Allergioista kyselisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sini77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sini77

Vieras
Pitkä juttu, jos jaksatte lukea.

Meillä poika 4 kk ja koko ajan on ollut kova pulauttelemaan ja nukkunut huonosti päivät, yöt on mennyt aina muutamia huonoja jaksoja lukuunottamatta suht mukavasti. Ollaan itse epäilty allergiaa, mutta neuvolassa ja lääkärissä ei ole otettu sitä tosissaan, koska pojan paino on noussut suht hyvin, alussa kyllä alakäyrällä ja nyt noussut keskikäyrälle.

Juhannuksen jälkeen alkoi hirveä huuto ja atopia puhkesi tosi pahana, käytiin lääkärissä ja totesi, että hänen mielestään pelkkä atopia ja ei aihetta lisätutkimuksiin. Tosin totesi että voittehan tutkituttaa yksityisellä vakuutuksen piikkiin...

Tuossa itkuvaiheessa alotettiin myös perunan maistelu, koska ajateltiin että maito ei enää riitä, pottu ei mitenkään mun mielestä lisännyt iho-oireita ja välillä maisteltiin myös porkkanaa. Poika hieroi silmiään ja nenäänsä aika usein.

Yhtäkkiä itkukausi loppui ja iho alkoi parantua (pidin syynä viilentynyttä säätä). Poika vielä teki nyt alkuviikosta tissilakon niin, että syö nyt tissiä illalla, yöllä ja aamulla ja iho tuli nyt tosi hyvään kuntoon (tosin sää viileämpi taas). Muutama päivä alkuviikosta oltiin maistelematta mitään kiinteitä. Pari päivää ehdittiin syödä nyt kaupan peruna-porkkanaa ja eilen alkoi taas itku, pulauttelu ja illalla iho ""räjähti"" poskissa kirkkaanpunaiseksi ja polvitaipeissa.

Juhannuksena söin itse ekan kerran uusia perunoita ja sen jälkeen useamman kerran joten oisko noi mun syömät potut voineet aiheuttaa pojalle allergisen reaktion, jota me vaan pahennettiin antamalla pojalle perunaa? Yleensä syön tosi vähän perunoita. Voiko imetyksen loppuminen päivällä vaikuttaa näin radikaalisti, että poika saa vähemmän allergian aiheuttajajia? Ja tuskinhan mun ruokavaliossa toi pottu ois se ainoa oireiden aiheuttaja.

Mie veikkaan että se oireilu tulee perunasta.Joko itse syöneenä tahi siun syömisen jälkeen.
Kyllä nuo lääkärit aika herkästi otattaa esim.maito allergia testit.
usien vaan on niin että testejä aletaan thdä vasta 6kk ikäisenä.Korjata saa jos olen väärässä;)
Ota omasta ruokavaliosta peruna pois ja anna vauvalle vaikka maissia ym mikä ei niin helposti aiheuta oireita.
Seuraa parikin päivää miten reagoi.
Annatko korviketta?Koita vaihtaa merkkiä jos annat.Esim.nan yleisesti ottaen hellempää masulle kuin tutteli.Joka meillä ei käy vieläkään vaikka ikää on jo paljon enemmän kuin teillä.

Joo, NAN:ia on nyt annettu päivällä ja mun mielestä vatsa on toiminut ja suhtautunut siihen ihan hyvin. Pulauttelu on selkeesti vähentynyt nyt, kun syö korivketta päivisin. Enemmän tuntu, että poika ois itkenyt tuota ihoaan eilen, mutta kyllähän toi pukulun määrä eilen myös lisääntyi. Rauhottui jonkin ajan päästä illalla, kun olin rasvannut posket ja jalat tuolla hydrocortisonilla.

Tutulle kuulostaa...

Meillä poika on nyt 8kk, mutta atopia puhkesi 2kk.n iässä todella rajuna. 3kk.n iässä tehtiin allergiatestit, jotka ei juuri mitään näyttäneet, mikä on aika yleistä etenkin alle vuoden vanhoille tehdyissä testeissä. Noh, sitten lääkäri kehotti lopettamaan imetyksen, koska allergia oli ilmeinen, kuulemma yleensäkkin noin pienenä puhjenneissa rajuissa atopioissa on allergiaa taustalla?!

Imetyksen lopetettuamme siirryttiin apteekin korvikeisiin ja jonkin ajan päästä tehtiin maitoaltistus. Maitoallergiaa ei löytynyt, joten pojan ollessa vajaa 4kk, siirryttiin taas Nanniin, ja iho parani silmissä! apteekin korvikkeen maissi ilmenikin myöhemmin myös allergiaa aiheuttavaksi tekijäksi.. Mutta meillä siis allergioita oli niin mieletön määrä, että en ois edes pystynyt imetysdiettaamaan. Näin lääkärinkin mukaan saatiin helpoiten selville syitä ja rintamaidossa todella tuli paljon aineita, joista iho oireili.

Mä todella kans voisin ajatella, että peruna ärsyttää teidän pojan ihoa. Meillä sopi peruna aluksi, mutta nyt vain oollannin pakasteperunasose käy...Mutta myös tuo porkkana voi olla eilinen aiheuttaja? Allergiaoireilta nuo aika selvästi kuulostaa kyllä:( Kannattais varmaan koittaa saada pojan iho rauhottumaan ennen, kuin jatkat kiinteiden kokeilua, muuten voi olla aika hankalaa... Tiedän kokemuksesta, että melkoista takkuamista välillä on, kun ei tiedä mikä on allergiaa ja mikä pelkkää atopiaa...

Yhteistyössä