Älykkäät alemmassa sosiaalisessa asemassa olevat miehet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Annuli78"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Annuli78"

Vieras
Yleensähän älykkyys ja ja alhainen sosiaalinen asema korreloivat käänteisesti. Mutta itse olen huomannut, että on jonkin verran sellaisia erittäin älykkäitä miehiä, jotka eivät ole saavuttaneet älyllisten kykyjen edellyttämää asemaa yhteiskunnassa. Syitä on monia: jotkut ovat tyytyväisiä pätkätöihin ja työttömyyteen, eikä koulut ole jaksaneet kiinnostaa. Sitten on ad/hd:ta, alkoholismia, mt-ongelmia. Yleensä kietoutuneena erilaiseksi nipuksi.

Ja nyt minä tarkoitan sellaisia oikeasti älykkäitä miehiä, en tämmösiä keskitasoisia luusereita. Nämä älyluuserit ovat mielestäni erittäin kiinnostavia, koska joissakin tapauksissa heidät voisi vielä saada paremmalla "kiertoradalle". Huono puoli on se, että tällaisten miesten on todella vaikea löytää sopivaa seuraa. Kenties he hurmaavat älyllään melko yksinkertaiset hempukat, mutta tämmöinen seura ajaa nämä miehet vain syvemmälle ongelmiin.

Älykkäät naiset ovat pääosin hankkineet itselleen menestyneet (ei aina erityisen älykkäät, mutta toki menestyneissä niitä on paljon) miehet...

Minä kohtasin tämmöisen erit. älykkään miehen, jonka tutkintosarake osoittaa nollaa lukion jälkeen. Kesken on jääneet yliopisto, kauppakorkea ja sitten vielä jotain. Miehellä on varmaan ad/hd tai jotain, koska on puhunut oppimisvaikeuksista. Mutta lääkärit heittelee vaan erilaisilla masennuspillereillä joilla ei koskaan ole ollut tehoa...

Mies on 35v ja on käynyt samassa työssä 2v. Tuotantotyötä, josta ei pidä, mutta johon on sopeutunut sen verran, että sanoo olevansa siellä mahdollisesti loppuelämänsä... Välillä vaan tuntuu, että... No kun mies puhuu ja ajattelee, niin harmittaa, koska on esimerkiksi helvetisti fiksumpi kuin 95 prossaa politiikoista.

Tai sitten jotkut ovat niin viisaita, että eivät haluakaan lähteä tähän kulutushysterisoituneeseen oravanpyörään mukaan, vaan tajuavat että elämä ja onni ovat jotain ihan muuta.

No jaa. Naisilla on ihastuessaan taipumus nähdä ihastuksensa kohde älykkäänä, ja miehellä taas on aina taipumus nähdä itsensä älykkäänä.

Älykkyys onkin aika monenlainen ja monesta asioista koostuva kokonaisuus. Älykkyyttä on monen sorttista. Onko se sellainen jätkä sitten kovin älykäs, joka puhuu viisaita mutta ei pärjää missään? Jotakin puuttuu.

Sitte monilla naisilla, varsinkin nuorena, on sellainen ihme pelastamissyndrooma. Että kun tuo mies parka on niin hieno ja upea ja fiksu mutta niin väärin ymmärretty ja huonoa tuuria on ollut (ja joka ainoa luuseri on btw itse itsestään sitä mieltä, varsinkin miespuolinen), niin minä tyttö kun häntä vähän ymmärrän ja hellin niin avot! rakkaus korjaa kaiken, mies on pelastettu, ja näin minä tyttö olin silläkin tavalla pätevä että taioin sammakosta prinssin.

Tällai syntyy pal suhteita. Pätevä nainen hankkii perässävedettävän miehen (kun se on älykäs/lahjakas tms) ja odottaa että siitä miehestä tulisi jotain. No eihän siitä tule, mutta siitä naisesta tulee aina vaan pätevämpi, kun on pakko elättää ja hyysätä sitä miestäkin, ja aina vaan vihaisempi, kun ei se mies millään muutu prinssiksi. Ja sitten kun ollaan keski-iässä, niin se mies hakee jostain uuden nuoremman pelastajattaren, kun se edellinen onkin muuttunut keski-ikäiseksi nalkuttavaksi akaksi.

Hei kamoon, kuka nainen kehtaa tunnustaa "juuri tutustuneensa" ihastuttavaan TYHMÄÄN mieheen?

Niin. Tämä mies ei ole tyhmä eikä laiska. Väittäisin, että kuuluu älykkäimpään 1-2 prosenttiin Suomen väestöä. Jos siis pystyis älyä laajasti ja luotettavasti mittamaan. On kyllä pienestä pitäen jonkin verran lannistettu, mutta kyllä se säkenöivä äly ja suorastaan hurmaava persoona pulpahtelee vielä välillä pintaan.

Kun kyselin tästä tyypistä muutamalta hänen lukiokaveriltaan, niin he kertoivat että oli aivan uskomattoman valloittava ja hieno persoona lukiossa. Eivät oikeesti olleet uskoa korviaan kun saivat tietää, että missä on nyt. Toinenkin tokaisi, että oli varma että "hänestä tulee jotain suurta"... Tapasin nuo ihmiset todella kummallisten sattumusten takia, itse en tunne tätä miestä nuoruudesta.

Laiska-sana on keskinkertaisuuksien keksimä. Älykkäiden ihmisten piirissä kyseistä asiaa ei edes ole. On vain intohimo, kiinnostus jne... Älykäs ihminen ei ole ahkera siksi, että "ahkera pitää olla" vaan siksi että sisäiset ja ulkoiset tekijät ovat ajaneet hänet siihen. Joten se laiskuudesta...

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin;24823148:
Tai sitten jotkut ovat niin viisaita, että eivät haluakaan lähteä tähän kulutushysterisoituneeseen oravanpyörään mukaan, vaan tajuavat että elämä ja onni ovat jotain ihan muuta.

Tämä on totta, mutta ei se silti tarkoita sitä, että ei esim. kouluja kävisi. EI tämä mies haaveilekkaan mistään "omakotitalo - kaksi autoa, joista toinen citymaasturi - 2/3 lasta - tuotepäällikön työ"-kuviosta.

Hänellä kyllä jäänyt jutut saavuttamatta muista syistä.

No jaa. Naisilla on ihastuessaan taipumus nähdä ihastuksensa kohde älykkäänä, ja miehellä taas on aina taipumus nähdä itsensä älykkäänä...

...

Hei kamoon, kuka nainen kehtaa tunnustaa "juuri tutustuneensa" ihastuttavaan TYHMÄÄN mieheen?

Kopsasin vaan alun ja lopun, mutta tässä oli todella paljon asiaa. Näin se on. Väittäisin kuitenkin, että tällä kertaa on kyseessä hieman eri kuin nää "parturi-kampaaja tapasi väärinymmärretyn, sielukkaan, neron"-juttu.

Oikeastaan oli vähän tyhmää korostaa tätä omaa juttua, mutta minkäs teet. Kyllähän moni nero on ollut aikanaan väärinymmärretty ja suorastaan halveksuttu. Jotkin saivat kunniansa myöhemmin. Uskon kuitenkin, että todella moni erittäin lahjakas ihminen on tasapäistävyyden takia tallaantunut.

Uskon, että jokaista aikanaan syrjittyä neroa (joka kuitenkin on myöhemmin saanut tunnustuksen) kohden on 5-10 sellaista neroa, jotka on tallottu täysin, eikä heitä ole juurikaan myöhempinä aikoina kuultukaan.

En nyt ole tätä miestä nostamassa neroksi, kirjoittelin ajatukseni vain vertailumielessä.

[QUOTE="ap";24823182]Tämä on totta, mutta ei se silti tarkoita sitä, että ei esim. kouluja kävisi. EI tämä mies haaveilekkaan mistään "omakotitalo - kaksi autoa, joista toinen citymaasturi - 2/3 lasta - tuotepäällikön työ"-kuviosta.

Hänellä kyllä jäänyt jutut saavuttamatta muista syistä.[/QUOTE]
Mitä ovat "jutut", jotka kuuluisi saavuttaa? Varsinkin älykkäiden?

Ilmeisesti kravatti ja uraputki.. ja sitämyöten sydäninfarkti.

No on kuitenkin tilastollinen tosiasia, että korkeammissa sosioekonomisissa asemissa olevat miehet (ja naiset) elävät terveellisemmin ja pidempään, että eipä tuo ihan noinkaan mene.

Minä olen tuntenut lukuisia "tavallisia perusmenestyviä miehiä". EI ole kukaan vaan näistä sytyttänyt. Nyt tiedän, että jos tämän miehen kelkkaan lähden, niin aikamoinen savotta edessä. Enkä edes tiedä mitä tuo mies haluaa. Tai mitä itse haluan.

[QUOTE="sasa";24823228]Mitä ovat "jutut", jotka kuuluisi saavuttaa? Varsinkin älykkäiden?[/QUOTE]

Tässä on tosiaan koko ajan ilmassa sellainen lausumaton asia, että älykkään ihmisen tunnistaa yleensä varallisuudesta, tyypillisyydestä ja jopa kliseistä. Harvoin tällaiseen tosielämässä törmää - siis tällaiseen ajatteluun, että äly ja vauraus yleensä korreloisivat.

[QUOTE="ap";24823243]
Minä olen tuntenut lukuisia "tavallisia perusmenestyviä miehiä". EI ole kukaan vaan näistä sytyttänyt. Nyt tiedän, että jos tämän miehen kelkkaan lähden, niin aikamoinen savotta edessä. Enkä edes tiedä mitä tuo mies haluaa. Tai mitä itse haluan.[/QUOTE]
Oletko ennen tavannut älykästä miestä? Menestys ei tosiaan ole älyn mittari.

Mikä tästä nykyisestä mielestäsi tekee älykkään? Miten hänen älynsä ilmenee?

[QUOTE="sasa";24823228]Mitä ovat "jutut", jotka kuuluisi saavuttaa? Varsinkin älykkäiden?[/QUOTE]

Se mihin kaikki muutkin pyrkivät: onnellinen elämä. Tämän miehen tapauksessa sitä ei ole saavutettu. Hän olisi halunnut opiskella ja valmistua, mutta ei vaan kyennyt. Ei osaa sitä itsekkään selittää. Ahdistui ja erakoitui. Silti hänellä ei mielestäni ole mitään perustavaa laatua olevaa mielenterveydellistä ongelmaa...

Toki masennusnappeja on syönyt joskus, mutta ei se ole siitä ollut kiinni.

[QUOTE="ap";24823282]Se mihin kaikki muutkin pyrkivät: onnellinen elämä. Tämän miehen tapauksessa sitä ei ole saavutettu. Hän olisi halunnut opiskella ja valmistua, mutta ei vaan kyennyt. Ei osaa sitä itsekkään selittää. Ahdistui ja erakoitui. Silti hänellä ei mielestäni ole mitään perustavaa laatua olevaa mielenterveydellistä ongelmaa...

Toki masennusnappeja on syönyt joskus, mutta ei se ole siitä ollut kiinni.[/QUOTE]

Jotkut on vaan liian herkkiä persoonia tänne...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24823277:
Oletko ennen tavannut älykästä miestä? Menestys ei tosiaan ole älyn mittari.

Mikä tästä nykyisestä mielestäsi tekee älykkään? Miten hänen älynsä ilmenee?

Olen mielestäni tavannut useitakin älykkäitä miehiä. Opiskeluaikoina etenkin (yliopistossa). Työelämässä vähemmän.

Mikä tekee tästä nykyisestä (hän ei ole miesystäväni) älykkään: Ei mikään yksittäinen asia, mutta:

- "aikalaisten" kertomukset (niinkuin tuolla mainitsin)
- verbaalinen taso
- logiikka ja matemaattisuus
- yleistietämyksen taso (eikä pelkkää nippelitietoa)
- verrattain hyvät koulutodistukset, vaikka ongelmiakin koulussa aina ollut, erityisesti yo-kirjoituksissa hyvät tulokset
- Mensan testistä repäs maksimit kun teki koneella

Eihän nuo tietenkään todista yhtään mitään...

Niin tuosta Mensan nettitestistä vielä. Se oli se sama joka oli täälläkin joskus. En itse todellakaan pidä näitä testejä erityisessä arvossa. Mutta ei se ainakaan poissulje älykkyyttä :)

Ja kun sitten miettii näitä muita juttuja, niin mielestäni kyseessä on vähän muukin kuin vain se, että mä täällä pikkarit märkinä mietin tuota miestä...

[QUOTE="ap";24823325]Olen mielestäni tavannut useitakin älykkäitä miehiä. Opiskeluaikoina etenkin (yliopistossa). Työelämässä vähemmän.

Mikä tekee tästä nykyisestä (hän ei ole miesystäväni) älykkään: Ei mikään yksittäinen asia, mutta:

- "aikalaisten" kertomukset (niinkuin tuolla mainitsin)
- verbaalinen taso
- logiikka ja matemaattisuus
- yleistietämyksen taso (eikä pelkkää nippelitietoa)
- verrattain hyvät koulutodistukset, vaikka ongelmiakin koulussa aina ollut, erityisesti yo-kirjoituksissa hyvät tulokset
- Mensan testistä repäs maksimit kun teki koneella

Eihän nuo tietenkään todista yhtään mitään...[/QUOTE]

Uskotaan, uskotaan... mutta oletko sinä oikea hälle, täällä kun palstailet ja pohdit näitä (kaikkihan tietää ettei me palstailijat fiksuimmasta päästä olla) :D

Oma mieheni on ns. monilahjakas joka oppii tekemään melkein mitä vain, esim. pianoa oppi soittamaan korvakuulolta heti virheettömästi. Vieraat kielet oppii nopeasti, hahmotuskyky todella hyvä, ilmiömäinen kirjoittaja jne. MUTTA: mieheni ei ole kiinnostunut näistä jutuista tippaakaan vaan meni amikseen, valmistui ok arvosanoilla ammattiin ja meni töihin tehtaaseen :DDD. Ette usko, miten monta kertaa olen hakannut päätäni seinään, kun olen miettinyt mitä kaikkea tuosta miehestä olisikaan voinut tulla..! Mutta hän on onnellinen näin :).

[QUOTE="aaa";24823347]Uskotaan, uskotaan... mutta oletko sinä oikea hälle, täällä kun palstailet ja pohdit näitä (kaikkihan tietää ettei me palstailijat fiksuimmasta päästä olla) :D[/QUOTE]

No se onkin ihan toinen juttu :) Mutta harva tältä palstalta edes kelpuuttaisi häntä. Eikä ole mitään takeita, että hän kelpuuttaisi minua. Tämä on ihan toinen kysymys. Tosin mä uskon, että ei noita yliopiston käyneitä ihan jonoksi asti hänen perässään juokse...

[QUOTE="ap";24823325]
Eihän nuo tietenkään todista yhtään mitään...[/QUOTE]

Olet oikeassa. Lisäksi älykkyys on niin vaikea määritellä, että kaikki aiheesta jaarittelu on melko turhaa. Kohta joku tulee huutamaan sydämen sivistystä älykkyyden suurimmaksi merkiksi jne. Yksi osa-alue on myös sosiaalinen älykkyys, kyky soputua ja pärjätä yhteiskunnassa. Se taitaa miehellä olla hiukan heikko? Onko miehellä adhd? Lääkitys voisi auttaa, jos on.

Tsemppiä.
Älä ryhdy kannattelemaan häntä liikaa.

Yhteistyössä