Allergisen lapsen kouluruoat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiskä

Jäsen
21.03.2004
712
0
16
Kuulostaako normaalilta, että kun lapsella on vilja-allergia ja kouluun toimitettu siitä todistus niin lapsen ruoat muuttuvat aika yksipuolisiksi.

Tyttö just kertoi, että esim. kun muilla on riisiä, kastiketta ja salaattia hänellä on vaan riisiä ja salaattia.
Ennenkin kun tytöllä oli tiedossa vain kananmuna allergia niin jos muut söivät lettuja tyttö söi näkkileipää.

Jotenkin surku tulee tyttöä ja suututtaa kun ei saa terveellisesti syödäkseen.
Onko tällänen tosiaan ihan normaali menettelyä vai hiillynkö turhasta?

Näin vähän minäkin aattelin ja aion kyllä soitella taas ensiviikolla jos vaikka saisi opettajan kiinni.
Ajattelin ensin täällä kysellä jos jollain olis kokemusta, jotta osaan sitten olla tiukkana ja sanoa "kyllä sitä muuallakin saa kunnon ruokaa vaikka olis allerginen".

Kyllä ruoka-aineallergisen aterioiden pitäisi olla niin monipuolisia kuin mahdollista, ja ulkoisesti mahdollisimman samantapasia, kuin ns. normaaliruokailijan.

Olen kyllä kuullut vastaavasta, johtunee siitä, että keittiöhenkilökuntaa ei kouluteta tässä asiassa. He saavat vain listat kielletyistä ruoka-aineista,mutta eivät mitään ohjeita tms. "kättä pidempää" miten toimia. Jotkut eivät tiedä esim. että mansikka-allergiselle ei sovi antaa samaa mansikka soppaa kuin muille, mutta niin, että mansikat siivilöidään pois. Ihan oikeasti!

Suosittelen, että otat yhteyttä suoraan koulun keittiöön, ja kysyt ihan suoraan, haluaisivatko vaikkapa joitain ruokaohjeita. Olen itse toimittanut reseptejä ja muuta kirjallisuutta keittiöhenkilökunnalle, ja ovat sen kiitollisuudella ottaneet vastaan. Monet heistä jo keski-ikäisiä tai vielä vanhempia, ei silloin ollut tällaista määrää ruoka-aineallergioita kuin nykyään. Ja koulutus siis aika harvinaista herkkua.

Mun siskolla oli sama tilanne esikoulussa joskus ja vieläkin koulussa. Hänellä on keliakia ja aina kun muut söivät jotain missä oli viljoja esim. kalapuikkoja tai kastiketta, sai siskoni nakkeja. Sitten äitini vei esikoulun keittäjille paketin gluteenittomia kalapuikkoja ja maizenapaketin sekä nipun gluteenittomia ruokaohjeita niin johan alkoi siskokin samaan "samoja" ruokia kun muut.

Mulla on keliakia. Ala-asteella sain todella hyviä ruokia, samaan tyyliin kuin muutkin, mutta tietty gluteenittomina. keittäjä täti oli aivan ihana kun hän niin hyviä ruokia keitti.
Ylä-asteelle kun siirryin niin minullakin oli paljolti nakki linjaa...enkä edes tykkää makkarasta,nyt en enää syö ollenkaan.
Kyllä kaikilla lapsilla on oikeus saadaa monipuolista ja terveellistä kouluruokaakin oli allergia tai ei. =)

Kouluruokailussa keliaakikkolapselle ja myös vilja-aine allergisille tulisi tarjota mahdollisimman samanlaista ruokaa kuin muillekin. Mitä isompi lapsi on, sitä enemmän tulisi ottaa huomioon myös hänen tottumuksiaan ja makumieltymyksiään.

Voihan ne koululla tehdä viljattomankin kastikkeen, Otappa yhteyttä koululle ettei lapsesi kehitys jää jälkeen ruuan puutteen takia ja että hän saa kaiken tarvitsemansa. Kouluilla on velvollisuus tehdä myös erikoisruokia sitä tarvitseville.

Kyllä siellä lapsesi koulussa on nyt jokin vikana tai tyhmiä ja ajattelemattomia ihmisiä. Lapsen kasvu ja kehitys on tärkeä asia jonka vuoksi ei pidä tinkiä koulunkaan.

Voimia! :hug:

Yhteistyössä