aloittelija sekaisin IUI vai IVF...? plussat ja miinukset kehiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jozefina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jozefina

Jäsen
04.02.2008
193
0
16
Auttakaa rakkaat kohtalotoverit.. Eilen oli hoitojen suunnittelu ja tuli niin paljon tietoa että olen nyt aivan sekaisin.
Syy lapsettomuuteen on minulla häiriö munarakkulan kehittymisessä ja lyhyt luteaalivaihe (8pv).
Miehellä hieman huonolaatuinen sperma.

Jos valitsemme inssin, niin pysäytetäänkö oma hormonitoiminta?
Jotenkin jäi parin tunnin puhetulvasta mieleen että koeputkihedelmöityksessä näin tehdään mutta entä ihan perusinssissä? Mietin vaan että haittaako tuo lyhyt luteaalivaihe jos yritetään ns. normaalikierron mukaan..Eli jos vaikka hedelmöittyisi niin ehtiikö kiinnittyä?? Tarkistan nämä kyllä lääkäriltä mutta saan varmaan apua täältäkin.

Lääkäri puhui enemmän koeputkihedelmöityksestä, koska meidän tapauksessa se olisi kuulemma parempi vaihtoehto. Ehkä sitten kannattaisi mennä siihen vai onko jotain mikä puhuisi sen puolesta että kannattaa yrittää normaali inssiä ensin?

Inssinhän voi tehä vaikka luomukiertoon. Se nyt riippuu ihan syistä miks se tehdään. Usein aluks kokeillaan clomeilla saada munikset kasvaan ja siihen esim. sit inssiä...näin meillekin piti tehdä, mut miulla clomit ei sit enää tehonnutkaan ja siirryttiin piikityksiin. En muista enää mitä hormonia laitoin, mut ei mitään sellasta kuin koeputkihedelmöityksessä. Siis jotain vahvempaa ku clomit mut ei siin mitenkään sitä omaa hormonitoimintaa eka pysäytetä ja sit lyödään "sata lasiin" niil hormoneil. Inssi on tietysti helpompi ja halvempi vaihtoeho eka yrittää, mut onnistumisprosentti kai hieman alhaisempi.
Meil kyl tärppäs heti ekalla inssillä ja mulla syynä oli tuo sama et munikset ei kehittyny ja miehellä myös hieman häikkää spermassa. Inssissähän ne toki pesee sen siemennesteen et se ongelma hoituu usein sillä.
EN tiedä kuinka paljon toi luteaalivaiheen lyhyyt vaikuttaa, mut muuten kyllä kokeilisin eka inssiä. Tietty lekuri tietää asiat paremmin joten häntäkin kannattaa kuunnella. Ja riippuu vissiin siitäkin että kuka hoidot maksaa.
Joka tapauksessa onnea vauvajahtiin!

Hei!

Täällä samoja ongelmia. Itselläni myös lyhyt luteaalivaihe ja sitä on sitten pidennetty Lugesteronilla eli keltarauhashormonilla. Me aloitimme inssillä ja siten siirryimme IVF:ään. Toisesta inssistä (joka oli kotikonstein hoidettu lääkkeiden kera, sillä olimme ulkomailla) tuli kemiallinen raskaus (haamu raskaustestiin, joka katosi jo seuraavana päivänä ). Inssejä tarjottiin siis kolme julkisella puolella. Kolmatta inssiä pyytämällä pyysin rohkaistuna haamusta, mutta se ei tuottanut tulosta. IVF -raskaus päättyi keskenmenoon muutama viikko sitten.

Inssissä ei omaa hormonitoimintaa pysäytettä vaan munasoluja "rohkaistaan" lääkkeellä ja sitten pistetään irrotuspiikki, jolla varmistetaan munasolun irtoaminen. IVF voidaan myös tehdä ns. lyhyen kaavan mukaan jolloin omaa hormonitoimintaa ei ajeta alas. Oma IVF oli lyhyen kaavan mukaan ja en kokenut hoitoja rankoiksi. Rankin on varmaankin tuo pitkän kaavan mukaan toteutettu IVF, jossa oma hormonitoiminta ajetaan ensin alas. Siitä minulla ei kuitenkaan ole omakohtaista kokemusta.

IVF:ssä onnistumisprosentit ovat suuremmat, mutta onhan ne toisaalta rankemmat hoidot (ja huomattavasti kalliimmat, jos on yksityisellä hoidoissa). Toisaalta olen luottavainen IVF:n suhteen, vaikka keskenmenoon päättyikin. Onnistuimme kuitenkin raskautumaan ja ehkä seuraavasta PAS:ista sitten raskaus vaikka alkaisi ja jatkuisi... (PAS on siis pakastealkioiden siirto).

Ps. Kommenttina vielä toisella palstalla olevaan kyselyysi lääkkeiden hinnoista... Jos olisin sinä, mä ehkä pyytäisin päästä inssiin tämän vuoden puolella ja sitten seuraavaksi IVF ensi vuoden alkuun, jos ei tärpännyt. Se on kuitenkin suuri helpotus, kun se Kelan katto korvauksissa tulee täyteen. Jos sen saa täyteen jo alkuvuodesta, niin loppuvuoden lääkkeet ovat käytännössä ilmaiset... Näin itse yrittäisin sumplia...

Hei Ellastiina, kiitos kommenteista. Sain ma lääkäriltä tiedon että ei edes kokeilla inseminaatiota vaan IVF hetisuoraan. Se ei kuitenkaan onnistu tämän vuoden puolella koska ollaan joulukuussa just sopivasti yli 2 vkoa reissussa. Aloitan reissussa lääkityksen ja itse tapahtuma on sitten tammikuun puolella. Eli lääkkeet menee nyt miten menee, osa tälle vuodelle ja osa sitten ensi vuodelle, ei voi mitään.
Minäkin söin Lugesteronia useamman kierron mutta ei sillä ollut vaikutusta. Nyt ovulaatio on kp 21 ja vuoto alkaa kp28. Lääkäri sanoi että kehityshäiriö munarakkulassa.

Mulla kierto oli usein 23-28. Ovulaatio oli usein 9pv ennen vuodon alkua. Pelkät Luget eivät itsellänikään auttaneet, mutta pidensivät kyllä luteaalivaihetta toivotusti. Häiriötä saataa olla myös munasolun irtoamisessa tms. Oletko hoidossa yksityisellä vai julkisella?

Mielestäni Kelalta saat tiedon siitä, minkä verran on sinulla on jäljellä, että katto tulee täyteen. Apteekista eivät sitä osaa kertoa ellet ole esim. kanta-asiakkaana aina asioinut samassa apteekissa.

Kaikkea hyvää sinulle tulevaan IVF:aan! Toivotaan, että tuottaa heti tulosta ja pysyy matkassa!!!

Moi Ellastiina, Tuossa toisessa ketjussa tulikin vastaus että Kelan sivuilta näkee paljonko lääkkeisiin on jo mennyt, täytyypä tarkistaa sieltä.

Me olemme yksityisellä hoidossa. Pk seudulla on niin pitkät jonot, en halua odottaa, ikääkin on jo 37 v.

Toivottavasti sinullakin onnistuu sitten jos päätät yrittää uudestaan. Osanottoni keskenmenosta :hug:

Yhteistyössä