ALV in lasku maksaa vai palautusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ekaa kertaa itse maksamassa alveja( juu tulossa on kirjanpitäjäkin)
Nyt kun alvien osuus on myynnistä 149,62 ja ostojen alv osuss 277,56.

Ja eikös tuo alv nyt lasketa niin että myynti miinus osto alv, summaksi tulee -127,94

Onko tuo nyt minun maksettava summa?Vai tuleeko tuo takaisin minulle? en saanut verohallinnolta sivua auki joka asiaa informois.

Jos siis olet ostanut tuotteita 277,56 ALV euron edestä voit hyvittää ne myytyjen alvien suhteen 149,62. Eli siis erotus -127,94 siirtyy seuraavalle kuulle hyvitettäväksi alviksi (ellei käytäntö oo muuttunut ja haetaan verovirastolta takaisin?)

Jos siis olet ostanut tuotteita 277,56 ALV euron edestä voit hyvittää ne myytyjen alvien suhteen 149,62. Eli siis erotus -127,94 siirtyy seuraavalle kuulle hyvitettäväksi alviksi (ellei käytäntö oo muuttunut ja haetaan verovirastolta takaisin?)

Ei sille tartte tehdä mitään muuta kuin ilmoittaa noi normisti alv-ilmoituksella, niin joko se palautetaan suoraan tilille tai sitten se jää verotilille odottamaan ja sen voi vähentää seuraavista suorituksista. Verotilissä pitää määrittää se palautusraja haluamakseen.

Kiitos, näin ajattelinkin että palautusta tulee, tai olen laittanut niin että ne pysyvät verotilillä ja sieltä sitten hyvitetään jos seuraavalla kerralla pitääkin maksaa.

Kuinkas tuo hyvitys, täytyykö se itse jotenkin huomioida vai tuleeko se automaattisesti?

[QUOTE="vieras";25625087]Kiitos, näin ajattelinkin että palautusta tulee, tai olen laittanut niin että ne pysyvät verotilillä ja sieltä sitten hyvitetään jos seuraavalla kerralla pitääkin maksaa.

Kuinkas tuo hyvitys, täytyykö se itse jotenkin huomioida vai tuleeko se automaattisesti?[/QUOTE]

Seuraavalla ilmoituksella sitä ei tartte mitenkään huomioida, mutta sitten vaan vähennät sen verotilin saldon seuraavasta maksettavasta alvista itse, ja maksat vaan sen verran. Tavoitehan vaan on, että verotili pysyis nollilla.

Samoinhan kun sinne kertyy hyvityskorkoa jos on maksanut ajoissa, niin senkin voi vähentää aina maksuista jos haluaa pitää tilin nollilla.

[QUOTE="vieras";25625093]Seuraavalla ilmoituksella sitä ei tartte mitenkään huomioida, mutta sitten vaan vähennät sen verotilin saldon seuraavasta maksettavasta alvista itse, ja maksat vaan sen verran. Tavoitehan vaan on, että verotili pysyis nollilla.

Samoinhan kun sinne kertyy hyvityskorkoa jos on maksanut ajoissa, niin senkin voi vähentää aina maksuista jos haluaa pitää tilin nollilla.[/QUOTE]

Miksi se pitäisi aina pitää nollilla? Onko siitä jotakin haittaa jos sinne jättää nuo palautukseen menevät summat?

[QUOTE="vieras";25625100]Miksi se pitäisi aina pitää nollilla? Onko siitä jotakin haittaa jos sinne jättää nuo palautukseen menevät summat?[/QUOTE]

En siis tarkoittanut että pitää olla, vaan ihan ajattelin että selkeyden vuoksi on hyvä olla. Mutta kyllä siis itsekin annan hyvityskorkojen kertyä sinne ja maksan ilmoituksen mukaisen summan. Kirjanpitäjä kyllä sitten täsmäyttää ne viimeistään tilikauden päätteeksi.

Eli ei siis ole mitenkään pakko olla nollilla, halusin vain havainnollistaa asiaa sillä tavalla.

No ei siitä haittaa ole vaikka verotilillä olisi saldo plussalla. Se nyt tietenkin on vähän turhaa rahan pitämistä piilossa. Mutta jos sitä rahaa on joku kuukausi enemmän niin voihan sitä sinne maksaa, ei tartte niin stressata sit seuraavan kuun 12. päivä.

Kiitos,ehkä tämä tästä alkaa siis sujua!

Osaatteko sitten auttaa asiassa kun aijemminen ole ollut alv rekisterissä kun toiminta niin pientä ja nyt minulle tuli veroilmoitus täytettäväksi, mitä kohtia siitä täytyy täyttää?

[QUOTE="vieras";25625157]Kiitos,ehkä tämä tästä alkaa siis sujua!

Osaatteko sitten auttaa asiassa kun aijemminen ole ollut alv rekisterissä kun toiminta niin pientä ja nyt minulle tuli veroilmoitus täytettäväksi, mitä kohtia siitä täytyy täyttää?[/QUOTE]

Veroilmoituksen kanssa kannattaa kääntyä kirjanpitäjän puoleen :)

Muista ilmoittaa tilinumero verottajalle! Muuten et saa palautusta suoraan tilille. Täällä voit ilmoittaa:

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Tilinumeron_ilmoittaminen/Yritysasiakkaan_ilmoitus_tilinumerosta_7%2810821%29

[QUOTE="vieras";25625157]Kiitos,ehkä tämä tästä alkaa siis sujua!

Osaatteko sitten auttaa asiassa kun aijemminen ole ollut alv rekisterissä kun toiminta niin pientä ja nyt minulle tuli veroilmoitus täytettäväksi, mitä kohtia siitä täytyy täyttää?[/QUOTE]

Puhutko siis kausiveroilmoituksesta joka täytetään alvin osalta joka kuukausi? Siihen löytyy kyllä ohjeet verotililtä.

Tilikauden jälkeen täytät tietenkin normaalisti veroilmoituksen (joka täytetään samalla tavalla oli alvia tai ei)

Yhteistyössä