Aloitatko työhakemuksen...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän mitä onni on:
Esittelemällä itsesi? Mitä kaikkea siinä kannattaa sanoa? Ei oo hetkeen tarvinnu hakemusta väsätä.

Aloitin, juuri tein sellaisen...
Kerroin itsestäni, nimi, ikä mitä teen nyt..miksi kiinnostuin tästä työpaikasta, miksi olisin siihen sopiva jne

Hakemuksessa korostetaan vaan sitä omaa osaamista. Voit kertoa taustasi mutta vain viitaten siihen miten se hyödyntää sua tätä paikkaa hakemuksessasi. Kaiken faktan ja esittelyn työnantaja näkee CV:stä. Hakemus on max 1 sivu ja siihen ei tulis laittaa mitää diipadaapaa vaan ytimekkäästi kerrot miksi sut tulis valita ja miks oot paras siihen työhön.

Nimeäni en laita aloitukseen, enkä ikääni koskaan, eikä missään tapauksessa siviilisäätyä tai lasten määrää.

1. Laitan haettavan paikan nimikkeen:
Hei, haen Teillä avoimena olevaa järjestelmäasiantuntijan toimea.

2. Seuraavaksi myyntilauseke: Pitkä ja hyvin ylläpidetty kokemukseni kattaa lähes 12 eri järjestelmää ja minulla on kaksi kansainvälistä sertifikaattia ydinjärjestelmistänne.

3. Seuraavalla lauseella koukutetaan lukemaan koko hakemus tai vähintään CV: Minulla on ilmoituksessanne vaadittava koulutustausta ja uskon olevani Teille juuri oikea henkilö viemään arvojanne/markkinajohtajuuttanne/mainettanne (jne) eteenpäin luotettavalla ja pitkäjänteisellä työskentelytavallani.

Varmaan voit vapaasti suoltaa sitä tekstiä, mutta onhan tuohon niitä virallisia ohjeitakin, muistaakseni esim jostain uranuksen nettisivuilta.

Ja sit kun on kirjoittanut tarpeelliset asiat, niin sitten raakasti alat karsimaan hakemustasi. Yksinkertaisesti ja ytimekkäästi vaan ne asiat, jotka ovat sen hakemasi työn kannalta oleellisia, ei tartte elämänkerta olla, eihän ne jaksa sitä muuten lukea edes läpi :D

98% prosenttia hakemuksista alkaa nimellä, iällä, työkokemuksen määrällä vuosina. Kuinka monta hakemusta luulet rekrytoijan heittävän pois ensivilauksella? Tänäaikana hakemuksia tulee paikkaan kuin paikkaan 100-500 kpl. Omalla kohdalla ennätys on ollut 482kpl. Pienin määrä 24 kpl.

en kirjoittaisi vapaata suoltamista, jossa esittelisin itseni, perheeni, lemmikkini, harrastukseni ym. vaan nimenomaan virallisesti mutta lyhyesti ja lämminhenkisesti esittäisin kiinostukseni työpaikan suhteen ja oman asiantuntijuuteni. CV:stä käy ilmi tarkemmat tiedot.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan asiallinen, normi hakemus. Vältä markkinointihenkistä puhetta ja sellaista, joka ei kuulosta itseltäsi vaan työpaikkahakemusoppaan ohjeelta.

Vaatimattomuus ei anna töitä. Työhakemus on markkinointikirje, mutta tietenkään ei saa valehdella ja liioitella.

Apua mä oisin ehkä voinu vähä enemmän avautua omassa hakemuksessani.. laitoin tosiaan markkinointikirjeen, ainoa asia mitä mainitsit "diipadaapana" oli se että olen nähnyt tätä kyseistä alaa jo ihan lapsesta asti kun vanhmpani omistivat samanlaisen yrityksen... Mutta siis mähän mainitsin lapsetkin vain CV:n harrastuskohdassa jossa sanoin että vapaa-aikani kuluu lasten parissa ja sitte listasin jumpat sun muut :D Mutta mä vältän noissa kyllä liikaa tarinoimasta kun tiedän itekkii millaista on lukea hakemusta jossa monin sanoin selitetään millaisia koiria omistaa ja joka paikasta löytää ihmisen iän ja nimen...

Yhteistyössä