holtiton suhtautuminen luottokorttiin ja tunnutaan kuvittelevan, että se generoi rahaa jostakin. Eihän se niin mene -- minä itse tiedän kuinka paljon mulla on rahaa kuukaudessa käytettävissä ja vaikka maksan kaiken luottokortilla, en ylitä tuota rajaa.

Tietysti olis näppärää, jos osais tehdä noin, että maksais kaiken luottokortilla, mutta pystyykö joka puolella maksamaan?

Nykyään käytännössä kaikkialla. Yksi pikkuliike on tullut vastaan, jossa olisi kelvannut vain perinteinen pankkikortti. Ja sitten tietysti narikat, joukkoliikenne jne. jossa yleensä kelpaa vain käteinen.

ei kun siis me ei olla enää pitkiin aikoihin käytetty luottiksia, koska ne on kaikki niin isot mun mielestä, eli jokaisessa ollut lähemmäs tonni. Niinpä me vaan ollaan makseltu jokaista satku kuussa, ja siksi se on ollut lovi kukkaroon.

Yhteistyössä