Allergisen oksentelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teho

Vieras
Olen maitoallergisen 9 kk vauvelin äiti. Muitakin ruoka-allergioita on jo todettu. Onneksi kuitenkin muutama sopivakin ruoka-aine on jo löydetty.
Osaan allergisoivista ruoista tyttö reagoi ihottumalla ja osaan ilmeisesti pulautellen/oksennellen.
Kysyisinkin kokeneemmilta, että onko se selvä merkki siitä ettei jokin ruoka sovi, kun pulauttelee 2-4 kertaa jonkin uuden ruoka-aineen jälkeen?
Kokeilin nimittäin varovasti broilerin jauhelihaa ja aivan selvästi sen nauttimisen jälkeen puklailu runsaampaa. Tähän mennessä on saanut lihoista vaan possua.

Maissi, kaura ja riisi tuntuvat myös sopivan mutta uskallanko vehnää kokeilla omin päin vai täytyykö vehnäaltistus tehdä lääkärin valvonnassa?
En viitsisi lääkäriin tilata aikaa vain kysyäkseni paria asiaa.

Siis kiitos, jos joku allergikon äiti osaa hiukan neuvoa!

No vaikuttais kyllä siltä, että se broileri ei sovi, jos pulauttelu selvästi lisääntyy. Mun mielestä voit kokeilla vehnää ensin kotona. Jos se ei sovi, ota yhteyttä allergialääkäriin. Vehnälle allerginen lapsi saa Kelalta kuukausittain korvausta. Mutta Kela vaatii, että vehnästä on ensin tehty sairaala-altistus. Nämä altistukset on ainakin yksityisellä todella kalliita, sen vuoksi kannattaa kokeilla ensin itse se vehnän sopivuus, ettei mene turhaan rahat hukkaan.

Meillä tytöllä (1v4kk) on maitoallergia. Hänelle ei myöskään broileri sovi, oksentaa. Muita sopimattomia ruoka-aineita ei ole löydetty, tosin kananmunaa ei ole testattu vielä, koska se on kuitenkin melko todennäköinen allergian aiheuttaja. Kaikki muut hänelle käy, vihannekset, hedelmät, viljat ym.

Itse ainakin erotin ihan selvästi kumpi oli oksentelua ja kumpi pulautusta, kun neiti pulauttelikin aikalailla. Pulautus tulee niin ettei huomaakaan, ääneti. Oksennusta taas voi edeltää nieleskely ja yleensä sitä tulee peräkkäin useammin kuin kerran.

Sairaalassa maito testattiin ihokokein, eikä allergiaa löytynyt. Maitoaltistus (maidon juonti) taas tuotti rajut reaktiot, tiputuksessa oltiin sen jälkeen. Harmi kun ei ole muuta keinoa saada selville epäsopivat ruoka-aineet kuin kokeilu... Kokeile ihan varovasti kotona, pieni määrä ja seuraa reaktiota. Itse kokeilin kaikki viljat yksi kerrallaan, neuvona oli kyllä että vehnä viimeiseksi, kaura-ohra-ruis-vehnä, mutta en tiedä onko järjestyksellä mitään merkitystä, vehnä vissiin on näistä voimakkainta.

Yhteistyössä